طالبان آب پاکی را بر دستان کرزی ریخت

۰۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۱۰۷۰۰ سرخط اخبار

نمایندگان طالبان در نشست دو روزه فرانسه به شرکت کنندگان در این نشست اعلام کردند که نظام کنونی و قانون اساسی افغانستان را به رسمیت نمی شناسند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنیاد پژوهشی استراتژیک فرانسه با همکاری دولت این کشور زمینه ساز یک نشست دو روز شده بود که نمایندگان طالبان، دولت افغانستان، و گروه های اپوزیسیون و نمایندگانی هم از جامعه مدنی افغان در این نشست شرکت داشتند.محمد یونس قانونی از ائتلاف ملی و احمد ضیا مسعود، محمد محقق و فیض الله ذکی از جبهه ملی، حنیف اتمر، از حزب حق و عدالت، فرخنده زهرا نادری و نیلوفر ابراهیمی، نمایندگان زن مجلس نمایندگان افغانستان از شرکت کنندگان این نشست بودند.

معصوم استانکزی، دبیر شورای عالی صلح، و حاجی دین محمد، مشاور رییس جمهوری افغانستان نیز در این نشست شرکت داشتند. ملا شهاب الدین دلاور و محمد نعیم وردک از دفتر طالبان در قطر از سوی طالبان در این نشست حضور داشتند.یک منبع آگاه که در گفت و گوهای فرانسه حضور داشت، به شبکه خبری بی بی سی فارسی گفت که نمایندگان طالبان با یک پیام از قبل تعیین شده به این نشست آمده بودند.


نمایندگان طالبان همچنین اعلام کردند که با دولت افغانستان مذاکره نخواهند کرد. اعضای طالبان دولت افغانستان را دولت دست نشانده آمریکا می دانند و نمایندگان این گروه در نشست فرانسه گفتند: با حکومت دست نشانده آمریکا مصالحه نخواهیم کرد.


گروه طالبان امکان رسیدن به صلح را تا قبل از خروج نیروهای خارجی منتفی دانسته است.این منبع همچنین افزود: در حالی که نمایندگان طالبان گفته اند با دولت مصالحه نخواهند کرد اما برای مذاکره با اپوزیسیون دولت ابراز علاقه مندی کرده اند.طالبان قبل از شرکت در این نشست اعلام کرد که نمایندگان خود را برای رساندن پیام این گروه به بقیه شرکت کنندگان، به این نشست خواهد فرستاد.


این در حالی است که نمایندگان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، مواضع نرم تری داشتند. آنها ظاهرا با اصل نظام و قانون اساسی افغانستان مشکلی ندارند ولی تعدیلات در قانون اساسی را ضروری می دانند.غیرت بهیر، رییس هیات حزب اسلامی در گفت وگو با بی بی سی گفت، تجربه نشان داده است که نظام ریاستی به نفع مردم افغانستان نیست و باید قانون اساسی در این مورد تغییر کند.ظاهرا توافق کلی میان جناح های مختلف به جز طالبان روی موضوعات چون احترام به اصل نظام و تغییر در قانون اساسی وجود داشته است.


شرکت کننده ها همچنین با این مساله که جنگ راه حل نیست و باید مذاکرات صلح ادامه یابد، موافقت کرده اند.تاریخ برگزاری دور چهارم این نشست هنوز مشخص نشده است.به جز نمایندگان گروه طالبان، دیگر شرکت کننده های این نشست توافق کردند که تا برگزاری دور چهارم گفت و گو ها، بر سر مسایلی که اختلاف نظر داشتند، صحبت کنند. با این همه، هنوز مشخص نیست که شرکت کنندگان این نشست بر سر چه مواردی اتفاق نظر نداشتند.مذاکرات دو روزه ای که در پاریس برگزار شده بود، بدون انتشار بیانیه ای پایان یافت.
 


نظر شما :