روابط ایران و اعراب و تاثیر آن بر سلفی گری

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۱۵۸۱۶ سرخط اخبار

ک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بازسازی روابط ایران با جهان عرب را در جلوگیری از پیاده شدن تفکرهای رادیکالی توسط سلفی ها و القاعده موثر دانست.

 

مهدی سنایی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با محکوم کردن تخریب قبر صحابه حضرت رسول(ص) گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید تمام توان خود را به کار گیرد و مشکلات بین المللی کشور به ویژه تحریم ها و پرونده هسته یی نباید مانع توجه به مسائل منطقه ای شود. البته روابط ایران با کشورهای عربی تا حدودی آسیب دیده است که نیاز به بازسازی دارد و یقینا بازسازی این روابط از پیاده شدن چنین نقشه های شومی پیشگیری خواهد کرد.

 

نماینده مردم نهاوند افزود: حادثه تخریب قبر حجربن عدی از جهت علل و عوامل و پیامدها قابل بررسی است؛ این اتفاق نشان می دهد ریشه های رادیکالی سلفی گری و القاعده با پشتوانه غرب درخاورمیانه رشد و نما یافته است و چنین افکاری افکار بسیار خطرناک است.

 

وی افزود: در حالی که رویکرد اصلی همه فرق اسلامی و دینی باید رویکرد وحدت و همگرایی باشد فرقه سلفی دست به چنین اقدام ناشایستی می زند. علل و عواملی موجب شکل گیری این جریان رادیکالی در بخشی از فرقه های اسلامی شده است که این رفتار رادیکالی خوراک خوبی برای کشورهای غربی است که درپی تفرقه انداختن در جهان اسلام و حکومت کردن بر کل مسلمانان هستند.

 

سنایی یادآور شد: با دورنمای بسیار شکننده ای در منطقه روبرو هستیم؛ حوادث سوریه و عراق در کنار عملیات های نظامی کشورهای غربی در منطقه نشان از طراحی های جدید، تشدید اختلافات مذهبی و توسعه بدبینی های قومی و به هم ریختن شرایط منطقه دارد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: حوادث سوریه، فتوای علمای اهل سنت مبنی بر قتل عام شیعیان و هشدارهای رییس جمهور عراق حکایت از این دارد که اگر مسمانان منطقه هوشیار نباشد در دام نقشه های غربی گرفتار خواهند آمد که نتیجه ای جز راه افتادن حمام خون در منطقه ندارد.

کلید واژه ها: رادیکالی


نظر شما :