نماینده حماس در تهران

رابطه با ایران تحت تاثیر اختلاف های سیاسی نیست

۲۴ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۰۹۱۴۱ سرخط اخبار

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران صرف نظر کردن از حق بازگشت آوارگان فلسطینی را جنایتی علیه مردم فلسطین دانست و تاکید کرد که این حق مختص همه فلسطینی‌هاست.


خالد القدومی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص اظهارات اخیر محمود عباس،‌ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی و عواقب بیان این نوع اظهار نظرها از سوی مسوولان فلسطینی تصریح کرد: موضع علنی و مورد توافق فلسطینی‌ها این است که حق بازگشت حق جمعی و فردی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. صرف نظر کردن از حق بازگشت اقدامی خطرناک بود.


وی هم‌چنین با اشاره به سفر اخیر امیر قطر به غزه و واکنش تند تشکیلات خودگردان نسبت به آن گفت: من عباس را سرزنش نمی‌کنم؛ چرا که عقلش او را در به آغوش گرفتن ملت فلسطین یاری نمی‌کند.


قدومی ادامه داد که حماس از رهبران سیاسی کشورها نمی‌خواهد که آن را بر فتح ترجیح دهند.


وی انتخابات در کرانه باختری را نیز کاملا نمادین خواند و گفت که چطور ممکن است در انتخاباتی شرکت کرد که رهبران حماس در آن شرکت ندارند و در زندان‌های تشکیلات خودگردان به سر می‌برند.


نماینده حماس تلاش تشکیلات خودگردان برای عضویت غیر دائم فلسطین در سازمان ملل را اقدامی "بررسی نشده" دانست که نکات مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار نگرفته و از مراجع ذی‌صلاح فلسطینی هم مشورتی در این باره نشده است.


وی در ادامه مشکل اصلی تحقق آشتی ملی در فلسطین را تاثیرپذیری تشکیلات خودگردان از آمریکا و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: ما در جنبش حماس تمام آنچه را که می‌توانستیم از حسن نیت، ادبیات مصالحه و دعوت انجام دهیم، ارائه کردیم.


قدومی هم‌چنین تاکید کرد که حماس نامه رسمی از سوی تهران درخصوص میزبانی نشست آشتی ملی فلسطین دریافت نکرده است و اگر که این پیشنهاد واقعی باشد باید رسما به آنها اعلام شود نه از طریق رسانه‌ها.


وی گفت که بعد از برگزاری انتخابات داخلی حماس، مقرهای رهبران این جنبش مشخص خواهد شد اما با این وجود این جنبش در ترکیه دفتر نمایندگی سیاسی ندارد.


نماینده حماس تاکید کرد که کسی مجبور به پذیرای آنها نیست اما ابراز امیدواری کرد که ملت‌ها و دولت‌های عربی در جهت یاری‌رسانی به مقاومت به ایفای نقش بپردازند.


وی با بیان اینکه بعد از بروز انقلاب در قاهره، مصر بعد از سال‌ها به آغوش جهان عرب و اسلام بازگشت، گفت که مصر در مواجهه با چالش‌ اصلی روابط با رژیم صهیونیستی باید به روش‌های دموکراتیک به بازنگری در آن بپردازد.


قدومی روابط حماس با ایران را روابطی استراتژیک دانست که تحت تاثیر مواضع سیاسی قرار نخواهد گرفت.


او حماس و ایران را برادران جهادی و مقاومت خواند و گفت که اگر خط عبور برای حمله علیه هر کشور اسلامی، عبور از خون یک فلسطینی یا لبنانی در جنوب لبنان باشد، حماس و یا حزب‌الله در برابر این حملات سکوت نخواهند کرد.


وی با اشاره به انتخاب مجدد اوباما نیز ابراز امیدواری کرد که او نقش"عادلانه‌ و بی‌طرفانه‌ای" را بین حماس و رژیم صهیونیستی در پیش بگیرد
 


نظر شما :