روسیه:

به دنبال مذاکرات با ایران تا اواسط ماه ژانویه هستیم

۲۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۱۱۶۸۵ سرخط اخبار

 روسیه اعلام کرد که در تلاش است برنامه ها برای دور جدید مذاکرات بین ایران و 1+5 درباره برنامه هسته یی تهران را تثبیت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از آن که ایران اعلام کرد تهران و کشورهای عضو 1+5 در اواخر ماه ژانویه مذاکرات را از سر می گیرند یک مقام اتحادیه اروپا گفت که دو طرف هنوز درباره تاریخ و مکان این مذاکرات توافق نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه، گفت: روسیه نگران این مساله است و ما هم چنان برای حل هرچه زودتر این مساله با شرکای ایرانی مان همکاری می کنیم.

ریابکوف که نمایندگی روسیه را در مذاکرات بر عهده دارد گفت که تا زمانی که توافق نهایی حاصل شود، "توافقی وجود نخواهد داشت".

وزارت امور خارجه روسیه پس از آن اعلام کرد که در میان کشورهای دخیل در مذاکرات درک متقابلی درباره این که این نشست باید در ماه میلادی جاری برگزار شود وجود دارد و تاریخی که خبرگزاری های ایران اعلام کرده اند (28 و 29 ژانویه) در دست گفت وگو قرار دارد.

وزارت امور خارجه روسیه در عین حال اعلام کرد که اگر توافقی درباره مکان مذاکرات وجود نداشته باشد این تاریخ ها ممکن است تغییر کند و افزود که روسیه در برابر هرگونه مکانی نظر موافق دارد.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت روسیه در حال ساخت اولین نیروگاه هسته یی ایران در بوشهر است و نسبت به آمریکا و سایر کشورهای غربی رابطه بهتری با تهران دارد که این امر اهرم های احتمالی را برای اعمال فشار به ایران به دست مسکو می دهد.

اما ریابکوف گفت که توافق درباره تاریخ و مکان مذاکرات در نهایت بر عهده دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اروپا است که از جانب آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان با ایران ارتباط دارد.

مایکل مان، سخنگوی اشتون روز چهارشنبه در بروکسل گفت که هنوز تاریخی برای مذاکرات تعیین نشده است.

مان گفت: ارتباطات هم چنان ادامه دارد و ما منتظر پاسخ ایران هستیم.

دیپلمات های غربی و روسیه امیدوار بودند که مذاکرات در ماه دسامبر و یا اواسط ماه ژانویه از سر گرفته شود.

روسیه از چهار دور تحریم های قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و برنامه هسته یی اش حمایت کرده است، ولی با محدودیت های شدید مخالف است و اعلام کرده است که تحریم های یک جانبه غربی نتایج معکوس و منفی به دنبال دارد.

روسیه علاوه بر آن هشدار داده است که اقدام نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته یی ایران فاجعه آمیز است.

مسکو علاوه بر آن تاکید دارد که ایران باید نگرانی های غرب درباره برنامه هسته یی اش را برطرف کند.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسوول نظارت بر برنامه هسته یی تهران است در گزارشات متعدد خود درباره برنامه هسته یی ایران تاکید داشته است که فعالیت های هسته یی تهران انحرافی به سمت تسلیحاتی شدن نداشته است. ایران نیز بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته یی اش تاکید کرده و گفته است که فعالیت هسته یی اش تنها برای مقاصد صلح آمیز است.

کلید واژه ها: هسته یی یی مذاکرات روسیه برنامه هسته یی برنامه هسته هسته یی اش یی اش


نظر شما :