نخستین ملاقات بنیامین نتانیاهو با فرانسوا اولاند

پرونده ایران در کاخ الیزه

۱۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۰۸۵۳۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
هفته جاری هفته پر مشغله ای برای مقامات رژیم صهیونیستی به شمار می رود. از رئیس رژیم اسرائیل گرفته تا وزیر دفاع و نخست وزیر این کشور این هفته ملاقات هایی را انجام داده یا می دهند که در آن یک وجه مشترک وجود دارد و آن مساله ایران است.
پرونده  ایران در کاخ الیزه

دیپلماسی ایرانی: هفته جاری هفته پر مشغله ای برای مقامات رژیم صهیونیستی به شمار می رود. از رئیس جمهور اسرائیل گرفته تا وزیر دفاع و نخست وزیر این کشور این هفته ملاقات هایی را انجام داده یا می دهند که در آن یک وجه مشترک وجود دارد و آن مساله ایران است.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل روز دوشنبه با مارتین دمسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ملاقات کرد و برای نخستین بار این نکته را مورد توجه قرار داد که گزینه های غیر نظامی باید در مورد ایران آغاز شود. البته وی طبق رویه مرسوم در تل آویو تاکید کرد همه گزینه ها در قبال ایران باید همچنان روی میز باقی بماند.

از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل راهی انگلیس شده تا لندن نشینان در خصوص مساله هسته ای ایران و نحوه مواجهه با آن گفت و گو کند. هرچند که مقامات انگلیسی پیش تر در خصوص استفاده از گزینه نظامی علیه ایران به تل آویو هشدار داده بودند و اخیرا نیز لندن اعلام کرده است پایگاه های خود را برای حمله به ایران در اختیار ایالات متحده قرار نخواهد داد.

اما تازه ترین خبر در خصوص سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به فرانسه است. فرانسه ای که با روی کار آمدن تندرو ها در ماه های اخیر موضع جدی تری در برابر ایران اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو روز چهارشنبه به اسرائیل می رود تا با فرانسوا اولاند در خصوص مساله هسته ای ایران و تهدید ناشی از آن گفت و گو کند. نتانیاهو معروف به بی بی که هم اکنون در میانه کمپین انتخاباتی خود قرار دارد و قرار است انتخابات زودهنگام را در ژانویه برگزار کند صبح چهارشنبه در پاریس حضور می یابد و در ضیافت ناهار به دعوت رهبر فرانسه شرکت خواهد کرد.

برنامه کاری وی برای عصر چهارشنبه ملاقات با نخست وزیر و وزیر امور خارجه فرانسه است. این نخستین سفر نتانیاهو به فرانسه پس از روی کار آمدن دولت اولاند به شمار می رود.

این سفر دو روزه از آن جهت حائز اهمیت است که نخستین فرصت برای گفت  و گو با رئیس جمهور فرانسه را در اختیار بی بی قرار می دهد و وی امیدوار است از این طریق بتواند روابط خوبی را با رهبر فرانسه بنا کند. البته در 5 ماهی که اولاند به قدرت رسیده  از طریق گفت و گوی تلفنی با نتانیاهو در ارتباط بوده است هر چند که در مقابل دو بار با محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین در پاریس ملاقات کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که بن بست بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران در کانون رایزنی های بی بی با اولاند قرار خواهد داشت.

یک مقام عالی در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: فرانسه در زمینه مساله هسته ای ایران کشور بسیار مهمی برای متحدان غربی به شمار می رود. به گفته وی نتانیاهو مشخصا می خواهد در مورد ایران با اولاند گفت و گو کند.

نتانیاهو در جریان سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه تصویری کارتونی یک خط قرمز را برای برنامه های هسته ای ایران تصویر کرده بود که به زعم وی تا بهار یا تابستان آینده، ایران از آن خط قرمز عبور خواهد کرد. با این حال اولاند در گفت و گویی تلفنی که در اواسط ماه سپتامبر با نتانیاهو انجام داد از وی خواست که به راهکاری مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای بن بست هسته ای ایران بیاندیشد.

البته اولاند تاکید کرد که فرانسه مصمم به تعلیق برنامه های هسته ای ایران و عمل به قطعنامه های شورای امنیت است.گفتنی است یک مشاور دیپلماتیک در کاخ الیزه تایید کرده است که ایران موضوع مورد بحث در نشست نتانیاهو و اولاند خواهد بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: فرانسه اولاند نتانیاهو اسرائیل برنامه هسته ای


نظر شما :