میراث پادشاه اسپانیا جنجال به پا کرد

۱۳ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۱۴۴۸۹ سرخط اخبار

کشف اسناد تازه در باره ثروت هنگفتی که از پدر ˈخوان کارلوسˈ پادشاه اسپانیا به او به ارث رسیده، در این کشور بحران زده جنوب غربی اروپا جنجالی تازه علیه خاندان سلطنتی به پا کرده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که هنوز خانواده سلطنتی نتوانسته است خود را از چنگ پرونده فساد مالی و کلاهبرداری گسترده ˈاینیاکی اوردانگارینˈ داماد پادشاه رها کند و اکنون مشخص شده شاهدخت کریستینا دختر پادشاه و همسر اوردانگارین در کلاهبرداریهای او نقشی مستقیم داشته است، موضوع ارثیه پادشاه ضربه دیگری به اعتبار خوان کارلوس ۷۵ ساله به شمار می رود.

آنگونه که روزنامه های اسپانیا نوشته اند ˈخوان کارلوسˈ ثروت هنگفتی از پدرش به ارث دریافت کرده و بدون پرداخت مالیات قانونی آن، مبالغ هنگفت یادشده را در حسابهای مخفی در بانکهای سوییس نگهداری می کند. روزنامه ˈال موندوˈ چاپ مادرید امروز دوشنبه اسنادی را منتشر کرده است که فاش می کند ˈ خوان بوربونˈ پدر ˈخوان کارلوسˈ پادشاه اسپانیا ثروتی هنگفت برای سه فرزند خود به جای گذاشته بود که ۲۰ سال پس از مرگش به آنها رسید.

خوان بوربورن پسر آلفونسو سیزدهم آخرین پادشاه اسپانیا بود که در سال ۱۹۳۱ میلادی با پیروزی جمهوریخواهان و استقرار جمهوری دوم در کشورش، ناچار به فرار و تبعید شد اما عمر جمهوریخواهی در اسپانیا دیری نپایید زیرا این کشور طی سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ صحنه بروز جنگ داخلی میان جمهوریخواهان و سلطنت طلبان بود که مرگ بیش از یک و نیم میلیون نفر را به همراه داشت. این درگیریها در سال ۱۹۳۹ به پیروزی سلطنت طلبان به فرماندهی ژنرال ˈفرانسیسکو فرانکوˈ منجر گشت و او به بهانه دفاع از سلطنت، دیکتاتوری مخوف خود را به مدت ۳۶ سال بر این کشور حاکم کرد.

آلفونسو سیزدهم در سال ۱۹۴۱ درگذشت و پس از او پسرش، خوان بوربون به عنوان پادشاه در تبعید جانشین پدر شد بدون آنکه هرگز فرصت پادشاهی بیابد. با مرگ فرانکو در سال ۱۹۷۵ میلادی که به نیابت از سلطنت دیکتاتوری خود را بر اسپانیا تحمیل کرده بود، خوان بوربون در سال ۱۹۷۷ میلادی با استعفای رسمی از پذیرش سلطنت، حکومت را به پسرش، ˈخوان کارلوسˈ واگذار کرد و او با ایفای نقش برای ورود اسپانیا به دوره دموکراسی، از همان زمان بر این کشور اروپایی حکومت می کند.

پدر خوان کارلوس - خوان بوربون- سال ۱۹۹۳ در شهر پامپلونا در شمال اسپانیا درگذشت اما اکنون پس از ۲۰ سال ماجرای ارثیه هنگفتی که او برای فرزندانش به جای گذاشته، فاش شده است. به نوشته ال موندو، مبلغ کل ارثیه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پزوتا معادل با شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بود که میان فرزند پسر و دو فرزند دختر او تقسیم شد. از این میزان، مبلغ ۳۷۵ میلیون پزوتا معادل دو میلیون و ۲۵۰ هزار یورو به خوان کارلوس ، پسرش رسید که حالا پادشاه اسپانیا بود.

