کشته و زخمی شدن بیش از 450 تن در درگیری‌های مصر

۱۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۹۱۰۰۰۹ سرخط اخبار

 در حالی که درگیری ها میان مخالفان و هواداران رئیس جمهوری مصر دست کم پنج کشته و 446 زخمی برجای گذاشت سه تن از مشاوران محمد مرسی در اعتراض به بحران به وجود آمده در کشور استعفا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درگیری ها میان طرفداران و منتقدان محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، در اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره دست کم پنج کشته و 446 زخمی برجای گذاشت. تظاهرکنندگان مصری در شهر الاسماعیلیه و سوئز دو مقر وابسته به گروه اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت را به آتش کشیدند.

معترضان مصری روز چهارشنبه نیز با برگزاری تظاهرات و تحصن مقابل کاخ ریاست جمهوری خشم خود را نسبت به صدور دستورات جدید مرسی که اختیارات وی را افزایش می دهد و هم چنین پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور نشان دادند.نیروهای امنیتی نیز با حمله به تظاهرکنندگان با استفاده از گاز اشک آور سعی در متفرق کردن معترضان داشتند.

این در حالی است که سه تن از مشاوران رئیس جمهور مصر در اعتراض به این درگیری های خیابانی از سمت خود استعفا دادند. سیف عبدالفتاح که از مشاوران سیاسی مرسی بود، در مصاحبه با شبکه ی خبری الجزیره نسبت به نحوه رفتار دولت با منتقدان اعتراض کرد. او اظهار داشت که تمامی مقامات بلندپایه مصر به فکر منافع شخصی خود هستند و خواست و نیازهای مردم را فراموش کرده اند.

روزنامه مصری الشروق هم نوشت که ایمان الساجد و عمر اللیثی دو تن از مشاوران رئیس جمهور از سمت خود کناره گیری کردند.

این در حالی است که محمود مکی، معاون رئیس جمهور مصر پیشنهاد داد که دولت با نیروهای مخالف در مورد مفادی از پیش نویس قانون اساسی که مورد انتقاد آن هاست رایزنی کند و پیشنهادهای آنان را برای تجدیدنظر در پیش نویس درنظر بگیرد. او از معترضان مصری خواست تا فعلا پیش نویس قانون اساسی را بپذیرند و تغییر آن را به پارلمانی که قرار است در سال آینده تشکیل شود واگذار کنند. مکی در عین حال تاکید نمود که همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید مصر در زمان مقرر یعنی ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از دولت مصر خواست به وعده انقلاب مصر برای برقراری حکومتی دموکراتیک عمل کند. او در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل تاکید کرد: اعتراضات خیابانی در قاهره و شهرهای دیگر نشان می دهد که مصر نیاز شدیدی به گفتگو دارد.


نظر شما :