نقد نویسنده فارین پالیسی به دیپلماسی جدید کاخ سفید

خاورمیانه مهم تر است یا آسیا آقای رئیس جمهور؟

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۹۲۲۵ اخبار اصلی آمریکا
درست در روزهایی که خاورمیانه از غزه تا سوریه و اردن در التهاب می سوزد، تیم وزارت خارجه و دفاع آقای اوباما راهی کشورهای آسیا و اقیانوسیه شده است.
خاورمیانه مهم تر است یا آسیا آقای رئیس جمهور؟

دیپلماسی ایرانی : همه چیز مشخص است: تنها چند روز پس از انتخاب مجدد باراک اوبامای دموکرات به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده و درست در روزهایی که چین نیز تغییر در راس هرم قدرت را تجربه می کند، مقام های عالی رتبه امنیت ملی بار سفر بسته و به آسیا سفر می کنند. وزیر امور خارجه خانم هیلاری کلینتون در این مسیر به استرالیا، سنگاپور،تایلند،میانمار و کامبوج سفر خواهد کرد. وزیر دفاع آقای لئون پانه تا نیز به استرالیا، تایلند و کامبوج سری خواهد زد. مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک هم از کره جنوبی و استرالیا بازدید خواهد کرد. اما در راس همه این بازدیدها آقای باراک اوباما است که به تایلند، میانمار و کامبوج می رود.

هر سه این کشورها برای نخستین بار میزبان آقای رئیس جمهور خواهند بود. تصمیم باراک اوباما برای سفر به آسیا درست چند هفته پس از انتخاب مجدد وی نشان دهنده اهمیتی است که وی به این منطقه در چهار سال آتی ریاست جمهوری خود خواهد داد. همزمان مشاور امنیت ملی امریکا تام دانیلون نیز در سخنرانی برای مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک در خصوص توجه به آسیا و تقویت رابطه با این منطقه سخنرانی کرد. به وب سایت های وزارت امور خارجه و دفاع امریکا هم سری بزنید تا سخنان هیلاری کلینتون در توجه به منافع ملی و اقتصادی امریکا در استرالیا را بخوانید.

مشکل اما از آنجایی آغاز می شود که بدانیم کاخ سفید تمام تلاش خود بر ارتقای رابطه با کشورهای  منطقه آسیا و اقیانوسیه را در روزهایی متمرکز کرده است که خاورمیانه در تب و التهاب می سوزد. اسرائیل تمام امکانات هوایی و زمینی خود را پشت مرزهای غزه بسیج کرده و هر لحظه احتمال حمله زمینی به این منطقه می رود. مصر پس از انقلاب با نخستین آزمون خود در مواجهه با مناقشه میان فلسطین و اسرائیل روبه رو شده است. امریکا تحت فشار شدید بین المللی برای پیروی از خط فرانسه ، عربستان سعودی و ترکیه در به رسمیت شناختن ائتلاف جدید شکل گرفته علیه بشار اسد قرار دارد. همزمان شاهد افزایش نگرانی ها در خصوص سرنوشت تسلیحات شیمیایی در اختیار سوریه نیز هستیم. نمایندگان امریکایی در حال کلنجار رفتن با نتیجه تحقیقات در خصوص حادثه کشته شدن سفیر خود در بنغازی لیبی هستند. در اردن هم تظاهرات علیه دولت مرکزی هر روز شکل جدی تر به خود می گیرد.

در حالی که تحولات ذکر شده در بالا همگی ظرف چند روز گذشته و پس از انتخاب مجدد اوباما شکل گرفته اند، ما شاهد سفر مقام های ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه به آسیا هستیم. اگر از حافظه تاریخی خوبی برخوردار باشید به یاد می آورید که باراک اوباما در بهار سال 2011 میلادی سفر خود به امریکا لاتین را به دلیل دخالت نظامی غرب در داستان لیبی ، نیمه کاره رها کرد و به کاخ سفید بازگشت. آیا تحولات در خاورمیانه یک بار دیگر یک حمله دیپلماتیک منظم را به حاشیه می راند؟
منبع: فارین پالیسی

 

کلید واژه ها: خاورمیانه باراک اوباما هیلاری کلینتون


نظر شما :