شرط سلفی ها برای آرام نگه داشتن لبنان

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۱۰۱۲۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا از بیروت، اوضاع امنیتی این شهر طی ساعات اخیر نیز مجددا به حالتی شبه جنگی میان مناطق ˈباب التبانهˈ و ˈجبل محسنˈ تبدیل شده و نیروهای ارتش به منظور برقراری آرامش در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.

بامداد روز یک شنبه با کشته شدن یک مقام نظامی ارشد علویان جبل محسن، تعداد کشته ها به 16 و زخمی های این درگیری ها به بیش از 100 نفر رسید.

در درگیری های شنبه شب، طرفین برای اولین بار از موشک های قوی و سلاح های سنگین استفاده کردند.

به نوشته روزنامه لبنانی ˈالاخبارˈ، طی دیداری که تعدادی از مقامات لبنان با شیوخ سلفی شمال لبنان انجام داده اند، بازگشت آرامش به طرابلس منوط به سه شرط شده که اولین آن، تحویل اجساد تمامی کشته ها از سوی نظام سوریه است.

شرط دوم آنها، آزادی تمامی فعالان زندانی سلفی است که قصد کمک به تروریست های مخالف نظام سوریه داشته اند و آخرین شرط نیز اخراج ˈرفعت عیدˈ رهبر علوی های طرابلس از این شهر است.

به نوشته الاخبار، آگاهان سیاسی بر این باورند که جریان های سلفی و همچنین جریان ˈالمستقبلˈ به رهبری ˈسعد حریریˈ نخست وزیر سابق لبنان به خوبی می دانند که یورش به جبل محسن که اهالی آن به حمایت از نظام سوریه معروف هستند، گذشتن از یک خط قرمز بین المللی بوده و بنابراین آنها با تلاش به منظور اخراج رفعت عید، به دنبال یک پیروزی نمادین برای خود هستند.

به گفته منابع محلی، امکان دستیابی به راه حل در طرابلس دور از ذهن به نظر می رسد، چراکه حمله ها تنها از یک سو صورت گرفته و جریان های سلفی قصد دارند با دور ساختن ارتش لبنان از این شهر، شمال لبنان را به یک منطقه حایل برای کمک به تروریست های مخالف نظام سوریه تبدیل کنند.

به نوشته این روزنامه، پشتیبانی مالی و نظامی از جریان های سلفی طرابلس توسط نمایندگان جریان المستقبل صورت گرفته و سعد حریری که هم اکنون در عربستان سعودی حضور دارد، دستورات لازم را در این خصوص از مقامات ریاض دریافت می کند.

کلید واژه ها: سلفی لبنان سوریه طرابلس


نظر شما :