مقرراتی که باید ایرانی ها در آذربایجان رعایت کنند

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۴ کد : ۱۹۱۳۵۹۲ سرخط اخبار

با نوجه به تعطیلات عید نوروز و افزایش حضور گردشگران ایرانی در جمهوری آذربایجان، مسوول امور کنسولی سفارت کشورمان در باکو به مسافران ایرانی توصیه کرد قبل از سفر با قوانین و مقررات جمهوری آذربایجان آشنا شده و این قوانین را در طول سفر مراعات کنند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سیدمحسن مولایی در یک گفت وگوی خبری، عبور غیرمجاز از مرزهای این کشور را یکی از مواردی برشمرد که طبق قوانین و مقررات جمهوری آذربایجان مجازات های سنگین و در اغلب موارد حبس های طولانی مدت را در پی دارد. در حالی که در اکثر کشورها این مساله معمولا با پرداخت جریمه های نقدی و یا مجازات های سبک تر و یا نهایتا اخراج از کشور فیصله می یابد.

 

وی با اشاره به مقررات جمهوری آذربایجان در مورد اقامت غیرمجاز اتباع بیگانه در این کشور اظهار کرد: در قوانین جمهوری آذربایجان جریمه اقامت غیرمجاز کمتر از سه ماه 300 منات (معادل 300 یورو) و برای بیشتر از این مدت‘ 400 منات به همراه اخراج از کشور در نظر گرفته شده است.

 

وی به نحوه محاسبه مدت اقامت غیرمجاز افراد از سوی ماموران گمرک جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: مامورین مرزی این کشور با شمارش دقیق روزهای اقامت در صورتی که از مدت مذکور حتی یک روز گذشته باشد از خروج افراد جلوگیری نموده و آن ها را مجبور به بازگشت به باکو و پرداخت جریمه می کنند.

 

مسوول امور کنسولی سفارت کشورمان در باکو با اشاره به این که «یکی از مشکلاتی که بخش کنسولی سفارت ایران در رابطه با اتباع ایرانی به صورت مداوم با آن روبروست، مساله دستگیری و زندانی شدن آنان به دلیل ارتکاب جرائم مربوط به مواد مخدر است» افزود: قوانین و مقررات جزایی جمهوری آذربایجان در رابطه با مواد مخدر و حتی داروهای آرامبخش ویژه درمان اعتیاد سخت گیرانه و انعطاف ناپذیر بوده و اغلب منجر به حبس های طولانی مدت حداقل 3 الی 4 سال می گردد.

 

وی گفت: از جمله مواردی که هم میهنان علاقه مند به سفر به جمهوری آذربایجان باید مطلع باشند این است که در جمهوری آذربایجان برخلاف مقررات رایج بین المللی و عرف سایر کشورها مدت اعتبار روادید با مدت زمان تعیین شده برای اقامت محاسبه می شود.

 

وی در این زمینه تصریح کرد: اگر کسی دارای روادید با اعتبار یک ماهه و اقامت 30 روز باشد ولی 10 روز پس از صدور روادید وارد جمهوری آذربایجان شود نمی تواند 30 روز در این کشور اقامت کند و اقامت این فرد در پایان 20 روز تمام شده تلقی می شود.

 

مولایی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت آذربایجان با افزایش ساعات کار و پرسنل پایانه های مرزی، در انجام امور گردشگران ایرانی که در نوروز به این جمهوری سفر می کنند، تسهیل نماید.

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان اقامت مقررات قوانین غیرمجاز


( ۵۶ )

نظر شما :