نماینده مجلس: کاهش وابستگی به نفت از برکات تحریم‌هاست

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۱۱۷۸۱ سرخط اخبار

 

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز تصویب تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: اگرچه این تحریم ها اثرات منفی در اقتصاد کشورمان داشته اما برکات و نعمت هایی هم به همراه داشته و فرصت هایی برای ما ایجاد کرده که در درازمدت به نفع ملت خواهد بود.

 

نادر فریدونی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در طول سی و چهار سال بعد از انقلاب به انحاء مختلف از جانب بیگانگان و در راس آنها آمریکا و اسرائیل تحریم هایی علیه کشورمان وضع شده است، اما تحریم هایی که در بهمن ماه سال گذشته تصویب و از تیر ماه 91 اعمال شد جدی ترین و بی نظیرترین تحریم ها بوده که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

 

وی با بیان اینکه تحریم های اخیر مسائل ارزی، اقتصادی، نفتی، صادرات و واردات و حتی اقلام دارویی را نیز تحت الشعاع قرار داده، افزود: قطعا این تحریم ها اثرات سوء اقتصادی در کشور داشته اما فرصت هایی را هم برای ما ایجاد کرده که مهم ترین آن این است که ملت ایران به خود بیایند و خود را از وابستگی به اقتصاد نفتی خارج کنند.

 

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس اضافه کرد: در سال های گذشته نزدیک به 55 تا 60 درصد اعتبارات بودجه سالیانه بر پایه نفت و گاز بنا می شد و مابقی مالیات و صادرات غیرنفتی را شامل می شد اما این تحریم ها ما را بر آن داشت که حق مسلم فرزندان آینده کشور از این پتانسیل نفت و گاز و ثروت خدادادی را ذخیره کنیم.

 

فریدونی ادامه داد: در بودجه سال 92 روالی برعکس سال های گذشته طی خواهد شد و تنها 25 تا 30 درصد از اقتصاد بودجه 92 بر مبنای نفت و گاز خواهد بود و 40 تا 50 درصد آن بر مبنای مالیات است که البته این هم برنامه ریزی لازم را نیاز دارد و مابقی هم باید بر مبنای صادرات غیرنفتی پیش بینی شود که این از برکات تحریم هاست.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ان شاءالله این تحریم ها زمینه ای خواهد شد تا در سال های آینده آنقدر روی حوزه کشاورزی و صنعت سرمایه گذاری شود تا نیاز ما به منابع نفتی حدود 20 تا 30 درصد باشد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :