چه کسی مسئول کمبود دارو در ایران است؟

۰۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۱۱۸۸۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در گفت و گویی با بی بی سی، این نکته را خاطرنشان کرد که برآورد های سازمان تحت نظارت وی حاکی از آن است که گزارش ها در خصوص کمبود جدی و گسترده دارو در ایران تا حدودی مبالغه شده است. بنا بر ادعای وی دولت در ایران می کوشد مشکلات قابل مدیریت را بزرگتر از آنچه که هست، جلوه دهد.

به گزارش لوب لاگ، خبرها حاکی از آن است که در ماه های اخیر میزان درخواست از ایرانیان مقیم آمریکا توسط دوستان و آشنایان برای خرید و ارسال دارو های ضروری، افزایش یافته است. از سوی دیگر تحریم های اعمالی علیه ایران، دریافت اعتبارنامه برای بخش خصوصی در ایران را دشوار کرده و به این ترتیب واردات مواد اولیه برای ساخت دارو در ایران نیز با مشکلاتی مواجه است. گزارشی از بی بی سی حاکی از آن است که خرید داروی ایران از اروپا در 5 ماه اخیر 30 درصد کاهش داشته و باوجود اینکه دفتر کنترل برآوردهای خارجی، مجوز های صادرات دارو به ایران را صادر می کند، بانک ها از نقل و انتقال وجه، سر باز می زننند. کهن نیز می گوید، البته که واردات دارو از کشورهای خارجی برای ایران کاهش یافته است و کانال ها در مقایسه با 5 سال گذشته، تنگ تر شده اند، اما همچنان تهران قادر است دارو، غذا و تجهیزات دارویی وارد کند.

به گفته کهن، پس تحریم ها صادرات دارو به ایران را متوقف نکرده اند ، بلکه این روند را دشوار تر کرده اند. اما تهران می تواند گام هایی در جهت لغو تحریم ها و مشکلات واردات دارو ، بردارد. اما اینکه بیماران ایرانی در این مدت نتوانند دارو به دست آورند، عادلانه خواهد بود؟

کهن در این زمینه می گوید، خزانه داری آمریکا با موسسه های مالی به طور روزانه در ارتباط است ودر زمینه تامین دارو و مواد غذایی مورد نیاز ایران رایزنی می کند. با این حال هرچند تحریم ها صادرات دارو به ایران را ممنوع نمی کند اما در نهایت هزینه ها را برای بیماران ایرانی افزایش می دهد. از سوی دیگر دولت ایران نیز که مشکلات ناشی از تحریم ها را به خوبی مدیریت نمی کند، اقدامات مناسبی در جهت پخش کالاهای مورد نیاز مردم، انجام نمی دهد. همچنین برخی مقامات تهران به صراحت تحریم ها علیه ایران را سود آور دانسته و آن را بهترین هدیه ای توصیف می کنند که غرب می توانسته به ایران بدهد.

کلید واژه ها: دارو تحریم


نظر شما :