بر اساس اسناد منتشره، ارث پدر پادشاه ناشی از سپرده ۷۲۸ میلیون پزوتایی او معادل ۴ میلیون و ۳۶۸ هزار یورو در سه حساب در بانکهای سوئیس بود.

با افشای این اسناد، شماری از احزاب چپگرای اسپانیا از دولت خواسته اند در مورد ارثیه دریافتی از سوی پادشاه به نمایندگان مجلس توضیح بدهد.

حزب ˈچپ متحدˈ اسپانیا امروز خواستار توضیحات کامل دولت در این زمینه شد و اعلام کرد که طرحی را برای وادار کردن دولت به ارایه اطلاعات لازم در باره ارثیه خوان کارلوس به مجلس ارایه می کند.

حزب چپگرای ˈتدبیر برای کاتالونیاˈ نیز از دربار سلطنتی خواسته است در این مورد توضیحات شفافی را بدهد.

خانم ˈدولورس کاماتسˈ سخنگوی این حزب ائتلافی در مجلس کاتالونیا گفت: ˈشخص پادشاه ، بدون هیچ سخنگویی باید در مورد این ارثیه توضیح دهد.ˈ

وی افزود: پادشاه یک کشور دموکراتیک در قرن ۲۱ باید آماده و حاضر برای پاسخگویی و شفاف سازی باشد زیرا ما نگران هستیم کلاهبرداریهای قانونی در این زمینه صورت گرفته باشد.

سخنگوی حزب تدبیر برای کاتالونیا خاطرنشان کرد: بطور مشخص ˈکریستوبل مونتوروˈ وزیر دارایی اسپانیا باید به مجلس نمایندگان اطلاع دهد آیا شخص یا اشخاصی از کاخ سلطنتی از عفو مالیاتی تصویب شده از سو ی دولت ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا استفاده کرده اند یا خیر.

از سوی دیگر، منابع کاخ سلطنتی می گویند حسابها و ارثیه مذکور ، به این دلیل که در وصیتنامه درج شده اند، به طور خودکار، تحت کنترل اداره مالیات هستند و وارثان مالیات آنها را پرداخت می کنند اما اگر کاخ سلطنتی حساب های پنهان داشته باشد، آنها را در وصیت نامه نمی نویسند.

اما در حالی که احزاب مخالف دولت اصرار دارند کاخ سلطنتی باید تحت قانون شفاف سازی قرار گیرد و در مورد درآمدها و حسابهای خود به مجلس پاسخ بدهد، حزب محافظه کار حاکم ˈمردمیˈ تاکنون از چنین اقدامی خودداری کرده و انجام آن را مشروط به رضایت دربار می داند.

دولت با این حال هفته گذشته اعلام کرد که در حال حاضر، توافقنامه های کاخ سلطنتی با وزارتخانه های مختلف برای ارایه خدمات تحت پوشش این قانون قرار دارد اما برای شمول بیشتر این قانون باید قانون اساسی اصلاح شود.

موضوع ارثیه پادشاه اسپانیا در حالی جنجالی شده است که چند هفته پیش شماری از چهره های سیاسی و حزبی این کشور از خوان کارلوس ۷۵ ساله خواسته بودند به دلیل ناتوانی جسمی و افت محبوبیت وی به دلیل وجود پرونده های فساد مالی نزدیکانش، سلطنت را به فرزند ۴۵ ساله اش، فلیپه واگذار کند؛ درخواستی که خوان کارلوس تاکنون با قاطعیت با آن مخالفت کرده است.

کلید واژه ها: اسپانیا پادشاه خوان ارثیه سلطنتی کارلوس سلطنت خوان کارلوس پادشاه اسپانیا کاخ سلطنتی مجلس ˈخوان فرزند ˈخوان کارلوسˈ کارلوسˈ پدر


نظر شما :