تحلیل برادران لاریجانی از رابطه با ایالات متحده

رابطه با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۰۰:۳۵ کد : ۱۹۰۸۸۷۷ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
چند ساعت پس از اعلام خبری پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، محمد جواد لاریجانی که اتفاقا در دوره علی اکبر ولایتی در وزارت خارجه قائم مقام وی بوده اظهار داشت: اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم
رابطه با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد

دیپلماسی ایرانی : از 5 فرزند پسر آیت الله میرزا هاشم آملی ، 3 برادر در تاریخ سیاست ورزی ایران به شهرت رسیده اند. برادران لاریجانی نقش کلیدی در دو قوه مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی بر عهده دارند. آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضاییه را با حکم رهبری بر عهده دارد و از سال 80 از فقهای شورای نگهبان به شمار می رود. محمد جواد لاریجانی که برادر بزرگ است و زمانی لقب مرد پنهان دیپلماسی ایران را داشت نیز اکنون دبیر ستاد حقوق بشر قوه ای است که برادر کوچک تر ریاست آن را بر عهده دارد. و علی لاریجانی که از وزارت ارشاد ، سازمان صدا و سیما و شورای عالی امنیت ملی به ریاست مجلس شورای اسلامی رسیده ، همچنان نخستین رئیس مجلس به شمار می رود که از حوزه ای غیر از پایتخت با بیشترین آرا به این سمت منصوب شده است. نقش برادران لاریجانی در سیاست ایران همواره مورد توجه بوده است و اکنون اظهار نظر آنها در خصوص یک موضوع مشترک یعنی رابطه با آمریکا، آنها را در کانون توجه قرار داده است.

ده روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که علی لاریجانی که ریاست 11 ساله اش بر سازمان صدا و سیما موجب شد برخی از این سازمان با نام صدا و سیمای لاریجانی یاد کنند، اعلام کرد باید تکلیف رابطه با آمریکا را مشخص کرد.

اظهارات وی در واکنش به اخباری منتشر شد که ادعای مذاکره پشت پرده مقامات ایرانی و آمریکایی را مطرح می کرد. ادعایی که از سوی علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری که بنا بر ادعای این گزارش ها در گفت و گو با مقامات آمریکایی حضور داشته، تکذیب شد. با این حال رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مرحله بسیار حساسی قرار داریم و اگر آمریکایی ها با توجه به اهداف و سیاست هایشان یک مقدار جلو بروند کار سخت می شود، گفت: «ما باید در همین جا با آنها تعیین تکلیف کنیم.

علی لاریجانی که از سال 84 به مدت 2 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود و به همین دلیل تجربه مذاکرات هسته ای با غرب شامل آمریکا را نیز در پرونده کاری خود دارد، خاطرنشان کرد، باید در همین جا با آنها تعیین تکلیف کنیم و آنها متوجه شوند که دوران امپراطوری دروغین تمام شده و امیدواریم جمهوری اسلامی ایران نیز در این وضعیت ظرفیت های داخلی خودش را باور کند.»

وی با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران برای غربی ها و آمریکایی ها بهانه ای بیش نیست، عنوان کرد که ما باید دراین شرایط طرح های اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی خود را به طور متوازن پیش ببریم.

علی لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از کارهای آمریکا تحت پوشش شورای امنیت نیست، گفت: «خیلی از کارهایی که آمریکایی ها انجام می دهند این گونه وانمود می کنند که ما قلدر و دزد سر گردنه هستیم و می توانیم هر کاری را انجام دهیم.» رییس مجلس در ادامه با تاکید کرد که در شرایط کنونی باید ما باید یک انسجام داخلی را ابتدا در داخل ایجاد کنیم تا بعد ببینیم باید با اینها چگونه رفتار کنیم.

اظهارات علی لاریجانی در شرایطی مطرح شد که هنوز مشخص نبود باراک اوبامای دمکرات برای بار دوم میهمان کاخ سفید خواهد بود یا میت رامنی جمهوری خواه سمت 45 امین رئیس جمهور آمریکا را از آن خود می کند.

اما چند ساعت پس از اعلام خبری پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، محمد جواد لاریجانی که اتفاقا در دوره علی اکبر ولایتی در وزارت خارجه قائم مقام وی بوده اظهار داشت:  اگر منافع نظام ایجاب کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم.

به گزارش مهر، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه،  روز چهارشنبه در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها در دهکده ساحلی بندرانزلی ضمن اشاره به مذاکره ایران و آمریکا افزود: مذاکره با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد. اوایل انقلاب عده ای از دوستان اصلاح طلب که سوپررادیکالیسم بوده اند، مذاکره با آمریکا را تابو می دانستند اما انگار روح القدوس در آنان نازل شد و تبدیل به یک سوپرلیبرالیسم شدند.

وی که سال ها پیش پیغام امام خمینی ره را به گورباچف رسانده بود و چندی بعد برخی به دلیل مذاکره وی با نیکلاس براون، یکی از مقامات آمریکایی از او انتقاد کرده بودند؛یاد آور شد،: زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، نقشه تعامل با آمریکا چیده شد ناگهان آقای مهاجرانی در مقاله ای نوشت که مذاکرات آمریکا کار خوبی است اما باید اعتراف کنیم که حریف آمریکا نمی شویم.

محمد جواد لاریجانی که مدرک دکترای ریاضیات را از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرده و به دلیل برخی حاشیه سازی ها در عرصه سیاست خارجی به عرصه سیاست داخلی ورود پیدا کرد و مدتی در مجلس شورای اسلامی نماینده بود،  با بیان اینکه یکی از سیاسیونی است که از 33 سال گذشته تاکنون درباره مذاکره با آمریکا سخن گفته، اظهار داشت: البته استراتژی تعامل با دشمن را هم باید داشته باشیم.

این در حالی است که دیدگاه آیت الله آملی لاریجانی پسر چهارم خاندان لاریجانی تا حدودی با دو برادر دیگر متفاوت است. وی که پنجمین رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی به شمار می رود بر این باور است که رابطه با آمریکا ساده نیست و با توجه به اتفاقات روی داده نمی توان یک شبه این رابطه را برقرار کرد. وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: اوباما چهار سال پیش نیز با شعار تغییر به میدان آمد و اعلام کرد دست همکاری به سوی ایران دراز می‌کند اما در عمل به نحو دیگری برخورد شد و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفت و طبیعی است که مردم ایران هیچگاه جنایت‌های آمریکا را فراموش نخواهند کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی به برخی حرف‌ها درباره ارتباط با آمریکا اشاره کرد و افزود:‌ ارتباط با آمریکا ساده نیست و بعد از این همه فشار و جنایت علیه مردم ایران از سوی آمریکا یک‌شبه چنین ارتباطی امکان‌پذیر نیست و آمریکایی‌ها گمان نکنند که با آمدن پشت میز مذاکره با ایران می‌توانند از ملت ما باج بگیرند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد:‌ فکر باج‌گیری آمریکا از ایران یک اشتباه محض است و ملت ما ثابت کرده است در مقام تحقق آرمانهای بلند انقلاب، سرسختانه ایستاده است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: البته ما فکر می‌کنیم که آمریکا هر زمان جلوی ضرر را بگیرد به نفع خود عمل کرده است و اگر در مقابل عظمت ملت ایران سر تعظیم فرود آورد و بتواند اعتماد مردم را کسب کند آنوقت تازه به سر عقل آمده است.

 

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: امریکا علی لاریجانی محمدجواد لاریجانی


نظر شما :