بررسی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اشتباهاتی که اوباما را پیروز کرد

۲۶ آبان ۱۳۹۱ | ۰۱:۲۸ کد : ۱۹۰۹۱۱۲ آمریکا باشگاه خوانندگان
در ارزیابی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونکته بارز خودنمایی می کند، اول بروز یک شکاف اجتماعی عمیق در جامعه امریکا و دیگری نقش رامنی و مواضع وی در پیروزی اوباماست.
اشتباهاتی که اوباما را پیروز کرد

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد و اوباما برای 4 سال دیگر مدت ریاست جمهوری خود را تمدید کرد. با درنگی بر نتایج این انتخابات در خواهیم یافت که عمدتا ایالتهای نیمه ی غربی ایالات متحده رای خود را به حساب اوباما و ایالتهای نیمه ی شرقی نیز رای خود را به حساب رامنی ریخته اند. درباره نتایج این انتخابات دونکته بارز خودنمایی می کند، اول بروز یک شکاف اجتماعی عمیق در جامعه امریکا که در نتیجه این انتخابات رخ نموده است و دیگری نقش رامنی و مواضع وی در پیروزی اوباما.

ارزیابی نتایج انتخابات 2012 ایالات متحده یک مرزبندی و شکاف اجتماعی را آشکار می سازد که با تعمیق آن در آینده می تواند موجبات یک گسست اجتماعی ژرف را در این کشور فراهم آورد.  مواردی که در زیر به آن اشاره می شود به درک بهتر نتایج انتخابات 2012 امریکا کمک می کند.  

1.     محبوبیت اوباما در ایالتهای نیمه غربی امریکا نظیر اوهایو بیشتر بود. ایالتهایی که اوباما سعی کرد نجات صنعت خودرو در این ایالاتها را پیگیری کند و رامنی مخالف این ایده بود. در واقع این مساله نشان دهنده گرایش عمومی به نجات این صنعت در امریکا داشت.

2.     به نظر می رسد رای دهندگان نیمه غربی ایالات متحده  نظر اوباما را درباره نقش دولت برای ایجاد مشاغل خصوصی و تقویت اقتصاد پذیرفته بودند و از سویی با نظرات رامنی مبنی بر عدم دخالت دولت در اقتصاد و اجازه دادن به بازار آزاد برای اجرای ساز و کار خود مخالف بوده اند.

3.     جمهوری خواهان تلاش زیادی انجام دادند تا با تاکید بر شکست اوباما در حل مساله بیکاری آرای ایالاتی مانند پنسیلوانیا را از آن خود کنند، با این حال کسانی که معتقد بودند مشکل بیکاری همچنان در کشور باقی است باز هم آرای خود را به حساب اوباما منظور کردند.

4.     اظهارات رامنی درباره مساله مهاجرت ضربه سنگینی به او وارد ساخت. وی با اشاره به این که مهاجران غیرقانونی را به نوعی خودتبعیدی مجبور خواهد ساخت و با تمجید از قانون سخت گیرانه مهاجرت در ایالت آریزونا مسیر خود را برای کسب آرا در فلوریدا و چند ایالت دیگر مسدود کرد. این در حالی بود که تنها یک سوم رای دهندگان معتقد به تبعید مهاجران غیر قانونی بودند و دو سوم دیگر معتقد به تبدیل وضعیت آنها به یک اقامت قانونی و شهروندی عادی بودند.

5.     امریکایی های ثروتمند از رامنی حمایت کرده و امریکایی های فقیر به اوباما رای دادند. همچنین اختلافاتی نیز در میان رای دهندگان از نظر سن ، جنس ، نژاد و مذهب وجود داشت. اکثریت آفریقایی - آمریکایی ها و اسپانیایی ها از اوباما حمایت کردند. اما مردان سفید پوست به رامنی رای دادند . رامنی در میان کسانی که مخالف ازدواج همجنس بازان ، ممنوعیت سقط جنین و طرفدار اخراج دسته جمعی مهاجران غیر قانونی بودند رای آورد ولی این عده اکثریت امریکایی نبودند. همچنین رامنی اکثریت رأی مردان را کسب کرد، اما با 11 درصد اختلاف، رأی زنان را واگذار کرد.

6.     استراتژی رامنی این بود تا انتخابات را رفراندومی برای عملکرد اقتصادی اوباما قرار دهد و در همین حال تلاش می کرد تا به امریکایی ها اطمینان دهد طرح جامعی را برای کاهش کسری بودجه در اختیار دارد بدون این که نیاز به افزایش مالیات یا کاهش عمده یارانه­ی مراقبتهای بهداشتی باشد. اقدامی که نشان داد نتوانسته امریکایی ها را مجاب کند.

