راه ورود اوباما به کاخ سفید از کجا می گذرد؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۹۰۶۷۳۷ سرخط اخبار

اوباما به خوبی می داند که از دست دادن حتی یک رای یهودیان می تواند به بهای از دست دادن فرصت مجدد حضور در کاخ سفید باشد. زمانیکه او در اجتماع طرفداران خود سخنرانی می کرد، شخصی از میان جمعیت حاضر فریاد زد که:« در مورد اسراییل چه کاری انجام خواهی داد؟» و به اوباما یادآور شد که آرای یهودیان در حمایت از وی در فلوریدای جنوبی ممکن است به خطر بیفتد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، زمانیکه باراک اوباما در اجتماع طرفداران خود در نزدیکی کیپ کاناورال  (Cape Canaveral) در خصوص سیاست های خود در مورد حمایت از بخش صنعت سخنرانی می کرد، شخصی از میان جمعیت حاضر فریاد زد که:« در مورد اسراییل چه کاری انجام خواهی داد؟» طرح چنین سوالی بار دیگر این نکته را به اوباما یادآور شد که آرای یهودیان در حمایت از وی  در فلوریدای جنوبی ممکن است به خطر بیفتد.


در چند هفته اخیر تیم تبلیغاتی میت رامنی بر این موضوع تمرکز کرده است که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حمایت چندانی از اسراییل نکرده است. اوباما در انتخابات سال 2008 توانست 78 درصد آمریکایی های یهودی را به دست آورد و حملات اخیر رامنی می تواند پیامدهای نامطلوبی را برای رییس جمهوری آمریکا به  همراه آورد. این امر به ویژه در ایالت هایی همچون اوهایو، پنسیلوانیا و به ویژه فلوریدا که در آن رقابت بسیار نزدیک است، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. جورج بوش در انتخابات سال 2000 توانست در این ایالت با رای دیوان عالی نتیجه انتخابات را از ال گور با 537 رای از آن خود کند.


اوباما همچنین با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. در برنامه کاری تدوین شده توسط حزب دموکرات موضوعات مختلفی همچون دفاع از طبقه متوسط، زنان، بازنشتگان، همجنس گرایان، آمریکایی های آفریقایی تبار، آمریکایی های اسپانیایی تبار، آمریکاییان یهودی و کهنه سربازان مورد اشاره قرار گرفته است. اجرای خواسته های تمامی این گروه ها با توجه به اینکه هنوز هم بسیاری از شهروندان آمریکایی تصمیم قطعی خود را در خصوص رای دادن به اوباما و رامنی نگرفته اند از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

البته بسیاری بر این باورند که دولت اوباما تمام تلاش خود را برای حمایت از اسراییل انجام داده است. به عنوان مثال، پورفسور رابرت فریدمن از دانشگاه عبری بالتیمور به افزایش کمک های نظامی آمریکا به اسراییل و تلاش واشنگتن برای مقابله با طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد اشاره می کند و می گوید باراک اوباما بهترین رییس جمهور آمریکا برای اسراییل در طول تاریخ بوده است.

اما در این میان، جمهوریخواهان بر روند کند سازش در خاور میانه و عدم تمایل باراک اوباما در حمایت از اسراییل برای حمله به ایران تاکید می کنند و آن را نشانه عدم حمایت اوباما از اسراییل می دانند.  آنها همچنین روابط  نه چندان دوستانه باراک اوباما با بنیامین ئنتانیاهو نخست وزیر اسراییل را نیز برجسته می کنند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اقدام آمریکا در عدم تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران ابراز ناخرسندی  و اعلام کرده است آنهایی که از تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران خودداری می کنند هیچ حقی ندارند که برای اسرائیل خط قرمز تعیین کنند. این در حالی بود که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد آمریکا برای برنامه هسته ای ایران ضرب الاجلی تعیین نخواهد کرد و معتقد است برای مذاکره بهترین راه کاربرای حل مسئله هسته ای ایران است.

 

مارک استنلی رییس شورای دمکراتیک ملی یهودیان می گوید تنها موردی که جمهوریخواهان می توانند خود را به آن دلخوش کنند، ترساندن یهودیان در خصوص اسراییل است. چرا که اگر سخن از آموزش، فقر، بهداشت، عدالت اجتماعی، حقوق مدنی و برابری حقوق باشد، یهودیان بی تردید به دمکرات ها رای خواهند داد.

یهودیان آمریکایی نیز خود بر این باورند که اوباما تمام تلاش خود را برای حمایت از اسراییل انجام داده است. آنها نیز معتقدند که  جمهوریخواهان تنها با ترساندن یهودیان قصد دارند آرای آنها را به سمت خود جذب کنند. بسیاری از آنها به این موضوع اشاره می کنند که جمهوریخواهان با مخالفت با تمام طرح های اوباما در کنگره قصد ناکارآمد جلوه دادن رییس جمهور کنونی آمریکا را دارند.

دمکرات ها در ابتدای کار و پس از آنکه با گنجاندن عبارت «بیت المقدس پایتخت اسراییل بوده و خواهد بود» اشتباه بزرگی کردند، اما با مداخله مستقیم اوباما این عبارت در برنامه کاری حزب دمکرات قرار گرفت. این اقدام اوباما تنها نشان دهنده این واقعیت است که اوباما  به خوبی می داند که از دست دادن حتی یک رای یهودیان می تواند به بهای از دست دادن فرصت مجدد حضور در کاخ سفید شود.

 


نظر شما :