النهار در نقد بی توجهی باراک اوباما به لبنان

شما یک توریست هستید یا رئیس جمهور؟

۳۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۱۴۰۹۱ اخبار اصلی
آقای اوباما که همه جا دم از دموکراسی و آزادی خواهی می زند، همانند یک "توریسم امریکایی" قدم به خاک خاورمیانه گذاشته است. با این توصیف چرا ایشان نگاهی به لبنان نمی اندازد؟
شما یک توریست هستید یا رئیس جمهور؟

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا قرار است ابتدای فصل بهار به منطقه بیاید. اسرائیلی ها از این که قرار است او مانند یک توریست به سرزمین های اشغالی بیاید، خوشحالند و از شادی هلهله سر داده اند. سفر اوباما به منطقه از نگاه بسیاری از مردم و تحلیلگران خاورمیانه در زمانی انجام می شود که اوباما در بسیاری از سیاست های منطقه ای خود شکست خورده است. در این میان کشوری که اوباما هنوز جرات سفر به آن را پیدا نکرده یا به هر دلیلی در برنامه خود نگنجانده که به آن سفر کند، لبنان است. کشوری که تا چندی پیش در محاصره کشورهای استبدادی و افراطی بود در حالی که خود از معیارهای مرسوم دموکراسی برخوردار است، اما با این حال چندان مورد توجه امریکایی ها قرار ندارد.

اسرائیلی ها شادی خود را پشت لنز دوربین های 500 خبرنگاری که قرار است سفر او را پوشش دهند، مخفی کرده اند. نگاه ها کمتر به سفر اوباما به سرزمین های فلسطینی دوخته شده است. می توان نتانیاهو را در حالی که لبخندی به پهنای صورتش بر چهره دارد در استقبال از اوباما آن هم در حالی که به تازگی تشکیل دولت داده است، تصور کرد. اوباما قرار است در این سفر از تجهیزات گنبد آهنینی که امریکا کمک بسیاری به اسرائیل در ساخت آن کرد نیز دیدن کند. در این میان در حالی که پیش بینی می شود مذاکرات نافرجامی میان دو طرف امریکایی و اسرائیلی بر سر گفت وگوهای صلح صورت بگیرد، بسیار روشن است که موضوع ایران و برنامه هسته ای اش نیز شاه بیت مذاکرات دو طرف خواهد بود. همچنین از وحشی گری افراط و تروریسمی که "بهشت" آزادی و دموکراسی را نیز احاطه کرده است، صحبت خواهند کرد. این در حالی است که اوباما از قبل روشن کرده که هیچ برنامه ای برای تشکیل دو کشور مستقل در دستور کار خود ندارد. برای همین اسرائیلی ها می توانند از بابت سفر او نفس راحتی بکشند.

در دهمین سالگرد حمله امریکا به عراق به دستور جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا، اوباما تلاش دارد به نتانیاهو بفهماند که به هیچ وجه حاضر نیست مشابه همان اشتباه وحشتناک را این بار بر سر ایران مرتکب شود.

حتما پرزیدنت اوباما مقاله "اگر انتفاضه سوم انجام شود، می خواهیم ما آغازگر آن باشیم" را که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، خوانده است. بن اهرینریش نویسنده آن مقاله در آن یادداشت به روشنی بیان می کند که تا چه اندازه نزد ساکنان سرزمین های غصب شده که در حال حاضر اسرائیلی ها در حال شهرک سازی در آن سرزمین ها هستند در سایه عدم تحرک موثر و بالفعل جامعه بین المللی درصدد ایجاد انتفاضه ای جدید هستند. هر چه خانواده های فلسطینی مسالمت آمیز و آرام اعتراض کردند، اسرائیلی ها با خشونت جواب آنها را دادند. شکستن دست کم پنج دوربین خبرنگاران در روستاهای بلعین بخش کوچکی از رفتار خصمانه و تبعیض آمیز اسرائیلی ها با مردم مظلوم فلسطین است.

بخش دیگری از واقعیت سفر اوباما سفر به رام الله و دیدار با عباس است. رئیس جمهوری امریکا قصد دارد در دیدار با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی او را به باد انتقاد بگیرد و او نیز درصدد است در پاسخ به انتقادهایش وی را به روستاهای النبی صالح و بلعین ببرد تا رئیس جمهوری امریکا از نزدیک ببیند که اسرائیلی ها چگونه در سرزمین های فلسطینی در حال توسعه شهرک هایشان هستند و به صورتی غیر علنی جنگی فلسطینی – اسرائیلی را ادامه می دهند و درصدد ایجاد حمام خونی تازه در این رابطه اند.

اوباما در حالی قدم به منطقه عربی می گذارد که رایجه تغییر همانند طوفانی سهمگین در حال ویران کردن کاخ های حکام مستبد منطقه است. همان چیزی که ایالات متحده آن را "بهار" نامیده است. در این میان لبنان با مخاطرات سنگینی دست به گریبان است، از یک سو خصومت ورزی نژادپرستانه اسرائیل مطرح است و از سوی دیگر تروریسم و افراط عرصه را بر لبنانی ها بیش از پیش تنگ کرده است.

علی رغم این وضعیت، آقای اوباما که همه جا دم از دموکراسی و آزادی خواهی می زند، همانند یک "توریسم امریکایی" قدم به خاک خاورمیانه گذاشته است. با این توصیف چرا ایشان نگاهی به لبنان نمی اندازد؟ آیا از چیزی می ترسد که سال ها کابوس امریکا و اسرائیل بوده است؟

منبع: النهار/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اوباما امریکا اسرائیلی ها


نظر شما :