خبرگزاری فرانسه: ایران جنبش عدم تعهد را احیا می کند

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۹۰۶۱۱۷ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی درخصوص برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و ریاست سه ساله آن بر نم نوشت، ایران این جنبش را احیا می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از اجلاس نم در تهران به نقش ایران در بهبود بدنه جنبش غیرمتعهدها پرداخت و آورد ایران نم را احیا می کند و وزن آن را افزایش می دهد.

این خبرگزاری، گزارش خود از برگزاری اجلاس گروه نم در تهران را با پرداختن به وضع امنیتی این اجلاس آغاز کرده و نوشته است حدود 110 هزار نیروی پلیس در سرتاسر ایران مستقر شده اند و با ایجاد ایست های بازرسی شدیداً مشغول تأمین امنیت اجلاس هستند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود عنوان کرده، پیش بینی می شود آیت الله علی خامنه ای، رهبری معظم ایران، روز پنج شنبه در نشست سران گروه نم حضور  یابد.

در ادامه این گزارش به حضور نمایندگانی از بیش از صد کشور جهان در اجلاس تهران اشاره شده و آمده است، حضور گسترده نمایندگان اجلاس نم در تهران تلاش های غرب برای ناکام گذاشتن این اجلاس را بی اثر کرد.

خبرگزاری فرانسه سپس به تاریخچه تشکیل جنبش عدم تعهد اشاره کرد و آورد، این گروه درسال 1961 بنیانگذاری شد و 120 عضو دارد که بیشتر آنها کشورهای درحال توسعه هستند که خود را مستقل از نفوذ واشنگتن و مسکو اعلام کردند.

ایران در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد را احیا کرد و جنبش عدم تعهد این بار یک موازنه گر قدرت در برابر قدرت های سلطه جو یعنی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به ویژه آمریکا است.

خبرگزاری فرانسه سپس به موضوعاتی که محور مذاکرات اجلاس تهران خواهد بود پرداخته و مسئله بحران سوریه را یکی از موضوعات اصلی این اجلاس دانسته است.

از دیگر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده، سفر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به تهران است. در این گزارش آمده است، حضور مرسی در نشست روز پنج شنبه جالب توجه است، به این دلیل که او اولین رئیس جمهور مصری است که پس از قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر در سال 1979، به ایران سفر می کند.

خبرگزاری فرانسه به مسئله دفاع ایران از فلسطین نیز پرداخته و به دعوت ایران از محمود عباس به عنوان نماینده فلسطین برای حضور در اجلاس نم اشاره کرده است.

خبرگزاری فرانسه درپایان گزارش خود به استقرار خودروهای منفجر شده دانشمندان هسته ای کشورمان که توسط تروریست ها طی چند سال گذشته در تهران به شهادت رسیده اند، اشاره کرده است.

کلید واژه ها: جنبش عدم تعهد


نظر شما :