نگرانی امارتی‌ها از سرایت اندیشه اخوان به کشورشان

ابوظبی از آمدن مرسی استقبال نمی‌کند

۰۳ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۰۷۱۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس پلیس دبی در تویتر شخصی خود نوشت: مرسی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر خواهد کرد تا از ما کمک بخواهد ولی بداند که ما برای استقبال از او فرش قرمز پهن نخواهیم کرد و گمان نمی‌کنیم که سفر او به امارات مموفقیت‌آمیز باشد.
ابوظبی از آمدن مرسی استقبال نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: سرهنگ ضاحی خلفان، رئیس پلیس دبی برای چندمین بار جنبش اخوان المسلمین را به باد انتقاد گرفت و گفت که 60 تن از کسانی که در ماه های اخیر دستگیر شده اند، اعتراف کرده اند که وابسته به اخوان المسلمین مصر هستند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، روزنامه های اماراتی در روزهای اخیر به نقل از منابع آگاهی که نامی از آنها نیاورده اند، مطالبی را منتشر کرده اند که بیش از آن که وابستگی افراد دستگیر شده به اخوان المسلمین را افشا کند، نشان می دهد که به ادعای آنها افراد دستگیر شده در حال سازمان دهی برای به مخاطره انداختن امنیت امارات بوده اند. آنها ادعا می کنند که افراد دستگیر شده از سوی طرف های خارجی سازمان دهی شده اند و اموالی را از خارج دریافت کرده اند تا به قدرت رسیده و حکومت دینی یا حکومتی از نوع خلافت اسلامی را بر امارات مسلط کنند. دامنه این اتهام ها تا آن جا گسترش یافته که گفته اند این افراد نزدیک به ربع قرن است که یک شاخه نظامی در امارات تاسیس کرده اند.

رسانه های اماراتی چیزی از دفاعیه این افراد در برابر اتهام های وارده به آنها منتشر نکرده اند، حتی به ماهیت اتهام ها نیز اشاره ای نکرده اند، تنها چیزی که از آنها انتشار داده اند اعترافات آنها است که در صحت و سقم آنها نیز تردیدهای بسیاری وجود دارد.

این برای نخستین بار است که به طور علنی در امارات اعلام می شود که فرد یا فردی را به دلیل آزادی بیان، فعالیت سیاسی یا قضایای مرتبط با آزادی های فردی و مطالبات اجتماعی بازداشت می کنند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران دلیل اصلی برخوردهای اخیر دولت امارات به بهانه ارتباط با خارج یا دستگیری افراد به دلیل تهدید امنیت ملی را به انقلاب های عربی جاری در منطقه نسبت می دهند و می گویند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی از تسری بهار عربی به کشورهایشان به شدت واهمه دارند و به همین دلیل به اتخاذ تدابیر سخت گیرانه و برخورد با فعالیت های مدنی به دلایل واهی روی آورده اند.

از سوی دیگر قرار است محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به زودی سفر خود را به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آغاز کند که در این میان احتمالا به امارات متحده عربی نیز سفر خواهد کرد. خلفان در تویتر شخصی خود نوشت: مرسی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر خواهد کرد تا از ما کمک بخواهد ولی بداند که ما برای استقبال از او فرش قرمز پهن نخواهیم کرد و گمان نمی کنیم که سفر او به امارات مموفقیت آمیز باشد.

این اظهارات به روشنی اشاره به دستگیری های اخیر امارات دارد که یک مقام عالی رتبه امنیت امارات با این وضوح بر زبان می راند. این نشان می دهد که امارات متحده عربی همانند دیگر کشورهای استبدادی عرب حاشیه خلیج فارس از رسیدن محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین به منصب ریاست جمهوری مصر ناخرسند است و اعتقاد دارد که با به قدرت رسیدن وی فعالیت های جریان های اسلامی نزدیک به اخوان در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس نیز افزایش خواهد یافت و آنها قصد دارند خود را در امارات به قدرت برسانند.

امارات مدعی است افراد دستگیر شده اعتراف کرده اند که در تمامی امارت های هفت گانه امارات شاخه سیاسی تاسیس کرده بودند که شامل مجالس شورا، دفاتر اجرایی و شاخه های نظامی می شده است. همچنین گفته می شود که اخوان المسلمین شاخه امارات همانند دیگر شاخه های خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حدود 10 میلیون درهم معادل 2.7 میلیون دلار پس از دستگیری اعضای آنها از کشورهای خارجی کمک دریافت کرده اند.   

یکی از نزدیکان افراد دستگیر شده درباره این اتهام ها می گوید: «این اتهام ها به هیچ وجه صحیح نیستند. نه شاخه نظامی ای وجود دارد و نه کسی به خارج وابسته است و نه به طور کلی سازمانی تشکیل شده است.»

در همین رابطه جمعیت اصلاح اسلامی در امارات متحده عربی با صدور بیانیه ای استمرار بازداشت ها در این کشور را محکوم کرد و اعلام کرد که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد افراد بازداشت شده مورد شکنجه قرار گرفته اند.

امارات متحده عربی یکی از کشورهای ثروتمند جهان محسوب می شود که تا کنون شاهد اعتراض های مردمی از نوع آن چه در کشورهای عربی دیگر شاهد بوده ایم که تا کنون به سقوط چهار دیکتاتور عرب انجامیده، نبوده است. اعتراض هایی که در کشورهای دیگر باعث تقویت جایگاه جریان های اسلامی شده و باعث صعود آنها به راس قدرت شده است. مساله ای که باعث تقویت فعالیت های سیاسی جریان های اسلامی در دیگر کشورهای عربی از جمله در امارات متحده عربی شده است.  

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اخوان المسلمین محمد مرسي امارات متحده عربي


نظر شما :