عباسی:با محوریت منطق، با آژانس به توافق می‌رسیم

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۷ کد : ۱۹۰۹۸۱۵ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نمی‌توان با گزارش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی برخی کشورها، کشور دیگری را متهم کرد.

 

وی هم‌چنین با اشاره به موضوع مطالعات ادعایی گفت: هر وقت سند قابل قبولی درباره این ادعاها به ما ارائه کنند، درباره آن صحبت می‌کنیم.

 

فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که آن‌چه تحت عنوان "رویکرد ساختاری" در گزارش اخیر آژانس مورد اشاره قرار گرفته است، چارچوب مدالیته احتمالی است که ممکن است میان دو طرف به توافق برسد؟ با تاکید بر این‌که "هر رویکرد ساختاری باید حقوق ایران را تامین کند" افزود: قبلا این‌طور بود که اسنادی را مطرح می‌کردند، اما اصل آن اسناد را به ما ارائه نمی‌کردند در حالی که انتظار داشتند بر اساس آن اسناد ادعایی ما پاسخ دهیم.

 

وی گفت: اما هر وقت سندی قابل قبول را ارائه کنند ما درباره آن صحبت می‌کنیم.

 

عباسی با بیان این‌که "نمی‌توان با گزارش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی برخی کشورها، کشور دیگری را متهم کرد" افزود: آژانس باید به مسیر صحیح خود برگردد و به گزارش بازرسانش در ایران استناد کند. گزارش بازرسان نشان می‌دهد که ایران به طور کامل مقررات آژانس را رعایت می‌کند و تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌یی ایران را نیز تحت نظارت دارد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تکرار درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین با یادآوری این‌ که سایت پارچین هسته‌یی نیست، خاطرنشان کرد: آنها باید دلایلشان مبنی بر این‌که در سایت پارچین فعالیت هسته‌یی وجود دارد را ارائه کنند، پس از آن ما آن را بررسی می‌کنیم و بعد اجازه بازدید می‌دهیم.

 

وی در پاسخ به این‌ پرسش که اجازه بازدید از سایت پارچین از سوی ایران منوط به توافق بر سر یک مدالیته برای حل و فصل مسائل باقی مانده ادعایی شده است؟ گفت: رویکرد ساختاری که در گزارش آژانس به آن اشاره شده است، بحث‌هایی است که میان دو طرف ایران و آژانس طرح شده است؛ این صحبت‌ها باید به طور منطقی بررسی شود تا بتوانیم به یک چارچوب مشخص و روشن برای رفع ابهامات و سوالات برسیم.

 

عباسی تصریح کرد که چنان‌چه منطق، محور بحث باشد حتما در آینده با آژانس به توافق دست پیدا خواهیم کرد.

 

معاون رییس‌جمهور درباره اخباری که حکایت از خاموش شدن نیروگاه بوشهر در هفته‌های گذشته داشته است به ایسنا گفت: سوخت نیروگاه بوشهر مشکلی نداشته است و خاموش شدن رآکتور به دلیل نقص در سوخت نبوده است. ممکن است در بحث‌های هیدرومکانیکی و هیدرولیکی در جهت حرکت سیال صداهایی از درون رآکتور شنیده شود که خارج از چارچوب معمول و وضعیت استاندارد باشد یا ممکن است قطعاتی از جوش و یا پیچی هنگام به قدرت رساندن رآکتور جدا شده باشد که موجب به وجود آمدن صداهایی در‌ رآکتور شود.

 

وی اضافه کرد: رآکتور در هر مرحله از بازبینی باید خاموش شود تا مورد بررسی قرار گیرد، مثلا اگر بازبینی مربوط به تمام بخش‌های نیروگاه از جمله توربین باشد، مدت زمان بازبینی طولانی می‌شود و در این صورت نیازی نیست که رآکتور روشن و فعال باشد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌ پرسش که از آغاز فعالیت نیروگاه و بحرانی شدن آن تاکنون چندبار رآکتور خاموش شده است؟ اظهار کرد: رآکتور نیروگاه بوشهر به دفعات و حسب برنامه از شهریور 1390 تاکنون در قدرت 35، 50، 75، 100 درصد خاموش شده است.

 

عباسی گفت: خاموشی اخیر رآکتور طبق برنامه انجام شده اشت و هیچ ربطی به ویروس استاکس نت نداشته است. این خاموشی صرفا به دلیل طولانی بودن زمان بازبینی نیروگاه در مرحله تست 100 درصد بوده است.

 

وی ادامه داد: بهره‌بردار ایرانی نیروگاه باید نیروگاه را از بهره‌بردار روس تحویل بگیرد بنابراین باید بازبینی‌ها را همراه با پیمانکار روس انجام دهد که بسیار حایز اهمیت است، چراکه ایمنی نیروگاه با توجه به این‌که نیروگاه بوشهر اولین تجربه بهره‌برداری از یک نیروگاه هسته‌یی در کشور است، باید با دقت و حساسیت به آن پرداخت.

 

رییس سازمان انرژی اتمی شایعات درباره نقص فنی در نیروگاه بوشهر را رد کرد و افزود: تمامی تعمیرات نیروگاه به خوبی انجام شده و روند راه‌اندازی که از پیش تعیین شده و مورد توافق ما و پیمانکار روس است، انجام می‌شود.

 

عباسی هم‌چنین درباره تولید سوخت 20 درصدی به ایسنا گفت: ما تا اندازه‌ای که نیاز داریم سوخت تولید می‌کنیم، چراکه بیش از آن صرفه اقتصادی ندارد.

کلید واژه ها: نیروگاه رآکتور نیروگاه بوشهر انرژی خاموش بوشهر پارچین توافق این که سازمان انرژی اتمی بازبینی سایت پارچین


نظر شما :