سودان: ایران در آب‌های ما پایگاه نظامی نمی‌سازد

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۱۰۳۹۷ سرخط اخبار

رحمت الله محمد عثمان، قائم مقام وزیر خارجه سودان ادعاهای اسرائیل در مورد موافقت کشورش با ایجاد پایگاه نظامی ایران در ساحل دریای سرخ در شرق سودان را رد کرد.

وی در گفتگو با روزنامه سودانی الصحافه اظهار داشت: اطلاعاتی که رسانه های اسرائیلی در این مورد منتشر کرده اند صحت ندارد.

عثمان همچنین تاکید کرد پهلوگیری کشتی های جنگی ارتش ایران در ساحل سودان در دریای سرخ به معنی برنامه ریزی خارطوم برای ایجاد پایگاه نظامی ایران نیست.

وی افزود: دولت سودان با ایجاد هرگونه پایگاه نظامی در داخل خاک خود از سوی هر طرف خارجی مخالف است و ایران در این مورد استثنا نیست.

قائم مقام وزیر خارجه سودان در مورد روابط با کشورهای جنوب خلیج فارس نیز گفت روابط بین دو طرف پیشرفت و توسعه قابل توجهی در زمینه های مختلف یافته است.

وی همچنین روابط سودان و کشورهای جنوب خلیج فارس را محکم توصیف کرد.

قبل از این برخی رسانه های منطقه گفته بودند اجازه سودان برای پهلوگیری کشتی های جنگی ایران در آب های این کشور می تواند روابط خارطوم را با کشورهای جنوب خلیج فارس تیره کند.

شماری از مخالفان دولت سودان هم هشدار داده بودند نزدیکی روابط کشورشان با ایران می تواند بر سرمایه گذاری کشورهای جنوب خلیج فارس در سودان تاثیر منفی داشته باشد.

روز شنبه هفته گذشته برای دومین بار در دو ماه اخیر دو ناو ایرانی ( جماران و بوشهر ) در سواحل سودان پهلو گرفتند.

حرکت این ناوها به سودان از ماه گذشته و پس از حمله هوایی به یک کارخانه اسلحه سازی در خارطوم صورت گرفت که دولت سودان اسراییل را به متهم به انجام این حمله کرد.

اسرائیل و مخالفان حکومت سودان ادعا می کنند عمر البشیر رئیس جمهور سودان به ایران اجازه تاسیس یک پایگاه نظامی را در سواحل دریای سرخ در شرق این کشور داده است.

اسرائیل و مخالفان حکومت سودان همچنین ادعا می کنند که حرکت ناوهای ایران در یک ماه اخیر به سمت سواحل سودان برای زمینه سازی ایجاد یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ بوده است.

ارتش سودان نیز پیش از این اعلام کرده بود که حضور ناوهای ایرانی در سواحل سودان در راستای همکاری های نظامی و دفاعی دو کشور است.

ارتش ایران هم هدف از پهلوگیری کشتی های جنگی خود در سواحل سودان را تامین سوخت و نیازهای لجستیک اعلام کرده بود.

نیروی دریایی ایران هم اکنون واحدهایی را در یکی از بنادر کشور اریتره در ساحل دریای سرخ مستقر کرده است. اریتره همسایه سودان است

کلید واژه ها: سودان


( ۱ )

نظر شما :