تغییر فاز فعالیت مخالفان بشار

۱۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۰۸۶۹۹ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر مسعود اسداللهی در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی درباره نگرانی های رژیم صهیونیستی از بحران در سوریه و کشیده شدن به مرزهای این کشور توضیح داد و بر این نکته تاکید داشت که مخالفین دولت سوریه از نظر نظامی مجبور به عقب نشینی شده و وارد فاز امنیتی شده اند، بدین معنا که دست به اعمالی چون ترور، بمب گذاری، آدم ربایی و گروگان گیری می زنند.

او تاکید کرد که اگر بحران سوریه از کنترل خارج شود و حجم درگیری ها میان ارتش سوریه و مخالفین همانند حجم درگیری ها در حلب و حمص شود، شهرک های صهیونیست نشینی که در جولان اشغالی درست شده اند، کاملا در خطر قرار می گیرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی که درباره طرح چینی ها برای گذر از بحران سوریه مطرح شده بود، گفت طرحی که چینی ها دادند نیز این بود در دورانی که شرایط برقراری آتش بس سراسری وجود ندارد، آتش بس مرحله ای و گام به گام را مطرح کنیم. به عبارت دیگر در منطقه ای که امکان آتش بس در آن وجود دارد، اعلام آتش بس شود و سپس آن را به مناطق دیگر گسترش داده تا به تدریج و در فرایند زمانی کل سوریه را در بر بگیرد.اما همین طرح نیز قابل اجرا نخواهد بود، زمانی که یک سوی ماجرا نیروهای القاعده و تکفیری و سلفی تروریست هستند، نمی توان انتظار اجرایی شدن چنین طرح هایی را داشت.

دکتر اسداللهی سخنان اخیر هیلاری کلینتون در خصوص زیر سوال بردن شورای ملی معترضان سوری را اینگونه تفسیر کرد که مخالفین هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی شکست خورده اند و مشخص شده است که مخالفان با شکل و شمایل فعلی قادر نیستند تا نظام را سرنگون کنند. همچنین امریکایی ها به شدت نگران نفوذ القاعده و گروه های تروریست هم طراز القاعده هستند که این نگرانی را نیز بارها اعلام کرده اند. امروزه نیز تشکیل شورای ملی و ارتش آزاد عملا در صحنه حاکم نیست و کنترل بیشتر در دست گروه های سلفی و تکفیری افتاده است. علت اصلی که امریکایی ها به شکل جدی از معارضین دفاع نکردند، به همین دلیل است

متن کامل این مصاحبه را در اینجا بخوانید

کلید واژه ها: سوریه بس مخالفین آتش بس نگرانی


نظر شما :