آمریکا در این انتخابات بازنده شد

۱۴ مهر ۱۳۹۱ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۹۰۷۵۶۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : دکتر حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل قفقاز و روسیه در یادداشت خود برای دیپلماسی ایرانی  به تجزیه و تحلیل تاثیر انتخابات گرجستان بر معادلات منطقه ای پرداخته و می نویسد:  این شکست به معنای این است که ساکاشویلی دوره اش به پایان رسیده بود و روند دموکراسی در این کشور در حال پیاده شدن است. اولین اثر آن را در روابط مسکو تفلیس باید مشاهده کرد، به دلیل آنکه بیدزینا ایوانیشویلی که پیروز میدان انتخابات بوده است با روسیه روابط نزدیکی دارد. در نتیجه این انتظار می رود که روابط گرجستان و روسیه در آینده نزدیک از این وضعیت فعلی که بیشتر روابط خصمانه است تبدیل به روابط دوستانه شود.

همچین می توان یکی دیگر از آثار پیروزی حزب مقابل جنبش متحد ملی را  تعیین تکلیف اوستیای جنوبی و آبخازیا دو جمهوری جدایی طلب از گرجستان دانست، چرا که این دو جمهوری با کمک روسیه استقلال خود را اعلام کردند

دکتر بهشتی پور در پایان آثار این انتخابات را در سطح بین المللی مورد بررسی قرار داده و یادآور می کند موضوع پیوستن عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا با قوت و جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. اما مساله عضویت گرجستان در ناتو یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید دید آیا بیدزینا ایوانیشویلی همانند ساکاشویلی به دنبال عضویت گرجستان در ناتو خواهد بود یا خیر.از آن رو که اگر بنابر این شود که روابط با روسیه بهبود پیدا کند، این ائتلاف نباید به دنبال عضویت گرجستان در ناتو باشد.

همچنین در رابطه با امریکا نیز به نظر می رسد بازنده اصلی این انتخابات امریکا بوده است، به دلیل آنکه مهم ترین متحد استراتژیک آن در منطقه قفقاز جنوبی در این انتخابات شکست خورده است.

متن کامل یادداشت را در اینجا بخوانید.


نظر شما :