حرکت آمریکا دل افغان ها را شاد کرد

۱۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۰۶۵۸۰ سرخط اخبار

حکومت افغانستان از تصمیم آمریکا برای درج نام شبکه حقانی به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست سیاه استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از بی بی سی، درج اسم این گروه در این فهرست، منابع پولی این شبکه را در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورها مختل خواهد کرد.این تصمیم با استقبال حکومت افغانستان مواجه شده است.شفیق الله طاهری، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان گفته است که افزایش فشارها بر شبکه حقانی بر فعالیت این گروه در افغانستان تاثیرگذار خواهد بود.او افزود: شبکه جزئی از گروهک های تروریستی است که به هیچ صورت طرفدار مذاکره و مصالحه نیستند. بنابر این، ما از تصمیم ایالات متحده آمریکا استقبال می کنیم و طرفدار قرار دادن نام شبکه حقانی در لیست سیاه هستیم.اما عبدالرشید وزیری، تحلیلگر سیاسی نیز در این باره گفته است که این تصمیم آمریکا تاثیر چندانی بر فعالیت این شبکه نخواهد گذاشت.

وزیری گفت: آمریکا برای کشتن یا بازداشت سراج الدین حقانی پنج میلیون دلار پاداش نیز تعین کرده، اما او در دفتر آی اس آی در وزیرستان شمالی به سر می برد. این تصمیم هم تاثیر زیادی نخواهد داشت، چون آی اس آی و ارتش پاکستان به شدت از شبکه حقانی حمایت می کنند.

او افزود: نام های حافظ سعید رهبر لشکر طیبه و گروه او نیز در فهرست سیاه آمریکاست، اما او آزادانه در پاکستان گشت و گذار می کند و هیچ کسی هم توانایی بازداشتش را ندارد.شبکه حقانی که توسط جلال الدین حقانی در افغانستان پایه گذاری شده، از تندروترین گروه های اسلامی در منطقه محسوب می شود.این شبکه ارتباط نزدیکی با گروه طالبان و شبکه القاعده دارد.از شبکه حقانی به عنوان یکی از گروه های مسلحی یاد می شود که به خوبی سازمان یافته و از توانایی اجرای عملیات مسلحانه و انتحاری در افغانستان برخوردار است.
 


نظر شما :