ایران از چرخه نفتی حذف می شود؟

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۱۰۱۷۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر نرسی قربان کارشناس و تحلیلگر مسائل نفت و انرژی در گفتگوی خود با دیپلماسی ایرانی دلایل اصلی کاهش صادرات ایران را توضیح داده و به دو دلیل اصلی اشاره می کند: تعدادی از کشورها که واردکنندگان اصلی نفت ایران بودند، این واردات را درصدی کاهش دادند تا با تحریم های امریکا روبرو نشوند و دلیل مهم تر دیگر این است که سیستم پرداخت های حاصل از فروش نفت به ایران بر اساس تحریم های مالی با مشکل روبروست. بنابراین بیشتر کشورهایی که قصد پرداخت  پول به ایران از طریق بانک های مختلف دارند، با مشکلات زیادی روبرو هستند و تنها شاید دو یا سه بانک هستند که اجازه انجام این عملیات بانکی را داشته باشد.

این کارشناس مسائل نفت و انرژی بر این نکته تاکید کرد که یکی از اهداف غربی ها  این است که درآمد ایران را کم کرده و هدف دوم و مهم تر این است که آنها قصد دارند تا این فرایند در دوره زمانی و به شکل تدریجی اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر کشورهای غربی با این فرایند تدریجی به دنبال جایگزین شدن نفت دیگر کشورها به جای ایران هستند.

دکتر نرسی قربان درباره نقش بخش خصوصی در فروش نفت توضیح می دهد و می افزاید، که من حدود شش ماه پیش، پیشنهاد کردم تا بدهی های دولت به بخش خصوصی در صنعت نفت و برق به صورت محموله های نفتی در اختیار آنها قرار داده شود. به معنای دیگر بدهی های این شرکت ها پاک شده و در مقابل به آن محموله نفتی اعطا شود. شرکت های بزرگی که در زمینه نفت و گاز فعال هستند راه هایی را پیدا خواهند تا آنچه که به آنها داده شده در خارج از ایران نقد کنند. این فرایند هم میزان محدودی خواهد بود و در نهایت هم نشان می دهد که آیا این عملکرد قابل اجراست یا خیربا این روند چنین شرکت هایی زنده می ماندند، در حالیکه با رویه کنونی در حال ورشکستگی هستند.

متن کامل این مصاحبه را از اینجا بخوانید


نظر شما :