موضعگیری رئیس سابق موساد علیه حمله به ایران

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۶ کد : ۱۹۰۶۹۳۸ سرخط اخبار

«مئیر داگان»، رئیس سابق موساد می گوید که ایده حمله نظامی به ایران، ابلهانه ترین ایده ای است که تاکنون به گوش وی رسیده است.

به گزارش فارس به نقل از هافینگتون پست، داگان که با برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری «سی بی اس نیوز» گفتگو می کرد، تصریح کرد: «حمله به ایران در زمان فعلی و پیش از بررسی تمام رویکردهای دیگر، راه درستی نیست.»

داگان افزود: «نظام سیاسی ایران نظامی بسیار منطقی است و البته شکی نیست که این منطقی بودن با استانداردهای تفکر غربی سازگاری ندارد اما تردیدی نیست که آنها به آثار تمام اقداماتشان توجه دارند.»

نظرات مئیر داگان در خصوص آنچه حمله نظامی به ایران خوانده می شود، از دیرباز در تضاد کامل با نظرات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. داگان بارها بر این موضع تاکید کرده است که اسرائیل نباید علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

سخنان داگان و برخی مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی باعث شده است که نتانیاهو حتی در سرزمین های اشغالی فلسطین نیز در ادعاهای جنگ طلبی خود علیه ایران، با مشکل مواجه شود. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران در سطح جهان، ادعاهای نتانیاهو را از اساس نوعی بلوف زنی علیه ایران ارزیابی می کنند.

برخی نیز بر این باورند که نتانیاهو در آستانه انتخابات آمریکا، قصد دارد با سخن گفتن از احتمال تهاجم به ایران، امتیازات بیشتری را از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دریافت کند. هرچند به نظر می رسد نتانیاهو به روی کار آمدن میت رامنی تمایل بیشتری داشته باشد اما آنچه نظرسنجی ها نشان می دهند فعلا از برتری باراک اوباما حکایت دارد. بنابراین بعید نیست در شرایطی که اوباما در آمریکا به خاطر انتخابات در موضع ضعف است، نتانیاهو با پیش بینی پیروزی وی در انتخابات نوامبر، از هم اکنون به فکر امتیازاتی باشد که در چهارساله دوم ریاست جمهوری، شاید اوباما سخت تر به دادن آنها راضی شود.

کلید واژه ها: نتانیاهو داگان اوباما


نظر شما :