در صورت رفع نگرانی غرب مطابق با گزارش اخیر آژانس

احتمال کاهش تحریم‌ها وجود دارد

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۰۹۳۶۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
انتظار می‌رود که به زودی نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام کند که ایران مطابق با برنامه هسته‌ای‌اش و در راستای استفاده صلح آمیز از آن، بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به پودر تبدیل کرده و در مصارف پزشکی و بخش‌های درمانی از آنها استفاده کرده است.
احتمال کاهش تحریم‌ها وجود دارد

ديپلماسي ايراني: پرونده هسته‌اي ايران همچنان براي غرب مساله ساز است، به خصوص كه بر اساس گزارش اخير سازمان بين‌المللي انرژي اتمي، ايران توانايي گسترش تاسيسات هسته‌اي خود را دارد. تا كنون آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر اين نكته تاكيد داشته است كه ايران غلظت غني سازي اورانيوم خود را در حد پايين نگه داشته و تا به اين لحظه چيزي كه نشان دهد ايران قصد ساخت سلاح هسته‌اي را دارد، در اختيار نداشته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ديپلمات‌هاي غربي اخيرا اعلام كرده‌اند كه ايران تعداد سانتريفيوژهاي خود را در تاسيسات هسته‌اي زير زميني خود ظرف سه ماه گذشته در حدود سه برابر افزايش داده و اين مساله باعث شده است تا تلاش‌هاي جامعه جهاني براي تحت فشار قرار دادن ايران در جهت جلوگيري از گسترش برنامه هسته‌اي اين كشور با چالش جدي مواجه شود.

اگر چه ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند كه ايران به رغم توسعه دادن تاسيسات هسته‌اي خود در فوردو كه در زير كوه قرار دارد، هنوز در سانتريفيوژهاي جديدش اورانيوم تزريق نكرده است ولي مي‌گويند كه به زودي اين هدف را پيش خواهد برد و ميزان بيشتري از اورانيوم را در اين تاسيسات غني خواهد كرد.

انتظار مي‌رود كه به زودي نهادهاي وابسته به سازمان ملل اعلام كند كه ايران مطابق با برنامه هسته‌اي‌اش و در راستاي استفاده صلح آميز از آن، بخشي از اورانيوم غني شده خود را به پودر تبديل كرده و در مصارف پزشكي و بخش‌هاي درماني از آنها استفاده كرده است. مساله‌اي كه باعث شده است تا حدس و گمان‌ها درباره اهداف نظامي برنامه هسته‌اي ايران كاهش يافته و صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران براي غرب تقويت شود. از اين رو احتمال اين كه غرب در تشديد تحريم‌ها تجديد نظر كند و حتي از شدت آنها بكاهد، وجود دارد.

غربي‌ها همچنان بر تداوم مذاكرات با ايران تاكيد دارند و مذاكره را بهترين شيوه براي حل مساله هسته‌اي ايران مي‌دانند. يك ديپلمات غربي كه نخواست نامش فاش شود در اين باره مي‌گويد: «تحركات اخير ايران در تبديل اورانيوم‌هاي غني شده به سوخت لازم در مصارف پزشكي به ايران كمك مي‌كند تا زمان بيشتري را به نفع خود بخرد و بدين ترتيب مذاكرات ادامه داشته باشد. ما نزديك به 10 سال است كه با ايران در حال مذاكره‌ايم و اين مذاكرات سبب شده است تا خاورميانه از يك جنگ جديد دور شود.»

از سويي غربي‌ها همچنان از خواسته اسرائيل كه مي‌خواهد تنها دولتي باشد كه در منطقه از تكنولوژي هسته‌اي برخوردار است و حتي بمب هسته‌اي داشته باشد ولي از سوي كسي مورد بازخواست قرار نگيرد، حمايت مي‌كنند. رژيمي كه براي حفظ اين موقعيت حتي ايران را تهديد به حمله نظامي كرده است.

يك ديپلمات غربي ديگر كه او نيز خواسته است كه نامش فاش نشود در اين باره مي‌گويد: «حقيقت اين است كه ايران گاز اورانيوم خود را به اكسيد تبديل كرده است تا به مصارف پزشكي برساند. اين مساله سبب شده است تا اندازه‌اي از نگراني‌ها نسبت به برنامه هسته‌اي ايران كاسته شود. در عين حال اين اتفاق اين حقيقت را نيز به ما مي‌گويد كه ايراني‌ها به فكر توسعه بيشتر براي اهداف بزرگ‌تر هسته‌اي نيستند.»

با اين حال برخي از ديپلمات‌هاي غربي بر يك جانبه نگري در قبال برنامه هسته‌اي ايران تاكيد دارند و همچنان تلاش مي‌كنند كه مذاكره با ايران را بي‌نتيجه جلوه دهند. يك ديپلمات غربي ديگر كه او نيز به دليل حساسيت موضوع نمي‌خواهد نامش فاش شود در اين باره مي‌گويد: «ايراني‌ها همچنان نمي‌خواهند كه به سوال‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل پاسخ دهند. غني سازي اورانيوم را نيز نمي‌خواهند به آن ميزاني كه شوراي امنيت از آنها مي‌خواهد كاهش دهند، براي همين مسائل ديگري غير از اين مساله را به ميان مي‌آورند كه ربطي به موضوعات مطرح شده در برابر آنها ندارند.»

تهران همواره اتهام‌هاي ايالات متحده امريكا و اسرائيل را مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي‌اش رد كرده و گفته است كه برنامه هسته‌اي‌اش همواره كاملا صلح‌آميز بوده است. اما بازرسان آژانس دائما در گزارش‌هاي خود نسبت به اظهارات ايران شك و ترديد وارد كرده‌اند.

مساله‌اي كه اكنون براي غربي‌ها مطرح است اين است كه ايران چه زمان و با چه سرعتي مي‌تواند به توانايي ساخت سلاح هسته‌اي در صورتي كه تصميم بگيرد برنامه هسته‌اي خود را به اين سمت منحرف كند، برسد. اين مساله اين روزها به دغدغه شديد غربي‌ها تبديل شده و بحث و جدل‌هاي بسياري را در ميان آنها برانگيخته است چرا كه اگر پاسخ‌ها به اين سوالات مثبت باشد آن گاه احتمال اين كه اسرائيل عليه تهران دست به اقدام نظامي بزند، به شدت افزايش خواهد يافت و اين اتفاق مي‌تواند عواقب بسيار وخيمي را براي منطقه خاورميانه و حتي غرب به دنبال داشته باشد.

غرب از ايران مي‌خواهد كه غني سازي بيست درصدي خود را متوقف كند و به بازرسان آژانس اجازه دهد كه از برخي تاسيسات مورد تقاضاي آژانس ديدن كنند. ايران تا كنون حاضر به اين كار نشده و حتي گفته است كه مي‌خواهد برنامه هسته‌اي خود را در بعضي بخش‌ها گسترش دهد.

تهيه كننده: تحريريه ديپلماسي ايراني

کلید واژه ها: برنامه هسته‌اي ايران مذاكرات هسته اي ايران مذاكرات ايران و امريكا


نظر شما :