ژنرال آمریکایی:

ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت سایبری است

۲۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۱۱۶۸۷ سرخط اخبار

هرچند آمریکا و دیگر کشورهای غربی طی سال های اخیر همواره سعی داشته اند با توسل به هر شیوه ممکن، جلوی پیشرفت ایران در حوزه علم و فناوری را بگیرند، اما دستاوردهای ایران در این حوزه، امری نیست که از چشم آنان پوشیده بماند. در این رابطه، یک مقام ارتش آمریکا، ایران را کشوری دانسته که در آینده باید روی قدرت سایبری آن حساب کرد.

به گزارش «تابناک»، یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی ایالات متحده روز گذشته اظهار داشته ایران پس از حملات سایبری سال 2012 به تأسیسات هسته ایش، با ارتقای توانایی های سایبری خود به این موضوع واکنش نشان داده و در آینده «به قدرتی تبدیل خواهد شد که باید آن را مورد توجه قرار داد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ژنرال ویلیام شلتون، فرمانده بخش فضایی نیروی هوایی آمریکا و مسئول ناظر عملیات های سایبری نیروی هوایی این کشور، از اظهارنظر درباره توانایی ایران در ضربه زدن به شبکه های کامپیوتری آمریکا خودداری کرده، اما گفته ایران آشکارا تلاش های خود در این حوزه را پس از سال 2010 افزایش داده است.

رویترز اشاره می کند که هرچند هیچ دولتی به طور رسمی مسئولیت تولید ویروس «استاکس نت» که سیستم های کامپیوتری تأسیسات هسته ای نطنز را مورد حمله قرار داد، بر عهده نگرفته، اما شواهد حاکی از آن است که ایالات متحده و رژیم اسرائیل در پشت پرده این پروژه قرار داشته اند.

اما از سوی دیگر، برخی مقامات غربی مدعی هستند ایران طی ماه های اخیر به طور گسترده ای دست به انجام حملات سایبری پیچیده علیه رقبای خود، از جمله آمریکا، رژیم اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس زده است. این در حالی است که هیچ یک از این گزارش ها تاکنون به اثبات نرسیده است.

با توجه به این موارد، ژنرال شلتون اظهار داشته: «سخن گفتن درباره موقعیت ایران دشوار است. آشکار است که واقعه نطنز، سبب واکنش آن ها شد. آن ها با توانایی های بالقوه خود که در طول چندین سال به دست آورده اند و تهدیدی بالقوه که متوجه ایالات متحده می کنند، در حال تبدیل شدن به قدرتی هستند که باید آن را مورد توجه قرار داد».

در عین حال، وی گفته ارتش آمریکا در پی اتخاذ تدابیری است تا با افزایش نیروی انسانی و نیز امکانات مادی خود در حوزه سایبری، جلوی تهدیدات احتمالی علیه خود را بگیرد.

اما سخنان شلتون در حالی مطرح می شود که از چند ماه پیش، موضوع وقوع جنگی سایبری میان ایران و آمریکا، به یکی از مباحث جدی رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده و این موضوع تا آنجا پیش رفته که برخی تحلیلگران معتقدند چنین جنگی در حال حاضر آغاز شده و در جریان است.

این گمانه زنی ها به ویژه پس از آن شدت یافت که در نیمه سال 2012، گزارش شد ویروسی به نام «فلیم» (شعله) سیستم های کامپیوتری ایران را مورد حمله قرار داده و قصد داشته با نفوذ به تأسیسات هسته ای، اطلاعاتی را در این زمینه به سرقت ببرد.

به این ترتیب، آشکار می شود اقدامات امنیتی و تمهیدات ایران در حوزه مقابله با تهدیدات سایبری تا حدی اثرگذار بوده که موجبات نگرانی آمریکا را نیز فراهم آورده و این کشور را به فکر ارتقای امکانات دفاعی خود در این حوزه انداخته است.   

کلید واژه ها: آمریکا سایبری را مورد


نظر شما :