هشدار مقامات سابق امریکایی: برای تحریم ایران عجله نکنید

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۹۱۰۵۱۰ سرخط اخبار

سه تن از مقامات سابق آمریکا در گزارشی با اشاره به ناکارآمد بودن تحریم های این کشور علیه ایران، از مقامات واشنگتن خواستند تا پیش از اعمال تحریم جدید نگاهی به نتیجه فشارهای قبلی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "آنتونی زینی"، "لی همیلتون" و "توماس پیکرینگ" در گزارشی که در بلومبرگ منتشر شده می نویسند : در حالیکه کنگره آمریکا آماده می شود فشارها بر ایران را افزایش بدهد، رهبران آمریکا نیاز دارند از خود بپرسند که تحریم های قبلی چه تاثیری بر ایران داشته اند و آیا فشارهای جدید کمکی به غرب برای بازداشتن ایران از ادامه فعالیت هسته ایش می کند؟

بر اساس این گزارش، لی همیلتون، از اعضای سابق مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیسیون تحقیقات 11 سپتامبر، توماس پیکرینگ : معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی از سال 1997 تا 2000 و سفیر سابق آمریکا در روسیه، اسرائیل، اردن و سازمان ملل، و ژنرال بازنشسته آنتونی زینی : فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا از 1997 تا 2000.

توماس پیکرینگ، ژنرال آنتونی زینی  و لی همیلتون

بر اساس اصلاحیه ای که به موجب لایحه دفاعی و با تصویب کنگره اجرایی می شود، چند بخش صنعتی ایران در لیست سیاه قرار گرفته و آمریکا تحریم های خود در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران را افزایش می دهد. اما دولت اوباما هشدار داده که تصویب این تحریم ها موجب می شود که تحریم های قبلی تاثیر خود را از دست بدهند.

در اقدامی برای توضیح دادن در خصوص تحریم ها به گزارشی اشاره می کنیم که با عنوان "سبک و سنگین کردن مزایا و هزینه های تحریم های بین المللی علیه ایران" و با امضای 35 نفر از مقامات سابق سیاسی، امنیتی، نظامی و دیپلمات های آمریکایی منتشر شده است.

همانطور که در این گزارش اشاره شده بود، 30 سال از اعمال تحریم ها علیه ایران می گذرد و خوب منافعی که از این تحریم ها بدست آورده ایم چه بوده است؟

تحریم ها موجب شکاف در میان قدرت های بزرگ در خصوص ایران شده، موجب پیچیده شدن سیاست آمریکا در خصوص لیبی و سوریه شده، موجب شده تا مقامات ایرانی اقتصاد خود را به گونه ای هدایت کنند که کشورهای دیگر نتوانند آن را رصد کنند.

مزایا

در این گزارش ادعا شده، تحریم های اعمال شده علیه ایران موجب شده تا مخالفت های سیاسی با تهران افزایش پیدا کرده، سرعت رشد برنامه هسته ای ایران کاهش بیابد، التزام آمریکا را به معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی نشان داده، بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته، آمریکا پایبندی خود به امنیت اسرائیل را ثابت کرده، و توانایی ایران برای مدرن کردن ارتش خود را نیز کاهش داده است.

هزینه های تحریم ایران برای آمریکا

این سه مقام آمریکایی در ادامه مطلب خود می نویسند: البته این تحریم ها هزینه هایی را نیز دربر داشته اند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

، به موجب این تحریم ها اختلاف عقیده در ایران کاهش یافته، تهیه دارو در ایران مشکل شده، و همچنین بهای نفت افزایش پیدا کرده است.  

علاوه بر این موارد تحریم ها در دراز مدت موجب افزایش بیزاری مردم ایران از آمریکا می شود.

در ادامه گزارشِ این سه مقام آمریکایی آمده است: رژیم تحریم آمریکا هم اکنون شامل شبکه ای از قوانین و دستورات اجرایی است که به ضریب موفقیت در آن توجه نشده است. این شبکه عنکبوتی تحریم ها که در دست قانونگذاران آمریکایی است موجب کاهش قدرت اوباما برای ارائه مشوق به ایران با هدف جلب همکاری تهران در مذاکرات پیش رو می شود.

اگر مذاکرات رو در روی آمریکا و ایران محقق شود، مقامات آمریکایی نیازمند آن هستند تا مجموعه ای از پیشنهادات خود را به ایران ارائه دهند و خوب با اعمال تحریم های جدید تعداد پیشنهادها و گزینه های آمریکا کاهش می یابد.

برهمین اساس رهبران آمریکا باید پیش از تصویب تحریم های جدید موضوع مزایا و هزینه ها را در نظر داشته باشند و با توجه به آنکه اوباما قدرت تصویب نهایی و یا لغو تحریم را دارد باید به این نکته توجه داشته باشد که با اعمال تحریم های جدید چه منافعی بدست آورده و چه منافعی را تقدیم ایران می کنند.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا اعمال تحریم


نظر شما :