ترکیه:بشار به سلاح شیمیایی و موشک متوسل خواهد شد

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۰۹۸۶۹ سرخط اخبار

مقامات ترکیه مدعی شدند، شواهدی دارند مبنی بر اینکه حکومت بشار اسد در صورت شکست عملیات‌های هوایی علیه مخالفان ممکن است به موشک‌های بالستیک متوسل شود و به همین منظور از ناتو درخواست استقرار موشک‌های پاتریوت را در نزدیکی مرز سوریه داشته‌اند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات ترکیه به روزنامه گاردین اظهار داشتند: درخواست آنکارا از ناتو به منظور استقرار موشک‌های پاتریوت در خاک این کشور پس از به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص اینکه دولت سوریه در حال بررسی استفاده از موشک و احتمالا تجهیز آنها به کلاهک‌های شیمیایی بوده، مطرح شده است.


این مقامات خاطرنشان ساختند که شواهد مستدلی دارند مبنی بر اینکه بشار اسد در صورتی که نتواند از طریق بمباران‌های هوایی علیه مناطق تحت تصرف مخالفان جلوی پیشرفت آنها را بگیرد، ممکن است در آخرین تلاش‌ها متوسل به موشک‌ها و سلاح‌های شیمیایی شود.


مقامات ترکیه معتقدند موشک‌های اسکاد و موشک‌های SS – 21 ساخت کره شمالی به سوی مناطق تحت تصرف مخالفان نشان گرفته خواهد شد اما این موشک‌ها به آسانی ممکن است در طول مرز همچون شلیک‌های توپخانه‌ای و خمپاره‌ای ارتش سوریه منحرف شوند.


یک موشک و بالاخص در صورتی که مجهز به یک کلاهک شیمیایی باشد تهدیدی بسیار بزرگتر را متوجه ترکیه خواهد کرد. بنابراین آنکارا چند روز پیش تصمیم گرفت تا از ناتو تقاضای استقرار موشک‌های پاتریوت را که قادر به هدفگیری موشک‌های بالستیک هستند، داشته باشد.


یک مقام بلندپایه ترکیه گفت: ما از منابع خبری مختلف اطلاعاتی داریم که سوری‌ها از موشک‌های بالستیک و کلاهک‌های شیمیایی استفاده خواهند کرد.


وی افزود: آنها اول پیاده نظام را علیه شورشیان فرستادند و نیروهای زیادی را از دست دادند و خیلی‌ها جبهه خود را تغییر دادند. سپس تانک‌ها را فرستادند و آنها نیز هدف موشک‌های ضد تانک قرار گرفتند. اکنون نیز از نیروی هوایی استفاده می‌شود، اگر این بار نیز عملیات‌ها شکست بخورد نوبت به موشک‌ها و احتمالا کلاهک‌های شیمیایی خواهد رسید، به همین علت است که ما از ناتو درخواست حمایت کردیم.


روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: مقامات اطلاعاتی غربی در اطراف تاسیسات نظامی سوریه که محل انبار سلاح‌های شیمیایی هستند نشانه‌هایی از فعالیت‌های جدید را شناسایی کرده‌اند.


یک مقام بلندپایه آمریکا مدعی شد: آنها در حال انجام اقدامی هستند که نشان می‌دهد قصد استفاده از این سلاح‌ها را دارند. این اقدامات تنها جا به جا کردن‌های ساده نیست بلکه این نوع فعالیت‌ها فعالیت‌های متفاوت است.


دولت‌های غربی به بشار اسد هشدار می‌دهند هرگونه استفاده از این سلاح‌ها منجر به مداخله نظامی مستقیم علیه وی خواهد شد.


با این حال مقامات غربی تاکنون نشانه‌های مستدلی درخصوص اینکه حکومت بشار اسد اقدامات نهایی را برای آماده کردن گلوله‌های توپخانه‌، موشک‌ها و یا بمب‌های هوایی شیمیایی به منظور استفاده از آنها انجام داده باشد مشاهده نکرده‌اند.


قرار است تا طی روزهای آینده پارلمان‌های آلمان و هلند درخصوص ارسال موشک‌های پاتریوت به ترکیه رای‌گیری کنند و دیپلمات‌های ترکیه انتظار دارند این مساله تصویب شود.


این دو کشور در جریان جنگ عراق که در سال 2003 آغاز شد نیز موشک‌های پاتریوت و تجهیزات آن را در خاک ترکیه مستقر کردند


نظر شما :