فاصله 2 ساله ایران با ساخت موشک مجهز به کلاهک هسته ای

۱۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۰۷۵۲۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : ایران در حال حاضر ذخایر کافی اورانیوم غنی شده با خلوص پایین در اختیار دارد تا در صورت فرآوری بیشتر در تولید چند بمب هسته ای کارایی داشته باشد اما هنوز سال ها از اینکه بتواند موشکی مجهز به سلاح هسته ای بسازد، فاصله دارد.

هشدار اخیر مقامات اسرائیلی در خصوص اینکه ایران تا اواسط سال 2013 در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار می گیرد بیشتر اشاره ای است به زمانی که ایران مقادیر کافی اورانیوم غنی شده با خلوص بالا برای تولید بمب هسته ای در اختیار خواهد داشت.

اما تحلیلگران می گویند تهران به زمان نیاز دارد تا بتواند گاز اورانیوم فرآوری شده را به کلاهک هسته ای  تزریق کند که به اندازه کافی برای قرار گرفتن روی یک موشک کوچک باشد.

به گزارش رویترز،کارشناسان می گویند جدول زمانی که طی آن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای وجود دارد، پیچیده است زیرا اطلاعات در مورد میزان پیشرفت ایران در برنام های هسته ای نظامی دقیق نیست. شنون کیل، از موسسه تحقیقات و صلح بین المللی استکهلم بر این باور است که هنوز بحث چند سال در مورد ایران مطرح است یعنی زمانی که ایران بتواند سلاح هسته ای تولید کند.

گروهی از کارشناسان امنیتی سابق آمریکا شامل زبیگنیو برژنسکی و ریچارد آرمیتاژ تخمین می زنند که ایران بین یک تا چهار ماه زمان نیاز دارد تا اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته ای را تولید کند. علاوه بر این دو سال دیگر نیز زمان لازم است تا یک موشک با کلاهک هسته ای در ایران ساخته شود. مارک فیزپاتریک، از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک نیز با تایید این برآورد می گوید ایران دست کم به دو سال زمان نیاز دارد تا یک موشک مجهز به کلاهک هسته ای بسازد.

این در حالی است که مقامات تهران بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای جمهوری اسلامی تاکید داشته و هر گونه ماهیت نظامی در فعالیت های هسته ای را تکذیب می کنند. 

اما کارشناسان می گویند، ایران مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد تولید کرده است که می توان در صورت غنی سازی بیشتر آن را به سرعت به مواد لازم برای تولید بمب هسته ای تبدیل کرد.


نظر شما :