مسابقه میان 20 کاردینال

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۳:۴۸ کد : ۱۹۱۳۷۲۶ سرخط اخبار

در آستانه برگزاری شورای کاردینال ها در واتیکان، رسانه های ایتالیایی از احتمال انتخاب شدن یک پاپ سیاه پوست، لاتین تبار و یا ایتالیایی خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، تاکنون تاریخ دقیق برگزاری شورای کاردینال ها برای انتخاب پاپ آینده اعلام نشده است و کاردینال ها که از سراسر جهان برای شرکت در مجمع عمومی کاردینال در واتیکان گرد هم آمده اند، همچنان در حال گفت وگو و رایزنی های پشت پرده برای شناسایی و انتخاب رهبر آینده کاتولیک ها هستند.

البته تا زمانی که شورای کاردینال ها برگزار نشده و دود سفید رنگ به نشان انتخاب پاپ جدید از دودکش ویژه واتیکان خارج نشود، نمی توان به یقین گفت که چه کسی رهبری آینده کاتولیک های جهان را به عهده خواهد گرفت اما ظاهرا حدود 20 کاردینال در مسابقه قرار گرفته و شانس بیشتری برای کاندید شدن به عنوان پاپ آینده دارند.

کاردینال ˈرودریگز مارادیاگا اسکار اندرسˈ از هندوراس، ˈسندری لئوناردوˈ از آرژانتین، ˈروبلس اورتگا فرانسیسکوˈ از مکزیک و ˈشربر اودیلو پدروˈ از برزیل کاندیداهای آمریکای جنوبی و ˈآنجلو سودانوˈ ، ˈجانفرانکو راوازیˈ ، ˈآنجلو بانیاسکوˈ ، ˈمائورو پیاچنتساˈ و ˈجوزپه بتوریˈ کاردینال های ایتالیایی از جمله نامزدهای رهبری آینده کاتولیک های جهان هستند.

همچنین ˈویلیام ورل دونالدˈ، ˈپاتریک اومالی شانˈ، ˈلئو بورک ریموندˈ و ˈمایکل دونالد تیموتیˈ چهار کاردینال از کشور آمریکا و کاردینال ˈاولت مارکˈ از کانادا نیز از جمله نامزدهای دیگر مقام پاپی هستند.

ˈاونائیکان جان اولورونفمیˈ از نیجریه، ˈترکسان پیتر کودوو اپیاˈ از غنا نیز کاندیداهای قاره آفریقا و کاردینال ˈشنبوردن کریستوفˈ از اتریش ، ˈکوچ کرتˈ از سوییس و ˈاردو پیترˈ از مجارستان نامزدهای اروپایی و کاردینال ˈتاگل لوئیز انتونیوˈ از فیلیپین کاندیدای آسیا است.

این در حالی که پنجمین مجمع کل کاردینال ها روز پنجشنبه و قبل از شورای کاردینالی برای شناسایی و انتخاب دویست و شصت و ششمین پاپ کلیسای کاتولیک، برگزار شده است.

ˈفرانسیس اوجن جرجˈ کاردینال شهر شیکاگو و ˈدونالد ویلیام وورلˈ کاردینال شهر واشنگتن در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی اظهار داشتند: با وجود خط مشی کلیسا پیرامون ˈعدم تحمل مساله کودک آزادیˈ و نبود موارد جدید، پاپ آینده باید با مساله کودک آزاری در کلیسا مقابله کند زیرا قربانیان کودک ازاری هنوز زنده اند و کلیسا وظیفه مراقبت از آنها را دارد.

پاپ بندیکت شانزدهم برای آخرین بار و قبل از استعفا از مقام رهبری مذهبی کاتولیک ها روز چهارشنبه گذشته در مراسمی در واتیکان با مسیحیان خداحافظی کرد و گفت: کلیسا در سال های اخیر لحظات شاد و لحظات مشکلی را سپری کرده است. لحظاتی که در آن آب ها به تلاطم افتاده بودند و باد خلاف جهت می وزید اما من همواره عقیده داشتم که خدا ناظر است و کلیسا متعلق به شخص من نیست.

وی افزود: در این سالها قدرت (جسمی) من کاهش یافت و از خدا خواستم تا مرا در تصمیم گیری به صلاح کلیسا راهنمایی کند. من از همه می خواهم تا برای من و پاپ جدید و کاردینال ها دعا کنند.

پاپ بندیکت 85 ساله آلمانی تبار روز یکشنبه هفته گذشته نیز آخرین مراسم عبادی خود را در واتیکان با حضور انبوه مسیحیان برگزار کرد.

از روز 11 فوریه گذشته و زمانی که پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم به استعفا گرفت، رسانه های ایتالیایی پر از شایعات درباره توطئه، گزارش های محرمانه و لابی ها در واتیکان برای کناره گیری از مقامش شده است.

ˈفدریکو لومباردیˈ سخنگوی واتیکان پیشتر درخصوص تصمیم به استعفای پاپ بندیکت شانزدهم اظهار داشت: دلیل استعفای وی آن طور که پنداشته می شود به خاطر بیماری نیست بلکه این تصمیم تنها مربوط به ناتوانی جسمی و کهولت سن می شود همانطور که خود او عنوان کرده است.

پاپ بارها اظهار داشته است من دیگر توان جسمی برای ادامه مقام پاپی ندارم و به صلاح کلیسا استعفا می دهم، من این تصمیم را به طور آزادانه و پس از تامل بسیار اتخاذ کردم.

به گفته سخنگوی واتیکان، پاپ نفوذی بر نشست کاردینال ها برای انتخاب پاپ جدید نخواهد داشت و آنان به طور مستقل تصمیم گیری خواهند کرد.

البته شایعاتی نیز در باره ارتباط استعفای پاپ با فشارهای ناشی از فساد و رسوایی هایی که در واتیکان بوقوع پیوست وجود دارد که واتیکان آن ها را رد کرده است.

بندیکت شانزدهم دویست و شصت و پنجمین پاپ کلیسای کاتولیک روز نوزدهم آوریل سال 2005 پس از فوت ˈژان پل دومˈ پاپ سابق به عنوان رهبر مذهبی جدید کاتولیک ها برگزیده شد و پس از گذشت هفت سال و 10 ماه و 9 روز تصمیم به کناره گیری از مقام خود گرفت.

این نخستین بار در 600 سال گذشته است که یک پاپ از مقام رهبری کاتولیک ها استعفا می دهد. این خبر باعث شگفتی همه در واتیکان شده است.

کلید واژه ها: کاردینال پاپ واتیکان کاتولیک در واتیکان کاردینال ها کلیسا و کاردینال رهبری بندیکت کاتولیک ها شانزدهم استعفا ایتالیایی


نظر شما :