پیشنهاد کارشناسان: اوباما به ایران برود

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۷۷۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، ˈفلاینت لورتˈ و ˈهیلاری لورتˈ مشاوران پیشین در وزارت خارجه آمریکا به دعوت از موسسه کارنگی اینستیتوت درجمع فعالان سیاسی در مراکز تحقیقاتی و مشورتی، اساتید دانشگاهها از جمله دانشگاه نیویورک، کلمبیا، یونورسیتی، موسسه صلح بین المللی و خاورمیانه ضمن بررسی وضعیت ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه، راهکارهای خود را برای حل اختلافات میان تهران و واشنگتن بیان کردند.

هیلاری لورت که اکنون استاد روابط بین الملل دانشگاه پن استیت می باشد درابتدای این نشست از قدرت رو به افول آمریکا در منطقه خاورمیانه سخن گفت و تاکید کرد که ایران بیشترین بهره را از روند فعلی برده است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا یادآورشد اگر وضعیت کنونی جایگاه ایران و آمریکا را در منطقه خاورمیانه با یک دهه قبل از آن یعنی از زمان حادثه 11 سپتامبر بررسی کنیم به این واقعیت می رسیم که تهران به خوبی از فرصت ها برای تحقق سیاست های خود در منطقه استفاده کرده است.



** اوباما در اتخاذ سیاست های خصمانه علیه ایران از جرج بوش پیشی گرفت



این تحلیلگر آمریکایی با مقایسه سیاست های اوباما با دولت جرج بوش در قبال تهران گفت : دولت اوباما در زمینه تهدید ایران از دولت جرج بوش پیش گرفته به گونه ای که هر نوع تعامل با تهران را به عنوان یک ضرورت استراتژیک برای واشنگتن دشوار کرده است.

لورت تصریح کرد در زمان حاضر و درمقایسه با دوران جرج بوش توازن قوا در خاورمیانه به نفع ایران و به ضرر آمریکا به هم خورده است.

ˈسیاست های اتخاذ شده از سوی ایران و ثبات و پیشرفت های این کشور باعث جلب نظر کشورهای منطقه به سمت تهران شده است.ˈ

ˈآنچه باعث شده تا نفوذ ایران در منطقه بیشتر شود نه قدرت نظامی و توسل به شیوه های تحریم بلکه ناشی از قدرت نرم این کشور می باشد که برای غرب چندان قابل درک نیست.ˈ

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد ایران توانسته است توانمندیهای قوی نظامی برای خود ایجاد کند اما این توانمندی بالا نظامی ماهیت دفاعی دارد.

لورت یادآور شد ایران سال ها از گروههای همچون حماس، حزب الله و گروههای شیعه در عراق و حتی اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و امروز نتایج آن حمایت را می بیند.

ˈاکثر این گروهها بر اساس انتخابات و با آرای مردم به ویژه در مصر بر مسند قدرت تکیه زده اند و با نفوذترین بازیگران منطقه خاورمیانه به حساب می آیند.ˈ



** اعتراف به شکست 30 سال سیاست های واشنگتن درقبال تهران



ˈفلاینت لورتˈ مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا نیز گفت : دولت آمریکا و سیاستگذاران این کشور به جای شناسایی قدرت و نفوذ ایران در منطقه همواره سعی کرده اند تا دولت کشور را به عنوان یک دولت غیر مشروع جلوه دهند که بزودی توسط سرنگون خواهد شد، این سیاستی بوده که در 30 سال گذشته و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از سال 1979 تا به امروز پیگیری شده است.

ˈآنچه باعث شده تا این چند دهه سیستم حکومتی ایران بر خلاف پیش بینی ها سرنگون نشود، مدل و نوع حکومت داری در این کشور می باشد که آمیخته ای از سیاست و موازین دینی و استقلال آن در سیاست خارجی است و این شیوه از سوی اکثر مردم در داخل ایران مورد اقبال است.ˈ

ˈپیشرفت های ایران از جمله مبارزه با فقر، حوزه های بهداشت و سلامت، زنان و آموزش قابل مقایسه با هیچ یک ازکشورهای منطقه و حکومت های حامی غرب نیست.ˈ



** کارشناسان حوزه از واقعیت های صحنه ایران بی اطلاع هستند



وی افزود : در آمریکا تحلیل گرانی که به اصلاح کارشناس مسایل ایران معرفی می شوند نسبت به واقعیت های صحنه ایران اطلاع لازم را ندارند از جمله ایرانیانی که کارشناس این حوزه محسوب می شوند، عمدتا افرادی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرده اند و موفقیت های تهران را برنمی تابند.

