کارشناسان صهیونیست تحلیل کردند

استراتژی خاص حزب الله برای جنگ با رژیم اسرائیل

۱۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۰۷۴۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از جنگ 2006 حزب الله به امکانات گسترده نظامی بسیار پیشرفته دست یافته که بسیار پیشرفته‌تر از تجهیزات نظامی‌ای است که در زمان جنگ 33 روزه در اختیار داشت.
استراتژی خاص حزب الله برای جنگ با رژیم اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: پس از آغاز جنگ دوم لبنان در تابستان سال 2006 با رژیم صهیونیستی، مراکز متعدد مطالعات استراتژیک اسرائیل تلاش کردند تا ابعاد این جنگ را مورد بررسی دقیق قرار داده و نگاهی به آینده و جنگ احتمالی مجدد با حزب الله داشته باشند. همه آنها هشدار می دهند که جنگ پیش رو برای اسرائیل بسیار سخت خواهد بود و قطعا این رژیم را زمین گیر خواهد کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در همین رابطه عاتی شیلاح، کارشناس امور امنیتی در مطالعات تازه ای که اخیرا در این زمینه برای مرکز امور امنیتی "اسرائیل دیفنس" انجام داده است، به امکانات حزب الله لبنان برای رویارویی احتمالی در آینده با نظامیان اسرائیلی اشاره کرده و می نویسد که پس از جنگ 2006 حزب الله به امکانات گسترده نظامی بسیار پیشرفته دست یافته که بسیار پیشرفته تر از تجهیزات نظامی ای است که در زمان جنگ 33 روزه در اختیار داشت.     

وی در این گزارش همچنین می نویسد: حزب الله همچنین دو رویکرد استراتژیک بسیار مهم را در دستور کار خود قرار داده است. اول، انتقال از مناطق باز به تونل های ویژه زیر زمینی در روستاها و دیگری ساخت خطوط مختلف دفاعی از ابتدای مرز با اسرائیل تا مراکزی که نیروهای حزب الله، در قلب بلنان در آن جا مستقر هستند.

این تحلیلگر امور نظامی که در گذشته فرمانده واحد مهندسی مهمات خاص در ارتش اسرائیل را بر عهده داشت، سوالی را مطرح می کند مبنی بر این که حزب الله در آینده جنگ با اسرائیل را چگونه انجام خواهد داد، و خود پاسخ می دهد، با گذشت شش سال از جنگ دوم لبنان حزب الله کار گسترش نیروهای میدانی خود را آغاز کرده است، این تغییر با توجه به رویکرد جنگجویی ویژه ای که حزب دارد، اتخاذ شده است. بر اساس این استراتژی حزب الله نقاط ضعف حریف خود را کشف می کند و تعریف خاصی از مبارزه با اسرائیل را ارائه می دهد.

به اعتقاد شیلاح بر اساس استراتژی ای که حزب الله برای خود تعریف کرده این حزب می تواند در صورت وقوع جنگ از طریق حملات خونین و ضربه های اقتصادی به کمک موشک هایی که در اختیار دارد که تا عمق اسرائیل می رسند، اسرائیل را به شدت زمین گیر کند.  

وی همچنین می گوید، با انتقال امکانات حزب الله به شهرها و روستاها این حزب می تواند بسیار بهتر از گذشته از محل های استقرار موشک هایش محافظت کند.

این کارشناس برجسته امنیتی اسرائیلی همچنین می گوید: «حزب الله چهار خط دفاعی پس از جنگ سال 2006 با هدف حمایت از زیربناهای اصلی حزب الله بنا کرده است که خط اول در نزدیکی مرزهای بین المللی واقع شده و می تواند از طریق روستاهای مرزی اطلاعات امنیتی داخل اسرائیل را به خوبی جمع آوری کند، این خط وظیفه رویارویی با نیروهای نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده ندارد. خط دوم، وظیفه حمایت از روستاها و مناطقی که در آنها مراکز فرماندهی و پایگاه های موشک انداز نصب شده اند را بر عهده دارد که شامل سامانه هایی برای پرتاب موشک های ضد تانک، تک تیراندازها و تشکیلات نظامی زیر زمینی است، آنها کار تامین امنیت لازم برای انتقال سالم جنگجوها و امکانات نظامی آنها را نیز بر عهده دارند. خط سوم نیز خط نظامی و امنیتی است که برای حمایت از خط اول و دوم دفاعی تعبیه شده است. خط چهارم هم خط نظامی گسترده و وسیعی است که از نهر الیطانی آغاز شده و تا قلب لبنان امتداد می یابد که هدف از آن تامین امنیت و پشتیبانی از موشک های دور برد در برابر هر گونه حمله نظامی احتمالی از سوی ارتش اسرائیل است. این خط توانایی برخورد با هر گونه حمله هوایی و زمینی را دارد و می تواند از خطوط دفاعی جلوتر از خود به بهترین شکل ممکن پشتیبانی کند.

از سوی دیگر گای افیعاد، کارشناس مرکز مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تلاویو در مطالعات اخیر خود گزارش داده است که حزب الله به طور جدی تغییرات بسیار گسترده ای را در استراتژی و توان نظامی خود برای هر گونه رویارویی احتمالی آتی با اسرائیل داده است.

این پژوهشگر تاکید می کند که در صورتی که اسرائیل قصد جنگ با حزب الله را داشته باشد باید بداند که این جنگ بسیار ویران کننده تر از جنگ سال 2006 خواهد بود و قطعا اسرائیل در برابر یک نیروی مبارز قدرتمند و با صلابت قرار خواهد گرفت که توان زمین گیر کردن آن را دارد.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان لبنان و اسرائيل


( ۱ )

نظر شما :