مجبور بودم عاشق چه گوارا باشم

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۰۶۹۱۵ سرخط اخبار

شرق: «چرا باید عاشق پدرم باشم، آن هم پدری که هیچ وقت در کنار من و خانواده نبود. این پرسشی بود که تا 16سالگی مدام به ذهنم خطور می کرد و برای آن پاسخی نداشتم. «چه» گهگاه به دیدن ما می آمد و بعد از آن برای مدت ها ناپدید می شد. هنگامی به مرگ پدرم پی بردم که پوسترهای حاوی چهره او را در خیابان های شهر «هاوانا» دیدم. «فیدل کاسترو» مرا برای مرگ پدرم آماده کرد و گفت که نباید برای پدرم گریه کنم زیرا پدرم در نامه ای گفته است آن گونه که می خواسته جان خود را از دست داده است.»
«آلیدا گوارا» 51ساله اکنون که 45 سال از مرگ پدرش می گذرد، می گوید: همه خاطراتی را که از او داشتم یک بار دیگر مرور کردم و نهایتا پی بردم پدر من مردی بود که می دانست چطور عشق بورزد و من هم مجبورم در مقابل، عاشق او باشم. «آلیدا گوارا»، دختر ارنستو چه گوارا چهره مشهور انقلابی آمریکای لاتین می گوید: هنگامی که پدرم در سال 1967 توسط مزدوران سازمان «سیا» در جنگلی در «بولیوی» اعدام شد، من تنها هفت سال داشتم. او می گوید: به یاد دارم که پدرم پس از ناپدیدشدن در کوبا به دنبال اختلاف با روس های حامی فیدل کاسترو، با لباس مبدل گاهی به دیدن من و برادرم می آمد. حالا چهره پدر آلیدا روی میلیون ها تی شرت نمایش های مد، پوسترها و دیگر اقلام مورد بهره برداری قرار گرفته است. ارنستو چه گوارا هنگامی که آلیدا چهار سال داشت، او را ترک کرد. اما ارتباط خود با خانواده اش را از طریق نامه حفظ کرد.
آلیدا می گوید: از استفاده چهره پدرم توسط هواداران بسیار خوشحال هستم. اما دوست ندارم از این موضوع بهره برداری اقتصادی شود و در این صورت بسیار عصبانی خواهم شد. او می گوید: من نمی خواهم از چهره پدرم درآمد کسب شود. بلکه تنها می خواهم به سبب احترام به پدرم از آن استفاده شود.
آلیدا گوارا بزرگ ترین فرزند چه گوارا از ازدواج دوم او است. او می گوید: یک روز پس از اینکه کاسترو برای مرگ پدر به من دلداری داده بود، مادرم نامه ای از پدرم را برایم خواند که در آن نوشته شده بود: «اگر شما اکنون این نامه را می خوانید بدین معنی است که من دیگر در این جهان نیستم.» بله حالا پدرم مرده اما انقلاب همچنان ادامه دارد. اگر دشمن به ما چیزی را که می خواهیم نمی دهد ما باید خودمان برای گرفتن آن چیز دست به کار شویم.
«ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا» که به نام چه گوارا یا «ال چه» شناخته می شود، پزشک، چریک، سیاست مدار و انقلابی مارکسیست، در آرژانتین زاده شد. گوارا یکی از اعضای جنبش ۲۶ ژوئیه، فیدل کاسترو بود. این جنبش در سال ۱۹۵۹ قدرت را در کوبا به دست آورد. چه گوارا چندین پست مهم را در دولت جدید کوبا از جمله سفیر، رییس بانک مرکزی و وزیر صنایع بر عهده داشت و پس از آن با امید برانگیختن انقلاب در دیگر کشورها، کوبا را ترک کرد. او ابتدا در سال ۱۹۶۶ به «جمهوری دموکراتیک کنگو» رفت و سپس به بولیوی سفر کرد. در اوایل اکتبر ۱۹۶۷ چه گوارا در بولیوی طی عملیاتی که توسط سازمان سیا طرح ریزی شده بود دستگیر شد. برخی باور دارند که سیا ترجیح می داد گوارا را برای بازجویی زنده در دست داشته باشد، اما در هر صورت او به وسیله ارتش بولیوی در نزدیکی «وایه گرانده» در مدرسه روستای «لا ایگه را» در «سانتا کروز دلاسیه را» به دستور «بارریه نتوس» دیکتاتور نظامی، کشته شد.
پس از مرگ چه گوارا، او به عنوان یک تئوریسین، متخصص در فنون جنگی و جنگ آور تبدیل به قهرمان جنبش های انقلابی سوسیالیستی در سراسر جهان شد. آلیدا، دختر چه گوارا مدعی است که پدرش کمونیست بود.


( ۱۴ )

نظر شما :