طرح جدید باراک برای پیشبرد فرایند صلح

از کرانه باختری عقب‌نشینی کنیم

۰۴ مهر ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۰۷۲۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
ایهود باراک پیشنهاد داده است که اسرائیل با حفظ پایتخت شرقی، محله‌ها و شهرک‌های ساخته شده در سرزمین‌های فلسطینی به طور یک جانبه از کرانه باختری عقب‌نشینی کند.
از کرانه باختری عقب‌نشینی کنیم

دیپلماسی ایرانی: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، برای جلوگیری از احقاق حق فلسطینیان در تشکیل کشور مستقل فلسطینی طرح تازه ای را ارائه داده است شاید که بتواند آنها را از تلاش هایشان برای رسیدن به حقوق ضایع شده شان و رفتن به سازمان ملل برای اعلام کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 باز دارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ایهود باراک پیشنهاد داده است که اسرائیل با حفظ پایتخت شرقی، محله ها و شهرک های ساخته شده در سرزمین های فلسطینی به طور یک جانبه از کرانه باختری عقب نشینی کند.

این در حالی است که منابع خبری می گویند که محمود عباس امسال نیز اصرار دارد که در سخنرانی خود در مجع عمومی سازمان ملل بار دیگر خواسته خود برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 و امکان به عضویت در آمدن آن در سازمان ملل را مطرح کند. عباس همچنین معتقد است که مذاکرات در این راستا به شکست انجامیده و راهی جز این باقی نمانده است که به سازمان ملل برود و برای به عضویت در آمدن فلسطین در این سازمان اقدام کند.

با این حال ایهود باراک گفته است که اسرائیل به صورت یک جانبه از کرانه باختری خارج شود، ده ها شهرک متروکه را خالی کند و بپذیرد که کسانی که تخلیه شهرک ها را رد می کنند زیر نظر حکومت فلسطینی در شهرک ها به صورت آزمایشی برای پنج سال آباقی بمانند.   

ایهود باراک این پیشنهاد خود را در مصاحبه اش با روزنامه عبری "یسرئیل هیوم"، روزنامه نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح کرده است. این روزنامه این مصاحبه را روز سه شنبه به مناسبت "یوم کیپور" یا روز غفران منتشر کرده است.

بر اساس طرح باراک شهرک های بزرگی که بیش از 90 درصد آنها توسط یهودی ها پر است مثل "جوش عتسیون"، "ارئیل" و "معالیه ادومیم"، همچنان زیر کنترل حکومت اسرائیلی باقی بماند، همچنین اسرائیل مناطق حیاتی نظامی مثل التلال را که در نزدیکی فرودگاه بن گوریون واقع شده است را تحت کنترل خود داشته باشد و ارتش اسرائیل نیز در اطراف آن مستقر باقی بماند و به این ترتیب کشور فلسطینی تشکیل شود.  

باراک همچنین پیشنهاد داده است که برخی شهرک ها نیز در مقابل دادن ما به ازای مالی آن به ساکنان یهودیان یا انتقال کامل آنها به شهرک های دیگر و اسکان آنها داخل سرزمین های اشغالی 1948 تخلیه شوند.

بارک همچنین در پیشنهاد خود می افزاید: بهتر است که با فلسطینی ها بر سر این مسائل به توافق برسیم، اگر به توافق نرسیدیم باید تصمیم های ملموس اتخاذ کنیم و به جامعه بنگریم و بگوییم که ما در 80 تا 90 درصد شهرک هایی که برپا کرده ایم باقی خواهیم ماند و دولت را در این رابطه تقویت کنیم. این بزرگ ترین دستاورد برای ما خواهد بود و ما باید خود را در مرزهای نهایی اسرائیل پایدار حفظ کنیم.

باراک همچنین گفت: «این مساله به ما کمک می کند که نه تنها در تعامل با فلسطینی ها بلکه با دیگر کشورهای جهان از جمله اروپایی ها و دولت امریکا نیز روابط بهتر و نزدیک تری برقرار کنیم، البته اتخاذ این تصمیم آسان نیست اما اکنون که یوم کیپور است زمان مناسبی است که به حقایق نگاه تازه ای بیندازیم، ما کسی نیستیم که دو سال باشد به این جا آمده باشد، ما بیش از 45 سال است که در این جا هستیم، دیگر زمان این که وقایع را از دریچه ایدئولوژی بنگریم سپری شده است، باید واقعیت ها را با عینک واقع بینی ببینیم.»

باراک همچنین تاکید کرد، بسیار اهمیت دارد که این طرح را در درون جامعه اسرائیل نیز مطرح کنیم. اگر شهروندان به کرانه باختری رسیدند به این دلیل بود که حکومت اسرائیل با آمدن آنها موافقت کرد، من به عنوان وزیر دفاع نمی توانم وجود آنها را در صف اول واحدهای جنگنده ارتش اسرائیل نادیده بگیرم ولی باید واقعیت ها را هم درک کنیم.

باراک همچنین محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی را شریک فرایند صلح دانست اما گفت که مسئولیت هر گونه عدم پیشرفتی در این زمینه متوجه طرف فلسطینی است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حكومت خودگردان فلسطيني فلسطين و اسرائيل مذاكرات صلح خاورميانه


نظر شما :