تظاهرات گسترده ضد پوتین در سرمای زیر 35 درجه روسیه

۲۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۱۰۴۲۲ سرخط اخبار

به رغم مخالفت کرملین، صدها تن از مردم روسیه در نخستین سالروز جنبش اعتراضی این کشور علیه پوتین در مسکو راهپیمایی کردند که با سرکوب پلیس و بازداشت تعداد زیادی از جمله چهره های برجسته مخالفان همراه بود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها تن از مردم روسیه روز شنبه به خیابان های مسکو، پایتخت این کشور آمده و به رغم ممنوعیت راهپیمایی در نخستین سالروز جنبش اعتراضی کشور تظاهرات کردند. در تومسک سیبری نیز تظاهرات مشابهی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برگزار شد.

 

تظاهرکنندگان مسکو شعارهایی برای آزادی زندانیان سیاسی و "روسیه ای بدون ولادیمیر پوتین" سر دادند.

پلیس علیه تظاهر کنندگان وارد عمل شد و تعدادی از رهبران برجسته اپوزیسیون، از جمله آلکسی ناوالنی، از منتقدان مطرح پوتین و سینیا سوبچاک، مجری تلویزیون روسیه را دستگیر کرد.

 

ناوالنی خبر دستگیری خود را از طریق پیامک اینترنتی توییتر به اطلاع همگان رساند. اندکی بعد سخنگوی وی این خبر را تایید کرد.

 

ایلیا یاشین، از مخالفان سرشناس دولت روسیه نیز در توییتر نوشت که به همراه سوبچاک بازداشت شده است.

 

شبکه تلویزیونی خصوصی "دوژد" روسیه که به مخالفان نزدیک است، تصاویری پخش کرد که حاکی از دستگیری سرگئی اودالتسوف ، از سران چپ های مخالف دولت است.

 

تعداد زیادی مأمور پلیس برای مقابله با این تظاهرات در خیابان های اطراف میدان "لوبیانکا" در مسکو مستقر شده بودند. پلیس شمار تظاهرکنندگان را حدود ۷۰۰ تن اعلام کرده و می گوید، نیمی از این تعداد متعلق به رسانه ها بود.

 

اما گزارشگر خبرگزاری فرانسه شمار تظاهرکنندگان را بیش از این اعلام کرده و می گوید، شمار آنان که در سرمای زیر ۱۵ درجه به تظاهرات آمده بودند بسیار بیشتر از آمار پلیس است.

 

مخالفان شمار راهپیمایان را حدود ۷ هزار تن اعلام کرده اند. مقام های دولتی با تقاضای برگزاری راهپیمایی مخالفت کرده و آن را ممنوع اعلام کرده بودند.

 

تظاهرکنندگان در برابر بنای یادبود سولوویتسکی، یکی از یادمان های قربانیان سرکوب های سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سابق شاخه های گل بر زمین گذاشتند.

 

تظاهرات شهر تومسک

 

در شهر تومسک سیبری نیز تظاهرات اعتراضی بر پا شد. به رغم سرمای ۳۵ درجه زیر صفر حدود ۶۰ تن به خیابان ها آمده و در پاسداشت سالروز جنبش دموکراسی طلبانه کشور نزدیک به ۴۰ دقیقه راهپیمایی کردند.

 

در دسامبر سال ۲۰۱۱ در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی روسیه جنبش اعتراضی جدیدی علیه پوتین آغاز شد. ده ها هزار تن انتخابات را "پر تخلف" نامیده و در خیابان ها به آن اعتراض کردند. جنبش اعتراضی به سرعت گسترش یافت و نزدیک ده ها هزار تن را با خود همراه کرد. آنها خواستار برگزاری انتخاباتی عادلانه و برکناری ولادیمیر پوتین بودند.

کلید واژه ها: روسیه تظاهرات اعتراضی پوتین خیابان جنبش اعتراضی پلیس راهپیمایی مسکو


نظر شما :