احتمال کودتا نظامی در مصر

۰۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۰۹۵۵۹ سرخط اخبار

محمد البرادعی درباره عواقب تصمیم رئیس جمهوری مصر در زمینه افزایش اختیاراتش هشدار داده و خواستار لغو این فرمان شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، محمد البرادعی رئیس حزب الدستور گفت : درگیری ها و نا آرامی های فعلی در مصر می تواند سبب کودتای نظامی در این کشور شده و رئیس جمهوری را از طریق نظامی ساقط کند.

وی به محمد مرسی هشدار داد تا تصمیم خود در زمینه افزایش اختیاراتش بر اساس قوانین اساسی کشور را لغو کند.

البرادعی گفت : با توجه به اینکه مخالفان و اپوزیسیون در کشور درصدد متحد شدن و برگزاری تظاهراتی جدید هستند مرسی باید تصمیم خود برای افزایش اختیارات بر اساس قانون اساسی را لغو کند.

گفتنی است نیروهای سکولار و لیبرال در مصر بر آن هستند تا در اعتراض به اقدامات مرسی، تظاهراتی را برگزار کنند.

محمد مرسی پنجشنبه شب با صدور فرمان جدیدی که در آن به ریاست جمهوری قدرت زیادی می دهد، سبب آغاز موجی از خشم و اعتراض میان مخالفانش شد به گونه‌ای که روز جمعه، اعتراضات خشونت‌باری در قاهره و شماری دیگر از شهرهای این کشور رخ داد.

در این فرمان، محمد مرسی دستورات خود را از احکام قضایی مصون کرد. وی همچنین اختیار دستگاه قضایی را در منحل کردن پارلمان و هیئت تدوین قانون اساسی سلب کرد و انتخاب دادستان را بر عهده رئیس جمهوری گذاشت.

این اقدام سبب درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی در چند روز گذشته در شهرهای مصر شده است.

باشگاه قضات مصر با برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی خود، در روز چهارشنبه اول آذر از تمام دادگاه‌ها و دادستانی‌ها خواست تا زمان لغو فرمان اخیر مرسی، دست از کار کشیده و فعالیتهای خود را تعلیق کنند.

ناظران بر این باورند که تصمیم قضات مصر می‌تواند بحران اخیر این کشور را تشدید کند. از سویی همزمان با دعوت مخالفان و موافقان مرسی از هواداران خود برای تظاهرات خیابانی، شماری از شخصیتهای سیاسی در تلاش هستند راهی مسالمت آمیز برای برون رفت از این بحران پیدا کنند.

علاوه بر البرادعی، عمرو موسی و حمدین صباحی از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور در یک کنفرانس خبری در مقر حزب الوفد اعلام کردند که تصمیمات جدید مرسی به مثابه چیرگی بر تمام اهرمهای قدرت محسوب می شود و کودتا علیه مشروعیتی است که باعث روی کار آمدن مرسی در قدرت شد.

 


نظر شما :