افزایش فعالیت جاسوسی آمریکا از راکتور بوشهر

۱۳ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۰۹۸۶۵ سرخط اخبار

مقامات آمریکایی از افزایش عملیات‌های جاسوسی آمریکا درباره نیروگاه بوشهر خبر دادند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پی اعلام خبر خروج سوخت از قلب راکتور بوشهر در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، مقامات و رسانه‌های غربی سعی کردند با انتشار گزارشاتی این اقدام را غیرمنتظره و غیرمعمول نشان داده و به ابراز نگرانی درباره آن بپردازند، این در حالی است که مقامات کشورمان تاکید کردند که خروج سوخت از این راکتور طبق برنامه انجام گرفته است.


فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره اخباری که حکایت از خاموش شدن نیروگاه بوشهر در هفته‌های گذشته داشته است گفت: سوخت نیروگاه بوشهر مشکلی نداشته است و خاموش شدن رآکتور به دلیل نقص در سوخت نبوده است. ممکن است در بحث‌های هیدرومکانیکی و هیدرولیکی در جهت حرکت سیال صداهایی از درون رآکتور شنیده شود که خارج از چارچوب معمول و وضعیت استاندارد باشد یا ممکن است قطعاتی از جوش و یا پیچی هنگام به قدرت رساندن رآکتور جدا شده باشد که موجب به وجود آمدن صداهایی در‌ رآکتور شود.


وی اضافه کرد: رآکتور در هر مرحله از بازبینی باید خاموش شود تا مورد بررسی قرار گیرد، مثلا اگر بازبینی مربوط به تمام بخش‌های نیروگاه از جمله توربین باشد، مدت زمان بازبینی طولانی می‌شود و در این صورت نیازی نیست که رآکتور روشن و فعال باشد.


رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌ پرسش که از آغاز فعالیت نیروگاه و بحرانی شدن آن تاکنون چندبار رآکتور خاموش شده است؟ اظهار کرد: رآکتور نیروگاه بوشهر به دفعات و حسب برنامه از شهریور 1390 تاکنون در قدرت 35، 50، 75، 100 درصد خاموش شده است.


عباسی گفت: خاموشی اخیر رآکتور طبق برنامه انجام شده اشت و هیچ ربطی به ویروس استاکس نت نداشته است. این خاموشی صرفا به دلیل طولانی بودن زمان بازبینی نیروگاه در مرحله تست 100 درصد بوده است.


وی ادامه داد: بهره‌بردار ایرانی نیروگاه باید نیروگاه را از بهره‌بردار روس تحویل بگیرد بنابراین باید بازبینی‌ها را همراه با پیمانکار روس انجام دهد که بسیار حایز اهمیت است، چراکه ایمنی نیروگاه با توجه به این‌که نیروگاه بوشهر اولین تجربه بهره‌برداری از یک نیروگاه هسته‌یی در کشور است، باید با دقت و حساسیت به آن پرداخت.


رییس سازمان انرژی اتمی شایعات درباره نقص فنی در نیروگاه بوشهر را رد کرد و افزود: تمامی تعمیرات نیروگاه به خوبی انجام شده و روند راه‌اندازی که از پیش تعیین شده و مورد توافق ما و پیمانکار روس است، انجام می‌شود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز ضمن طرح ادعا درباره امنیت پلوتونیوم در نیروگاه فاش کرد که آمریکا فعالیت‌های جاسوسی از راکتور بوشهر را تشدید کرده است.


این روزنامه گزارش داد: مقامات آمریکا اعلام کردند که به دلیل افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت پلوتونیوم قابل استفاده در تسلیحات هسته‌یی پس از آنکه تهران به طور غیرمنتظره میله‌های سوختی تاسیسات بوشهر را در ماه اکتبر خارج کرد، آمریکا عملیات‌های جاسوسی درباره راکتور هسته‌یی بوشهر را در دو ماه گذشته افزایش داده است.

بنابراین گزارش افزایش نظارت آمریکا بر بوشهر در سواحل جنوب غربی ایران با عملیات‌های ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در خلیج‌فارس همراه بوده است. مقامات آمریکایی گفتند که این تلاش به رهگیری هوایی تصاویر بصری و ارتباطات شنیداری مربوط به مجموعه راکتور منجر شده است.

در عین حال روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی به تلاش پنتاگون برای جمع آوری یک شبکه‌ بزرگ جاسوسی که به لحاظ ابعاد با سازمان سیا رقابت می‌کند خبر داد و افزود: مقامات نظامی آمریکا به عنوان بخشی از این پروژه صدها جاسوس دیگر را به آن سوی مرزها اعزام خواهند کرد.

