انگلیسی‌ها ابوحمزه المصری را به آمریکا مسترد کردند

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۰۷۶۴۹ سرخط اخبار

ابوحمزه المصری، روحانی تندرو مسلمان به همراه چهار مظنون دیگر متهم به تلاش برای راه اندازی کمپ آموزش اقدامات تروریستی در خاک آمریکا، سرانجام پس از هشت سال تاخیر برای محاکمه از انگلیس به آمریکا مسترد شدند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ای.بی.سی، بر اساس حکم قضات دادگاه عالی انگلیس، چهار متهم به اقدامات تروریستی دیگر نیز که در انگلیس در حبس بوده اند، به آمریکا مسترد شدند.

 

این حکم روز جمعه به دنبال روند قضایی بسیار طولانی در انگلیس صادر شد. دادگاه اعلام کرده است که بابر احمد، سید طلحه احسان، عادل عبدالباری و خالد الفواز نتوانسته اند دلایل "روشن و قانع کننده ای" برای عدم استرداد به آمریکا ارائه کنند.

 

پیش از این، دادگاه حقوق بشر اروپا حکم استرداد این متهمان به آمریکا را تایید کرده بود و آنها خواهان رسیدگی دوباره به پرونده شان شده بودند.

 

قضات دادگاه در لندن اعلام کردند که استرداد این پنج متهم به آمریکا "می تواند فورا اجرایی شود." مقام های وزارت کشور انگلیس گفته اند که می خواهند "هرچه سریع تر" آنها را از این کشور اخراج کنند.

 

این حکم را "سر جان توماس" و "سر دانکن اوسیلی"، دو قاضی رسیدگی کننده به پرونده در دادگاه عالی صادر کرده اند.

 

در این حکم آمده است که درخواست هریک از مدعیان برای صدور مجوز بررسی دوباره پرونده رد شده است.

 

پیش از این، وکلای ابوحمزه گفته بودند که ممکن است او برای محاکمه در آمریکا در شرایط جسمانی مساعدی نباشد. بر همین مبنا در حکم دادگاه آمده است: "او هرچه زودتر محاکمه شود، بهتر خواهد بود."

 

ابوحمزه از دادگاه خواسته بود تا استردادش به آمریکا به تاخیر بیفتد تا بتواند اسکن ام .آر.آی مغزش را به انجام برساند اما دادگاه عالی انگلیس این درخواست را رد کرده است.

 

ابوحمزه ۵۴ ساله، امام جماعت سابق مسجد فینسبری پارک در شمال لندن بود و وکلایش گفته اند که او به "بی خوابی مزمن" مبتلاست و به دلیل ۸ سال حبس، دچار افسردگی شده است.

 

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، دولت انگلیس به نتیجه ای که برای هشت سال منتظرش بود، دست یافته است.

 

دادستانی آمریکا ابوحمزه المصری را متهم کرده که تلاش داشته است اردوگاهی را برای آموزش اقدامات تروریستی برپا کند و در آدم ربایی در یمن که منجر به مرگ چهار گروگان شد، دست داشته است.

 

دولت آمریکا از مدت ها پیش از انگلیس درخواست کرده بود تا این روحانی افراطی و چهار مظنون دیگر را تحویل دهد.

 

پیش تر نیز دادگاه حقوق بشر اروپا رای به استرداد این پنج اسلامگرا به آمریکا را صادر کرده بود.

 

ابوحمزه المصری در مقام امام جماعت مسجدی در لندن، به ترویج اندیشه ایجاد خلافت اسلامی و حمایت از گروه های تندرو از جمله شبکه القاعده مشغول بود و در سال ۲۰۰۴ برای مدتی بازداشت شد. وی همچنین به تلاش برای ایجاد اردوگاه فعالیت های تروریستی و نیز دست داشتن در ماجرای آدم ربایی در یمن متهم است.

 

این متهمان همگی تابعیت دوگانه یک کشورعربی و انگلیس را دارند. آنها پیش تر گفته بودند که در صورت فرستاده شدن به آمریکا، مورد رفتار غیر انسانی قرار خواهند گرفت.

 

یکی از مقام های انگلیسی پس از حکم صادر شده به شبکه خبری ای.بی.سی گفت: این افراد تلاش کردند تا از فرصت ممکن برای لغو حکم استرداد استفاده کنند اما موفق نشدند. آنها به زودی در آمریکا محاکمه می شوند.

 

ابوحمزه المصری با یک چشم بینا و دست مصنوعی فلزی خود پس از بازداشت در سال 2004 تلاش بسیاری برای رفع اتهام از خود انجام داده بود. از دیگر اتهامات وی فراهم کردن تجهیزات برای گروه القاعده و طالبان است.

 

سفارت آمریکا در لندن اعلام کرد که از تصمیم دادگاه انگلیس خشنود است و این روند نشان دهنده خاتمه روند قضایی طولانی مدت این متهمان در انگلیس می باشد. سفارت آمریکا در انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: تضمین می شود که همگی این متهمان از حقوق برابر با متهمانی که شهروند آمریکا هستند برخوردار خواهند بود. آن ها کاملا قادر خواهند بود که در دادگاه در آمریکا شواهد علیه خود را به چالش کشند.

 

دین بوید٬ سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: خرسندیم که مراحل استرداد در این پرونده به آخر رسیده است.

 

بر طبق هماهنگی های انجام شده این افراد از انگلیس تحت تدابیر شدید امنیتی به سوی زندانی که اصطلاحا "آلکاتراز رشته کوه راکی" نامیده می شود و یک زندان فوق امنیتی در ایالت کلرادوی آمریکاست، منتقل شدند.

کلید واژه ها: آمریکا انگلیس دادگاه حکم استرداد متهم متهمان صادر در انگلیس تروریستی پرونده لندن المصری


نظر شما :