اقدام بی سابقه فرانسه و انگلیس چگونه رقم خورد؟

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۰۹۸۹۴ سرخط اخبار

مقامات فرانسه و انگلیس در اقدامی بی سابقه از احتمال فراخواندن سفرای خود از فلسطین اشغالی خبردادند. 
به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی ، تصمیم مقامات اروپایی پس از آن اتخاذ شد که مقامات اسرائیل با ساخت سه هزار باب منزل مسکونی برای شهرک نشینان در اطراف بیت المقدس شرقی موافقت کردند.
این تصمیم بدنبال موافقت سازمان ملل با ارتقاء جایگاه فلسطین در این سازمان اتخاذ شد. 
پولس لیا ، خبرنگار شبکه تلویزیونی راشا تودی از تل آویو گزارش داد «پیش از موافقت با ارتقاء وضع فلسطین در سازمان ملل، مقامات اسرائیل از لفاظی بر ضد فلسطین دست برداشته و لحن خود درباره تحریم فلسطین را ملایم کردند. اما اکنون برای اولین بار انگلیس و فرانسه به خاطر سیاستهای توسعه طلبانه اسرائیل در گسترش شهرک سازی ها قصد دارند سفیر خود را از اسرائیل فرا بخوانند. 
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل گفت وی قصد دارد با ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و شرق بیت المقدس موافقت کند. 
این واحد های مسکونی در منطقه ای موسوم به ای - 1 ساخته می شود و درواقع با ساخت آن ارتباط میان کرانه باختری با شرق بیت المقدس قطع می شود. تصمیم مقامات اسرائیل برای ساخت این واحد مسکونی در وهله اول برای مجازات فلسطینی ها به خاطر رجوع به سازمان ملل و در مرحله دوم به خاطر پیروزی آنها در این سازمان است. 
با این پیروزی ، خاک فلسطین بر اساس مرز سال هزار و نهصدو شصت و هفت به رسمیت شناخته می شود و فلسطین بعنوان ناظر غیر عضو در سازمان ملل تعیین می شود. 
بعلاوه ، سفرای اروپایی نیز هشدار دادند ممکن است بر ضد اسرائیل تحرکات جدیدی آغاز کنند. 
بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل نیز گفت « این تصمیم ضربه مرگباری به فرصت باقیمانده برای حل اختلافات فلسطین و اسرائیل از طریق تشکیل دو کشور مستقل وارد کرد.»
از دیگر مجازاتهای اسرائیل بر ضد فلسطین ، مسدود کردن صد میلیون دلار درآمد مالیاتی است که اسرائیل برای تشکیلات خودگردان جمع آوری می کند. این تصمیم ضربه شدیدی به تشکیلات خودگردان وارد می کند زیرا تشکیلات تنها قادر است هفده درصد بودجه مورد نیازخود را تامین کند و بقیه از طریق این مالیات و کمکهای آمریکا و اتحادیه اروپا تامین می شود. 
تصمیم نتانیاهو برای ساخت واحد های جدید مسکونی نارضایتی شماری از اسرائیلیها را نیز به همراه داشته است. آنها معتقدند نتانیاهو قادر به ساخت واحد های مسکونی نخواهد بود. به گفته آنها ، تلاش برای گسترش شهرک ها کار بی ارزشی است که نتانیاهو برای جلب آرا پیش از برپایی انتخابات ژانویه بکار گرفته است. 
مقامات اسرائیل و شاید شمار زیادی از اسرائیلیها قطعنامه سازمان ملل درباره فلسطین را یکجانبه تلقی می کنند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین مسکونی نتانیاهو موافقت


نظر شما :