مصر مشتری جدید نفت ایران

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۰۶۶۸۴ سرخط اخبار

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بهای فعلی نفت هنوز بالا نیست، از مذاکره با مصر برای فروش نفت خبر داد و گفت: ایران در ساخت خط لوله واردات گاز در خاک پاکستان مشارکت و سرمایه گذاری می کند.

به گزارش مهر، رستم قاسمی امروز در جمع خبرنگاران درباره با اشاره به آغاز مذاکرات نفت ایران و مصر برای صادرات نفت خام، گفت: مصر برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کرده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه همزمان مذاکراتی با برخی از خریداران نفت توسط بخش خصوصی به منظور امضای قراردادهای فروش نفت در حال انجام است، در خصوص آخرین وضعیت قیمت، عرضه و تقاضای جهانی طلای سیاه، تصریح کرد: در شرایط فعلی بهای نفت هنوز پایین بوده و جا دارد باز هم افزایش یابد. 
 
این عضو کابینه دولت دهم در مورد برنامه جدید ایالات متحده آمریکا برای بازگشایی درب مخازن استراتژیک و راهبردی نفت، اظهار داشت: این اقدام در راستای جلوگیری از افزایش بهای قیمت نفت خام در بازار جهانی است.
 
وی با یادآوری اینکه همزمان با ورود به زمستان به دلیل افزایش تقاضای فصلی بهای نفت بالا می رود، بیان کرد: بر این اساس گرانی بهای طلای سیاه در بازار جهانی در فصل زمستان طبیعی و عادی است.
 
این مقام مسئول درباره دلایل افزایش قیمت جهانی نفت خام در هفته های اخیر، توضیح داد: یکی از دلایل نوسان های بهای جهانی نفت خام، وجود برخی از مشکلات فنی در حوزه های نفتی دریای شمال است.
 
آغاز استخراج نفت از میدان مشترک با قطر
 
وزیر نفت در ادامه در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، توضیح داد: در حال حاضر توسعه این لایه مشترک نفتی آغاز شده است.
 
این عضو کابینه دولت دهم با بیان اینکه تا پایان سالجاری تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز خواهد شد، تبیین کرد: هم اکنون حفاری چاه های توصیفی لایه نفتی پارس جنوبی در حال انجام بوده و با تکمیل چاه ها امکان افزایش30 هزار بشکه ای نفت از این میدان مشترک تا پایان سالجاری فراهم می شود.
 
قاسمی با اعلام اینکه امکان افزایش تولید نفت از این لایه مشترک در پارس جنوبی تا سقف 100 هزار بشکه در روز وجود دارد، گفت: همزمان با حفاری چاه ها، ساخت برخی از سازه های دریایی این میدان نفتی در حال انجام است.
 
به گزارش مهر، آمارهای رسمی نشان می دهد که در شرایط فعلی قطر در نیمه مشترک لایه نفتی پارس جنوبی (میدان الشاهین) به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه نفت خام استخراج می کند و پیش بینی می شود تا سال آینده میلادی با تکمیل برخی از مراحل توسعه ای، برداشت این همسایه از لایه های نفتی پارس جنوبی به بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
هدف از اجرای این طرح تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام از ناحیه "A " میدان در فاز نخست و با حفاری هفت حلقه چاه، طراحی، ساخت و نصب سکوی سر چاهی و اجاره و یا خرید شناور چند منظوره FPSO  بوده است.
 
مشارکت ایران در ساخت لوله گاز پاکستان
 
قاسمی درباره آخرین وضعیت ساخت خطو لوله انتقال گاز ایران به پاکستان هم توضیح داد: بر اساس توافق گازی با پاکستان باید تا سال 2014 میلادی گاز ایران به این کشور همسایه صادر شود.
 
این مقام مسئول با اشاره به پیشرفت مطلوب ساخت خط لوله گاز ایران از عسلویه تا بندر چابهار و سپس مرز پاکستان، بیان کرد: به زودی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان هم آغاز می شود.
 
وی از مشارکت و سرمایه گذاری ایران در ساخت خط لوله گاز پاکستان خبر داد و افزود: در مجموع پیش بینی می شود تا 2 ئسال اینده امکان صادرات گاز ایران به پاکستان فراهم شود.
 
به گزارش مهر، بر اساس قرارداد 25 ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.
 
قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال 1388 با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.

کلید واژه ها: گاز پاکستان لایه پارس پارس جنوبی نفت خام بشکه نفتی پارس نفتی پارس جنوبی لایه نفتی پارس جنوبی چاه لایه نفتی ساخت خط خط لوله ساخت خط لوله میدان لوله گاز گاز ایران لایه نفتی پارس


نظر شما :