ˈاین به اصلاح کارشناسان همواره تلاش می کنند تا به مسوولان آمریکایی بقبولانند که حکومت ایران در حال فروپاشی است.ˈ

ˈتا زمانی که کاخ سفید و کنگره مبنای سیاستگذاری های خود را به بر پایه تحلیل این افراد قرار دهند، اشتباهات آمریکا ادامه خواهد داشت.



** تاکید بر اجرای مدل نیکسون و کسینجر در مواجه با تهران



این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد واشنگتن باید به خاطر منافع خود سیاست هایش را در قبال تهران کاملا تغییر دهد، دولت ایران را به عنوان یک نظم سیاسی مشروع مورد شناسایی قرار دهد، مدل پیشنهادی ما مدل نیکسون و هنری کسینجری در قبال چین در گذشته می باشد.

وی افزود : در حالی که ما ایران را بزرگترین حامی تروریسم معرفی می کنیم که عربستان مهمترین متحد ما در منطقه گروههای افراطی در مورد حمایت مالی قرار داده و آنها با به انواع سلاح ها مسلح می کند، گروههای سلفی ، القاعده و طالبان بدون حمایت عربستان نمی توانستند، دوام بیاورند.

ˈدر صورتی که دولت اوباما حاضر شود تا حق ایران برای غنی سازی را بر پایه ان پی تی به رسمیت بشناسد، می توان راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران پیدا کرد.ˈ

ˈبعد از آنکه دولت اوباما در مرحله اول پذیرفت که ایران یک واحد سیاسی مستقل و با ثبات سیاسی است در مرحله بعدی رییس جمهورآمریکا باید سفر به تهران را در دستور کار قرار دهد.

ˈفلاینت لورتˈ و ˈهیلاری لورتˈ مشاوران پیشین در وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته نیز درنشستی در اندیشکده ˈ بنیاد شرق و غربˈ نیویورک که به بررسی کتاب اخیر آن ها درباره ایران اختصاص داشت، به مقام های کاخ سفید و کنگره پیشنهاد کردند که مدل نیکسون و هنری کسینجر در قبال چین را برای حل مشکلات و اختلافات میان تهران و واشنگتن در پیش بگیرند.

فلاینت لورت و هیلاری لورت تاکنون چند بار از ایران دیدار کرده و کتابی با عنوان ˈسفر به تهران: چرا ایالات متحده باید با جمهوری اسلامی مصالحه کندˈ منتشر کرده اند .

در زمان حاضر بسیاری از مقام های سابق آمریکا به ویژه افرادی دردستگاه دیپلماسی وهمچنین شخصیت های سیاسی و اساتید دانشگاه برجسته در این کشور خواهان از سر گیری روابط میان تهران و واشنگتن هستند و معتقدند رابطه با ایران مقتدر در منطقه باعث می شود که هزینه های نظامی گیری آمریکا در خاورمیانه بشدت کاهش یابد.

صاحبان این ایده تلاش می کنند تا مقام های این کشور را مجاب کنند که با فاصله گرفتن از لابی های مخالف بهبود روابط تهران و واشنگتن به فکر اتخاذ تصمیماتی استراتژیک برای حل بحران کنونی باشند.

این کارشناسان معتقدند که لابی هایی مانند لابی صهیونیست ها در آمریکا و همچنین برخی از سران اعراب نهایت تلاش خود را از طریق برخی از نمایندگان در مجلس نمایندگان و سنا به کار می گیرند تا مانع از بهبود روابط میان تهران و واشنگتن شوند.

هر چند دولت اوباما در ابتدای شروع به کار در سال 2004 تلاش کرد روابط میان تهران و واشنگتن بهبود یابد اما درعمل و در سایه تلاش برخی از مشاوران طرفدار رژیم صهیونیستی و تلاش برخی از اعضای کنگره نتوانست اقدامی در این زمینه انجام دهد و دنباله رو سیاست های خصمانه آنها علیه تهران شد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اوباما با توجه به اینکه در دور دوم ریاست جمهوری خود قرار دارد ،می تواند تلاش هایی جدیدی بر اساس احترام متقابل و تامین منافع دو طرف برای بهبود روابط میان دو کشور بردارد.

کلید واژه ها: آمریکا واشنگتن خاورمیانه اوباما وزارت خارجه آمریکا تهران و واشنگتن و واشنگتن وزارت خارجه سیاسی میان تهران میان تهران و قدرت میان تهران و واشنگتن لورتˈ جرج بوش بوش گروههای سابق وزارت خارجه دولت اوباما سابق وزارت خارجه آمریکا بهبود جرج منطقه خاورمیانه


نظر شما :