تعبیر و تفسیرها از سفر مرسی به تهران

این به معنی روابط بهتر ایران و مصر است؟

۰۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۲۸ کد : ۱۹۰۶۱۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
برای مرسی رابطه خوب بستگی به این شرط دارد که این رابطه، تعاملات مصر با کشور هار عرب حوزه خلیج فارس را بر هم نزده و امنیت ملی این کشور را به چالش نکشد.
این به معنی روابط بهتر ایران و مصر است؟

دیپلماسی ایرانی: روزها پیش از اینکه پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام شود، از وی در مورد آینده روابط مصر با ایران در دوره ریاست جمهوری اش سئول می شد. وی در پاسخ به این پرسش ها این جمله معروف را تکرار می کرد که از روابط خود با ایران استقبال می کند. با این حال برای مرسی رابطه خوب بستگی به این شرط دارد که این رابطه، تعاملات مصر با کشور هار عرب حوزه خلیج فارس را بر هم نزده و امنیت ملی این کشور را به چالش نکشد.

پس از 33 سال بایکوت سیاسی و روابط دیپلماتیک حداقلی، مرسی با جت ریاست جمهوری خود فردا صبح (پنجشنبه) وارد تهران می شود. به این ترتیب وی نخستین رئیس جمهور مصر خواهد بود که پس از انور سادات به ایران می رود. سادات برای آخرین بار پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به ایران سفر کرده بود.

با این وجود مرسی به ایران نمی آید تا با محمود احمدی نژاد، همتای ایرانی خود ملاقات کند. سفر چند ساعته مرسی به تهران برای حضور در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها انجام می شود. جنبشی که در سه سال گذشته، مصر ریاست آن را بر عهده داشته است.

این در حالی است که تهران می کوشد از سفر مرسی به ایران برای پل زدن بر ارتباط با قاهره استفاده کند. حتی موضوع پیشنهاد به مرسی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران نیز مطرح شده است. اما رئیس جمهور مصر این پیشنهاد را نپذیرفته و تصمیم گرفته است سفر خود را به حضور در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها محدود کرده و حتی شب را نیز در تهران سپری نکند.

گفتنی است دفتر مرسی نیز برنامه سفر وی را بسیار صریح و روشن اعلام کرد. این سفر 5 ساعته خواهد بود. زمانی که مورد نیاز است تا مرسی از فرودگاه تهران به محل اجلاس برسد، سخنرانی خود را ایراد کرده و به فرودگاه بازگردد. مرسی بلافاصله پس از سخنرانی خود به قاهره باز می گردد.

اما با وجود تمامی این موضع گیری های روشن از سوی مرسی، متحدان وی همچنان در مورد رویکرد مرسی تردید دارند. احمد خلیلی،  عضو حزب نور از متحدان اخوان المسلمین بر این باور است که تقویت روابط بین مصر و ایران می تواند به نارضایتی برخی سلفی ها منجر شود. وی با اشاره به حمایت ایران از بشار اسد در سوریه مدعی شد سلفی ها از جمعیت سنی در سوریه پشتیبانی می کنند. خلیل در ادامه مدعی شد این نگرانی وجود دارد که ایران به دنبال عادی سازی روابط با مصر، شیعه گرایی را در مصر گسترش دهد. این در حالی است که در زمان حسنی مبارک روابط بین تهران و قاهره بر قرار نبود.

اما اخوان المسلمین در واکنش به موضع گیری سلفی ها ، دلایلی را برای سفر مرسی اعلام کرده است. سخنگوی رسمی اخوان المسلمین در بیانیه ای اعلام کرد هدف از سفر مرسی به تهران ، گفت و گو در زمینه مواضعی است که ایران در قبال سوریه اتخاذ کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است رابطه بین تهران و قاهره بر مبنای اصولی است که شامل عدم اشاعه شیعه گرایی در کشور های سنی و تضمین امنیت ملی کشور های عرب حوزه خلیج فارس است که بخشی از امنیت مصر به شمار می رود.

با این حال برخی تحلیلگران امیدوارند سفر مرسی به تهران، یخ روابط ایران و مصر را شکسته و روابط دو کشور را احیا کند.

منبع : المونیتور

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مرسی مصر سفر مرسی قاهره اجلاس غیر متعهد ها


نظر شما :