موافقت مجلس ترکیه با حمله به سوریه

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۹۰۷۵۷۶ سرخط اخبار

مجلس ترکیه روز پنجشنبه لایحه تقدیمی دولت اردوغان برای کسب مجوز به مداخله نظامی به خاک سوریه را تصویب کرد.

 

به گزارش ایرنا ، حزب حاکم ترکیه در پی ادعای درگیریهای مرزی روز چهارشنبه میان ترکیه و سوریه ، با تقدیم لایحه ای به مجلس خواهان مجوز یک ساله برای مداخله نظامی به خاک سوریه شد.

در نشست غیر علنی روز پنجشنبه ،مجلس این لایحه را با 320 رای موافق در برابر 129 رای مخالف به تصویب رساند.

نمایندگان احزاب مخالف جمهوریخواه خلق و صلح و دمکراسی با این طرح مخالفت کردند ولی نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب ملی گرای حرکت ملی به این لایحه رای موافق دادند.

این درخواست پس از ادعای حمله خمپاره ای روز گذشته به روستایی مرزی در ترکیه که گفته می شود منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 13 نفر از شهروندان ترکیه شد ، صورت گرفت.

پیش از آغاز جلسه غیرعلنی مجلس ˈمحرم اینجهˈ سخنگوی فراکسیون حزب مخالف جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف ترکیه در سخنرانی خود گفت: دولت با کسب این مجوز در صدد جنگ افروزی است و با این مجوز می تواند جنگ جهانی را آغاز کند.

وی با انتقاد از سیاستهای ترکیه در قبال دمشق ، خطاب به دولتمردان آنکارا گفت: شما هنوز پیش از آن که ثابت شود سوریه عمدا به خاک ترکیه توپ پرتاب کرده است ، مجوز مداخله نظامی می خواهید و بنا دارید که این مجوز را در نشست غیر علنی بدست بیاورید ، هدف شما چیست ، چه چیزی را می خواهید از مردم کتمان کنید؟.

محرم اینجه افزود: مگر فرزندان وزرا در صورت بروز جنگ به میدان خواهند رفت ، فرزندان مردم فقیر را به جنگ خواهید فرستاد و مردم حق دارند از بحثهای صورت گرفته در مجلس مطلع شوند.

بر اساس قانون اساسی ترکیه ، اعزام نیرو به خارج و پذیرش نیروی خارجی به ترکیه به مجوز مجلس مشروط می باشد.

روز چهارشنبه در پی ادعای دولت آنکارا ، ارتش ترکیه نقاطی در خاک سوریه را مورد هدف آتش توپخانه قرار داد.

برخی از رسانه های ترکیه مدعی شدند که صدای توپهایی که از داخل خاک ترکیه به سوریه پرتاپ شده تا صبح امروز (پنجشنبه) ادامه داشت.

نهاد نخست وزیری ترکیه چهارشنبه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد ، ارتش این کشور ارتش ترکیه نقاطی در خاک سوریه را مورد هدف آتش توپخانه قرار داد.

این اطلاعیه اضافه می کند ، ترکیه بر اساس حقوق بین الملل و حق مقابله مثل دست به این اقدام زده و پس از این نیز تحرکاتی را که متوجه امنیت ملی کشور باشد بی پاسخ نخواهد گذاشت.

حادثه اصابت گلوله توپ به شهرستان ˈآکجا قلعهˈ که ادعا می شود از سوریه پرتاب شده است از سوی برخی از تحلیلگران ترکیه به عنوان اقدامی مشکوک برای کشاندن پای ترکیه به جنگ با سوریه ارزیابی شد.

این منابع با عنوان اینکه احتمال دارد عناصری با هدف جنگ افروزی در منطقه به چنین تحرکاتی دست دست زده باشند ، عقیده دارند که معارضان سوری نیز می توانند عامل اینگونه تحرکات بوده باشند و دولت ترکیه باید با احتیاط با اینگونه تحرکات برخورد کند.

ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند که اکثریت مردم ترکیه با سیاستهای خصمانه دولت علیه دمشق موافق نیستند ولی حزب حاکم با در اختیار داشتن اکثریت کرسیهای مجلس می تواند با آرای نمایندگان این حزب مجور مداخله در سوریه را از مجلس کسب کند


نظر شما :