7.     اکثریت رای دهندگان، جورج دبلیو بوش را بیشتر از اوباما مقصر وضعیت کنونی اقتصاد امریکا می دانستند. تحلیل رای دهندگان با رامنی متفاوت بود؛ کسانی که بازار مسکن و بیکاری را بزرگترین مشکلات امریکا می دانستند به اوباما رای دادند و کسانی که بیشتر نگران افزایش مالیات ها بودند رای خود را به حساب رامنی ریختند.

8.     60 درصد رای دهندگان معتقد بودند مالیات ها باید برای همه از جمله ثروتمندان افزایش یابد و تنها 35 درصد معتقد بودند که مالیات ها به هیچ وجه نباید افزایش یابد که طبیعتا این عده به رامنی رای دادند. طبق نظرسنجی ها امریکایی ها از وضع موجود اقتصادی ناراضی بودند و تعداد قابل توجهی از رای دهندگان معتقد بودند وضعیت اقتصادی بدتر شده است. اما رامنی نتوانست امریکایی ها را متقاعد کند که مشکل کسری بودجه مشکل اساسی کشور است. در هر 10 نفر رای دهنده تنها 1 نفر معتقد بود مشکل کسری بودجه مهمترین مشکل پیش روی کشور است. از سوی دیگر جمهوری خواهان نتوانستند نظر بیش از یک چهارم رای دهندگان امریکایی را برای لغو اصلاحیه قانون مراقبتهای بهداشتی اوباما جلب کنند.   

به نظر می رسد شکافی عمیق در جامعه امریکا از طریق انتخاباتی که پر هزینه ترین انتخابات تاریخ این کشور بوده و سخت ترین رقابت بین جمهوری خواهان و دموکراتها را در پی داشته ، بروز یافته است. 

هنگامی که نتایج این دوره را با انتخابات گذشته مقایسه می کنیم کاهش 8 تا 10 درصدی رای دهندگان سفید پوست به اوباما را مشاهده می کنیم و این در حالی است که سیاهان امریکایی و مهاجران امریکای لاتین نقش به سزایی در پیروزی اوباما ایفا کردند.

زمانی که سخن از شکاف اجتماعی در امریکا به میان می آید یعنی هر نامزد توسط یک بخش اجتماعی کاملا متفاوت مورد حمایت قرار گرفته است. آرا نشان می دهد میت رامنی از حزب جمهور خواه از سوی ثروتمندان محافظه کار، سفید پوستان و شاید هم مهاجرین کوبایی مورد حمایت قرار گرفته است و باراک اوباما از حزب دموکرات، از سوی دیگر، عمدتا توسط امریکایی های آفریقایی تبار، مهاجرین امریکای لاتین ، زنان و خانواده های کم درآمد پشتیبانی شده است.  به واقع  رفتار رای دهندگان در ایالات متحده مستقل از واقعیت طبقه اجتماعی آنان نیست. در این انتخابات یک نوع دوگانگی اجتماعی - سیاسی در جامعه امریکا بروز کرده است؛ دوگانگی ای که شکاف بین غنی و فقیر، سفید پوستان و سیاه پوستان، روستایی و شهری، تحصیل کرده و بی سواد و مهاجران و مردم عادی را در حال رشد نشان می دهد و این اختلافات، خود را از طریق کاندیداهای ریاست جمهوری بروز داده است.  ه گفته یک کارشناس روس که معتقد به تجزیه امریکا بر مبنای الگوی شکاف اجتماعی است احتمالا تا چند وقت دیگر باید شاهد پیوستن نیویورک به اتحادیه اروپا باشیم!

نکته دیگری که در این انتخابات بروز یافت رفتارهای انتخاباتی میت رامنی بود که کمک شایانی به  پیروزی اوباما کرد. به واقع ضعفهای میت رامنی وی را در موقعیت پایین تری نسبت به اوباما قرار داد. همچنین کمپین اوباما درباره عملکرد رامنی در  کمپانی بین کپیتال نامزد جمهوری خواه را با وضعیت تدافعی و شکننده ای روبرو ساخت. از سوی دیگر رامنی چند اشتباه بزرگ را در کارنامه خود ثبت کرد؛ وی با برگزاری ضعیف کنوانسیون جمهوری خواهان و عدم توانمندی در ارائه برنامه ای متناسب به گونه ای که مورد نظر طبقه متوسط جامعه امریکا باشد عملا صحنه رقابت را پیش از برگزاری انتخابات  به اوباما واگذار کرد.

هنگامی که رامنی نتوانست رهیافت درستی درباره مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش روی مردم امریکا قرار دهد شانس اوباما را برای پیروزی بیشتر کرد. از سوی دیگر رفتار اهانت آمیز رامنی با مهاجرین امریکای لاتین آرای این جمعیت کثیر را به سبد اوباما ریخت تا جمهوری خواهان برای آینده سیاسی خود در فکر رویکردهای بهتری باشند. /16

 

نويسنده:‌ حسن اشرفی ، پژوهشگر مسایل بین الملل 

کلید واژه ها: اوباما رامنی


نظر شما :