لاوروف مخالفان سوری را متقاعد می کند؟

۰۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۰۹۶۲۷ سرخط اخبار

در حالی که وزیر اطلاع رسانی سوریه ائتلاف مخالفان این کشور را گروهی "مخالف مذاکره با دولت و شریک القاعده" خواند، معاون وزیر خارجه روسیه از دیدار سرگئی لاوروف با مخالفان سوری در روز 29 ماه نوامبر (9 آذر) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرد: ائتلاف مخالفان سوریه عبارت است از گروهکی که با هر گونه مذاکره مخالف بوده و تنها خواهان کمک‌های تسلیحاتی هستند.


وی افزود: پیامدهای خشونت‌ها و درگیری‌های موجود در سوریه دامن گیر ائتلاف مخالفان کشور خواهد شد و مخالفان سوریه در این خشونت‌ها مسوولند.


الزعبی تاکید کرد: ائتلاف مخالفان سوریه با هرگونه مذاکره‌ای که بیانگر طرح یا اقدامی سیاسی باشد مخالفند و تنها به خشونت و اقدامات مسلحانه تمایل دارند.


الزعبی در ادامه گفت: ائتلاف مخالفان سوریه چگونه می‌تواند پاسخگو باشد در حالی که می‌گوید با القاعده و تکفیری‌ها در سوریه یکی شده است و با آنها ائتلاف تشکیل داده است. با بیان این سوال که ائتلاف مخالفان سوریه که شریک القاعده در جنایات آن است چگونه می‌تواند این ادعا را که یک گروه واحد است، توجیه کند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین تاکید کرد که کشورش همچنان به گفت‌وگو و مذاکره گسترده با همه گروه‌های سیاسی با هدف حفظ وحدت و تمامیت ارضی و مخالفت با دخالت کشورهای خارجی پایبند است.


پیشتر نیز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرده بود که سوریه همچنان به مذاکره و گفت‌وگوی ملی با گروه‌های مخالف پایبند است.


این در حالی است که احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه از ترکیه خواست تا به مخالفان این کشور کمک‌های تسلیحاتی به ویژه موشک‌های ضد هوایی ارائه کند.

همچنین دولت فرانسه نیز مبلغ 2 / 1 میلیون یورو را برای کمک به مخالفان سوریه اختصاص داد.


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که فرانسه قصد دارد تا کمک‌ انسانی به ارزش 2 / 1 میلیون یورو به مخالفان سوریه بدهد.


در بیانیه‌ وزارت خارجه این کشور آمده است: اوضاع داخلی سوریه روز به روز بدتر می‌شود و باید جامعه جهانی برای رویارویی با این مساله اقدامی فوری انجام دهد.


این در حالی است که دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه با اعلام مخالفت کشورش با به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه توسط فرانسه این اقدام را غیرقانونی توصیف کرد.


از سوی دیگر، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی نسبت به افزایش حملات سوریه به منطقه جولان هشدار داد.


همچنین والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد که اوضاع آوارگان سوریه در اردن نگران کننده است.


وی در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالله النسور، نخست وزیر این کشور با اشاره به اوضاع آوارگان سوریه تاکید کرد: در حال حاضر 128 هزار و 841 آواره سوری در لبنان کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کنند.


آموس در ادامه افزود: سازمان ملل برای کمک به آوارگان سوریه در داخل و خارج این کشور تلاش می‌کند.


پادشاه اردن نیز به نوبه خود تاکید کرد: اردن به بیش از 240 هزار آواره سوری پناهنده در این کشور کمک‌های انسانی می‌کند.


وی همچنین بر لزوم اقدام فوری سازمان ملل برای تعامل با مساله آوارگان سوری در صورت پیچیده‌تر شدن اوضاع این کشور تاکید کرد.


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با صدور بیانیه‌ای به گروه‌های درگیر در سوریه نسبت به بدتر شدن اوضاع سوریه هشدار داده و خواهان احترام به غیرنظامیان سوری شد.


وی در این بیانیه اعلام کرد: ما از همه گروه‌های مسلح سوری می‌خواهیم که کارمندان سازمان‌های انسانی و خدمات پزشکی و بهداشتی احترام بگذارند.


از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور روز 29 ماه نوامبر (9 آذر) با نمایندگان مخالفان سوریه دیدار خواهد کرد.
 


نظر شما :