شرط جدید شورشیان سوری برای آزادی گروگان‌های ایرانی

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۹۰۷۷۲۴ سرخط اخبار

شورشیان سوری شرط جدید خود را برای آزادی گروگان های ایرانی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گردان البراء وابسته به ارتش آزاد سوریه که بیش از دو ماه پیش، تعداد 48 تن از زایران ایرانی را در سوریه ربوده بود، اعلام کرد که این گردان مهلت اعلام شده خود به ایران را در خصوص شهروندانش، برای "مدت کوتاهی" تمدید می کند تا به این ترتیب زمینه را برای مذاکره فراهم کند.

این گردان که متشکل از معارضان سوری است پنجشنبه گذشته در ویدئویی اعلام کرد که بعد از پایان مهلت دو روزه اش، گروگان های ایرانی را خواهد کشت. آنها در این نوار ویدئویی خواهان عقب نشینی از ناحیه الغوطه شده بودند.

این گروه روز گذشته با انتشار تصاویر جدیدی از گروگان های ایرانی بر روی اینترنت اعلام کرد که در پاسخ به میانجیگری برخی کشورهای عربی، مهلت تعیین شده را به منظور مبادله گروگان های ایرانی با زندانیان دربند زندان های سوریه تمدید می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره، در این تصاویر یکی از گروگان های ایرانی اعلام کرد که همه آنها خوب هستند و ارتش آزاد سوریه رفتار خوبی با آنها دارد.

او هم چنین از دولت ایران خواست تا بدون اینکه زمان را از دست بدهد مجدانه برای آزادی آنها تلاش کند.

در همین حال عبدالباسط شمیر، فرمانده گردان البراء در گفت وگو با شبکه الجزیره بیان کرد که مهلت تعیین شده به ایران را برای مدت کوتاهی تمدید کرده است تا زمینه برای گفت وگو فراهم شود.

وی ادامه داد که تمدید مهلت اعلام شده در پاسخ به درخواست میانجیگر عرب بوده و برای مدت کوتاهی خواهد بود و بعد از آن این گردان "اقدامات مناسب" را انجام خواهد داد.

شمیر افزود که میانجیگران عرب خواستند تا اجرای تهدید متوقف شود تا زمینه برای گفت وگو و ایجاد راهی برای آزادی زندانیان در بند نظام سوریه فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری داشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد: نخست وزیر قطر، متحد اصلی شورشیان سوریه از آن ها خواست به کشتن زائران ایرانی که حدود دو ماه قبل در نزدیکی دمشق گروگان گرفته شدند، مبادرت نورزند.

این خبرگزاری گزارش داد: شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر روز یک شنبه در پی در خواست ایران، برای آزادی گروگان های ایرانی این درخواست را مطرح کرد.

شیخ حمد به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ما به عنوان یک سیاست کلی دولت قطر، کشتن زندانی ها را نمی پذیریم.

او افزود: ما هم چنین تشدید تنش بیش تر شرایط در سوریه را نمی پذیریم. ما توافق داریم که همه طرف ها درخواست هایی دارند اما کشتن زندانی ها یک اصل مبنایی نیست.

شیخ حمد هم چنین از دولت های عربی خواست که با توجه به بن بست میان قدرت های بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه اقدام کنند و گفت: جهان عرب در کل باید حرکت کند و باید اقدامی روشنی انجام گیرد.

او ادامه داد: شورای امنیت مانعی حقوقی در برابر هر گونه مداخله روشن برای متوقف کردن آن چه در سوریه اتفاق می افتد، است و انتخابات آمریکا نیز بر آن چه در حال حاضر رخ می دهد، سایه انداخته است.

وی افزود: برخی دولت های عربی هستند که فکر می کنند این (مداخله) ایده خوبی است در حالی که دیگر دولت ها در این رابطه خنثی هستند.

کلید واژه ها: سوریه گروگان گروگان های ایرانی مهلت گردان تمدید


نظر شما :