بر اساس این گزارش وقتی توسعه این شبکه تکمیل شود آژانس اطلاعات جاسوسی دفاعی آمریکا 1600 جمع کننده اطلاعات در سراسر جهان خواهد داشت.

بر اساس این گزارش ضمن ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه آمده است که اولویت‌های جاسوسی پنتاگون گروه‌های شبه نظامی در آفریقا و آنچه انتقال سلاح به سوریه توسط کره شمالی و ایران خوانده شده و مدرنیزه سازی نظامی در چین است.

چندی قبل پنتاگون مدعی شده بود که هواپیماهای جنگی ایران در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک کرده‌اند اما به هدف‌ نخورده است.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون در آن زمان گفت که این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک کردند و در حالی که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شد تا چندین مایل آن را تعقیب کردند.

سخنگوی پنتاگون ادعا کرد که این پهپاد به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

اما سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این باره گفت که «یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شد که با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.»

وی اظهار کرد: این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد کرده و با اقتدار موثر، اقدام‌های قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی موضوع را در دست پیگیری دارد.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرد : در ماه اکتبر (10 مهر تا 10 آبان) شاهد هشت مورد نقض قلمرو هوایی کشورمان از جانب ناوگان نظامی آمریکا بودیم که این موارد را جداگانه به سازمان ملل منعکس‌ و البته اعتراض شدید خود را نیز به آمریکا اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در اعتراضهای شدید خود از آمریکا خواسته است تا به تعهدات بین‌المللی خود در رعایت اصول و موازین حقوق بین‌الملل و اصل حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورمان پایبند باشد.

مهمان‌پرست در عین حال افزود: ایران در دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، موارد نقض قلمرو هوایی ایران ازجانب نظامیان آمریکایی را منعکس کرده و از این مجامع بین‌المللی خواسته است که این موضوع به مقامات آمریکایی تذکر داده شود تا در آینده شاهد تکرار چنین اقدامات و نقض حریم هوایی ایران نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: معتقدیم که پایبند نبودن کشورها به اصول و موازین بین المللی، می تواند ثبات و امنیت را در سطح منطقه و بین الملل مخدوش کند.

وی افزود: ایران حق طبیعی خود می‌داند که در مقابل موازین بین‌المللی، در خصوص موضوعی که به صیانت از حریم هوایی کشورمان مربوط می شود، پاسخ لازم را بدهد.

مهمانپرست گفت: آخرین مورد در یکم نوامبر بود که پهپاد آمریکایی حریم هوایی ایران را نقض کرد و با هشدار مقامات نظامی کشورمان و واکنشی که نشان داده شد، مجبور شدند حریم هوایی کشورمان را ترک کنند.

وی رعایت حقوق و موازین بین‌المللی را ازجانب همه کشورها یک اصل دانست و افزود: رعایت حریم و قلمرو هوایی، دریایی و زمینی کشورهای مختلف اصلی است که باید همه کشورها به آن پایبند باشند.

مهمانپرست گفت: وقتی کشورهایی این قلمرو را نقض کنند، شاهد اعتراضاتی رسمی به مجامع بین المللی خواهیم بود که این اعتراضات به عنوان سند، ثبت رسمی می‌شود؛ در عین حال باید به کشورهای نقض کننده تذکر و هشدارهای لازم داده شود تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که پاسخ دستگاه دیپلماسی کشورمان در صورت نقض مجدد حریم هوایی ایران ازجانب نیروی نظامی آمریکا چه خواهد بود؟ افزود: ایران از حریم‌های هوایی و دریایی خود با قاطعیت حفاظت می‌کند و این هشدار را قبلا به تمام کشورها و رژیم جعلی صهیونیستی داده‌ایم که همه باید به حریم هوایی و دریایی و مسائل مربوط به حاکمیت ملی ایران احترام بگذارند.

مهمان‌پرست گفت: هر کشور و جریانی هم که قصد زیر پا گذاشتن حریم کشور ما را داشته باشد، با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای افکار عمومی و مردم دنیا بسیار مهم است که بدانند چه کسانی ناقض مقررات بین المللی هستند و سعی در مخدوش کردن ثبات و امنیت مناطق مختلف دنیا دارند.

مهمان‌پرست گفت: شکایت‌هایی هم که برای ثبت رسمی به مجامع بین‌المللی ارائه می شود به عنوان اسناد، حفظ می گردد و در هر مرجعی، قابلیت استناد دارد.

وی افزود: اسناد فوق یادآور این است که موارد نقض مقررات بین‌المللی سابقه و زمینه داشته است و نوعی هشدار تلقی می شود تا کشورهایی که مقررات بین‌المللی را نقض می کنند از تکرار آن اجتناب کنند.


نظر شما :