حضور نبیل‌العربی در نشست مخالفان سوری

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۰۸۸۹۰ سرخط اخبار

دبیرکل اتحادیه عرب از مخالفان سوری که در دوحه نشست برگزار کرده‌اند، خواست متحد شوند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب پیش از سفرش به دوحه در سفری سه روزه که قرار است امروز (پنجشنبه) در نشست مخالفان سوری شرکت کند، گفت: مساله مهم ایجاد وحدت در دیدگاه‌های مخالفان سوری است و همه می‌دانند که نظام سوریه مدت طولانی ادامه نخواهد یافت و همین روزها وضعیت جدیدی در سوریه حاکم خواهد شد.


نبیل العربی اظهار داشت که به باور وی روزهای حکومت رژیم بشار اسد رو به اتمام است.

او در گفتگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره ایجاد وحدت میان دیدگاه‌های گروه‌های مخالف نظام بشار اسد را امری حائز اهمیت خواند، زیرا شرایط کنونی در سوریه می‌تواند "هر لحظه به طور اساسی" تغییر کند.


العربی تاکید کرد: کنفرانس دوحه با مشارکت تعداد زیادی از وزیران خارجه از جمله احمد داوود اوغلو، معاون وزیر امور خارجه ترکیه و گروه‌های مخالف سوری برگزار خواهد شد.


احمد بن حلی، معاون العربی به الجزیره گفت: باید گروه‌های مخالف با هم به توافق برسند تا برای آغاز روند سیاسی جدید آماده باشند.


از سوی دیگر، سازمان‌های بزرگ بین‌المللی امدادرسان اتهامات سازمان پزشکی سوریه را مبنی بر مصادره بخش اعظمی از کمک‌های بین‌المللی رد کردند.


اتحادیه سازمان‌های پزشکی امدادرسان که ابتدای امسال از سوی پزشکان سوری مقیم خارج تشکیل شده بود، اعلام کرده‌ است که 90 تا 95 درصد آنچه که به مقر هلال احمر سوریه در دمشق ارسال می‌شود تنها به دست نظام سوریه و به ویژه سربازان ارتش می‌رسد.


توفیق شماع، سخنگوی اتحادیه سازمان‌های پزشکی سوریه به خبرنگاران در ژنو گفته است: کمک‌ها به دست غیرنظامیان سوری که در معرض محاصره و بمباران هر روزه هستند، نمی‌رسد.


شماع به کاروان شامل 11 کامیون حامل کمک‌های انسان‌دوستانه اشاره کرد که اخیرا در شمال سوریه ربوده شد و از سازمان‌های انسانی جهانی خواست رسیدن این کمک‌ها به دست نیازمندان را تضمین کنند.


این در حالی است که سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی از جمله برنامه جهانی غذا و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که وابسته به سازمان ملل هستند و با هلال احمر سوریه همکاری دارند، مصادره این کمک‌های انسانی را رد کرده‌اند.


الیزابت بایرز، سخنگوی برنامه جهانی غذا عنوان داشت: به اعتقاد من هیچ گونه مصادره‌ای صورت نگرفته و ناظران توزیع کمک‌های غذایی توانسته‌اند از اکثر مناطق برای اطمینان از اینکه این کمک‌ها به دست نیازمندان می‌رسد بازدید کنند حتی آنها وارد مناطق خطرناک شده‌اند.


وی همچنین گفت: سازمان هلال احمر سوریه کارهای هماهنگی برای ارسال کمک‌های انسانی را در سوریه انجام می‌دهد و از طریق بخش‌های خود به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.


آناستازیا ایسیوک، سخنگوی سازمان صلیب سرخ بین‌المللی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: این اطلاعات ثابت نشده، ما با جدیت در قبال این ادعاها عمل خواهیم کرد و مستقیما با سازمان هلال احمر سوریه و مسوولان آن مذاکره خواهیم نمود.


آناستازیا ایسیوک گفت: صلیب سرخ و هلال احمر سوریه در زمینه کمک به تمامی ساکنان سوریه بدون هیچ تبعیضی تلاش می‌کنند و این با توجه به وضعیت امنیتی و انسانی سوریه بسیار دشوار است.


اتحادیه سازمان‌های پزشکی امدادرسان در سوریه 30 بیمارستان میدانی در سراسر این کشور ایجاد کرده و در تلاش است 30 بیمارستان دیگر نیز احداث کنند.


بر اساس آمار سازمان ملل تعداد نیازمندان کمک‌های انسانی فوری در داخل سوریه حدود 2 / 1 میلیون تن است.


از سوی دیگر، وزرات خارجه سوریه در بیانیه‌ای نسبت به تلاش‌های گروه‌های فلسطینی برای دخالت دادن خود در درگیری‌های سوریه هشدار داد و از این گروه‌ها خواست خود را از طرح و نقشه‌های گروه‌های تروریست مسلح دور نگه دارند که این مساله تنها به نفع اسرائیل است.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که با جدیت با هر گونه تلاش برای دخالت فلسطینی‌ها در وقایع سوریه وارد عمل خواهد شد و تنها راه پیش روی فلسطینی‌ها راه فلسطین و پایبندی به اصول ملی‌ و در راس آن حق بازگشت است.

این در حالیست که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست در زمینه حمایت از آوارگان فلسطینی در سوریه وارد عمل شود.


به نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا، محمود عباس در تماس تلفنی با الابراهیمی از وی خواست در زمینه حمایت از آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های سوریه و دور نگه داشتن آنها از پیامدهای درگیری‌ها فورا وارد عمل شود.


عباس پیشتر نیز در پیامی تلگرافی به الابراهیمی و برخی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حمایت از فلسطینی‌ها را در سوریه خواستار شده بود

کلید واژه ها: اتحادیه


نظر شما :