تغییرات کلان در ساختار سیاسی چین

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۰۹۱۶۱ سرخط اخبار

حزب کمونیست چین امروز(چهارشنبه) به کنگره یک هفته‌ای خود در شهر پکن که طی آن نمایندگان این حزب یک کمیته مرکزی جدید برای آن انتخاب می‌کنند، پایان می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه دویچه وله، انتظار می‌رود که "شی جین‌پینگ"، معاون رئیس‌جمهوری چین طی نشست امروز (چهارشنبه) در مقام رهبری حزب کمونیست جایگزین هو جین تائو، رئیس‌جمهوری کنونی شود. رهبران کشور چین براساس قوانین این کشور هر 10 سال یکبار تغییر پیدا می‌کنند.

 

در این راستا هوجین تائو و ون جیابائو، نخست وزیر چین و همین طور دیگر مقامات بلندپایه می بایست براساس قوانین بازنشستگی مقامات از سمت خود کناره‌گیری کنند. از مدت‌ها پیش مشخص بود که شی جین‌پینگ جایگزین هوجین تائو خواهد شد که ابتدا در سمت رهبری حزب کمونیست جایگزین وی شده و سپس در ماه مارس سال آینده طی نشست سالانه پارلمان به مقام ریاست جمهوری خواهد رسید.

 

نمایندگان حزب کمونیست قرار است با رای خود یک کمیته مرکزی جدید را برای این حزب انتخاب کنند. این کمیته شورای حاکم در حزب کمونیست است که حدود 200 عضو کامل و 170 و یا بیشتر از این میزان عضو جایگزین بدون حق رای دارد.

 

این کمیته نیز به نوبه خود فردا (پنج شنبه) دفتر سیاسی حزب کمونیست و همین طور کمیته دائمی را که درونی‌ترین حلقه قدرت در حزب کمونیست با نزدیک به هفت عضو است، انتخاب خواهد کرد. اعضای این دو نهاد برگزیده تعیین کننده مسیر سیاسی و اقتصادی آینده چین خواهند بود.

 

در این راستا مسیر سیاسی و اقتصادی آینده چین در صورتی که این نهادها در کنترل محافظه کاران به جای حامیان اصلاحات قرار گیرند، چندان تغییر نخواهد کرد.

 

کنگره هفت روزه حزب کمونیست چین تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در پکن در تالار بزرگ خلق این شهر برگزار شد.

کلید واژه ها: کمونیست حزب کمونیست چین کمیته


( ۱ )

نظر شما :