رویترز: فروش نفت ایران در ماه دسامبر به کمترین میزان می‌رسد

۱۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۱۰۰۷۵ سرخط اخبار

بر اساس اظهارات چند منبع آگاه، صادرات نفت جمهوری اسلامی در ماه جاری میلادی، دسامبر، نسبت به ماه پیش از آن تا «نزدیک به ۲۵ درصد» کاهش پیدا کرده و به کمترین میزان از زمان اعمال تحریم ها می رسد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به گفته های چند منبع آگاه در صنعت کشتی رانی گزارش داده است که صادرات نفت خام ایران که در ماه گذشته، نوامبر، به «یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه» در روز رسیده بود، در ماه دسامبر، به «۸۳۴ هزار» بشکه در روز سقوط خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در سال جاری نسبت به سال قبل تا «۵۰ درصد کاهش» یافته است و در ماه جاری نیز صادرات نفت ایران به کمترین مقدار در سال جاری میلادی خواهد رسید.

ایران سال گذشته روزانه تا ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده بود.

به دنبال اعمال تحریم های نفتی علیه ایران، جمهوری اسلامی برای صادرات نفت با مشکلات عدیده ای مواجه شد و در نتیجه فروش نفت ایران شاهد کاهش قابل توجهی شد.

در کنار این تحریم ها، دیوید کوهن، معاون امور مبارزه با جرایم مالی و تروریسم در وزارت خزانه داری آمریکا، روز پنج شنبه، ۱۶ آذرماه، گفت که از ۱۸ بهمن ماه نیز تحریم های جدیدی به اجرا گذاشته خواهد شد که مانع دستیابی ایران به درآمدهای حاصل از تجارت نفت می شود.

وی از این قانون به عنوان «تحریم قدرتمندی» یاد کرد که به گفته وی «سرمایه مالی تهران را به شکل قابل توجهی کاهش خواهد داد».

ایالات متحده در این مدت، ضمن اعمال تحریم ها علیه صنعت نفت ایران، به شرط کاهش میزان خرید نفتی از ایران، شماری از خریداران نفت ایران را از تحریم ها معاف کرده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به پایان یافتن مهلت شش ماهه معافیت این کشورها از تحریم آمریکا، گزارش کرده است که واشینگتن در حال مذاکره با خریداران نفت ایران است تا واردات نفت از این کشور را دوباره کاهش داده تا بار دیگر مشمول معافیت شوند.

بر اساس این گزارش، ژاپن با کاهش چشمگیر واردات نفت ایران، هم اکنون ضمانت معافیت از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را به دست آورده و انتظار می رود دیگر مشتریان عمده نفت ایران مانند چین، هند و کره جنوبی نیز در ماه جاری از تحریم های آمریکا برای شش ماهه آتی معاف شوند.

علی رغم معافیت این کشورها از تحریم های نفتی، انتقال نفت ایران به کشورهای خریدار نیز به جهت تعلق نگرفتن بیمه های اروپایی به کشتی های حامل نفت ایران، مشکل دیگری است که این کشورها با آن مواجه هستند.

به گزارش رویترز، چین، هند و کره جنوبی از ایران خواسته اند تا خودش مسئولیت حمل نفت صادراتی به این کشورها را به گردن بگیرد.

این در حالی است که ناوگان نفتکش های ایران، که بخش عظیمی از آن هم اکنون به خاطر فروش پایین نفت به عنوان انبار ذخیره نفت روی آب مستقر هستند، قادر به انتقال نفت ایران در اسرع وقت نیستند و تحویل نفت معمولا با تاخیر انجام می شود.


نظر شما :