جزییات تازه از برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران

۰۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۰۵۹۰۶ سرخط اخبار

شرق: شمارش معکوس برای آغاز ششمین اجلاس غیرمتعهدها به میزبانی ایران آغاز شده است و سه روز دیگر این اجلاس آغاز خواهد شد و آن طور که «فرقانی» سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران اعلام کرده است تاکنون 105 کشور رسما اعلام آمادگی برای حضور در اجلاس تهران را کرده اند. به گفته فرقانی نزدیک به 45 کشور در سطح عالی در این اجلاس شرکت خواهند کرد و چهار کشور نیز اعلام کردند که احتمالا در سطح رییس جمهور یا معاون رییس جمهور در این اجلاس شرکت خواهند کرد که قطعیت این موضوع طی دو سه روز آینده مشخص خواهد شد. وی همچنین افزود: «27 کشور نیز تاکنون اعلام کرده اند که در سطح وزیر خارجه شرکت خواهند داشت و تعدادی از کشورها نیز در سطح قائم مقام وزیر خارجه یا وزرایی غیر از وزرای خارجه یا با نمایندگان ویژه شرکت می کنند.» وی با بیان اینکه هزینه تعداد محدودی از میهمان ها را کشور میزبان متقبل می شود گفت: « مثلا برای کشورهایی که در سطح نخست وزیر، پادشاه یا رییس جمهور شرکت می کنند این هزینه شامل 8+1 است. برای سطح وزرای خارجه 4+1 و برای سطوح پایین تر این مقدار کاهش پیدا می کند.»سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد همچنین با اشاره به آغاز اجلاس با برگزاری نشست کارشناسان گفت: «از روز شنبه، روند ورود هیات های کارشناسی کشورهای مختلف برای حضور در جلسه کارشناسان آغاز شده و اجلاس از روز پنجم شهریورماه با برگزاری جلسات کمیته های کارشناسی افتتاح می شود.» فرقانی گفت: «از روز دوشنبه نیز روند ورود وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای شرکت در جلسه هماهنگی وزرای خارجه برای اجلاس سران آغاز می شود.» وی در پایان اظهار کرد: «از روز چهارشنبه روسای کشورهای عضو برای حضور در اجلاس سران که در روزهای نهم و دهم شهریورماه برگزار می شود، وارد تهران می شوند.» در همین حال آن طور که «نمنا» سایت اطلاع رسانی اجلاس جنبش غیرمتعهدها خبر داده قرار است نشست کارشناسان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد از روز یکشنبه پنجم تا دوشنبه ششم شهریور در محل سالن مرکز همایش های بین المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. معاونان وزیران خارجه و کارشناسان ارشد کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به همراه نمایندگانی از کشورمان که میزبانی این نشست را برعهده دارد در این نشست دو روزه دستور کار نشست سران را آماده خواهند کرد. در همین حال در روزهای سه شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم شهریور جاری نشست وزیران امور خارجه و در روزهای پنجشنبه نهم و جمعه دهم شهریور جاری نیز نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران برگزار می شود.
فرزند پادشاه عربستان در تهران
همچنین آن طور که مهر خبر داده است، «علی اکبرصالحی» وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده «محمد مرسی» رییس جمهور مصر و «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد و همچنین قرار است قائم مقام وزیر خارجه عربستان که فرزند پادشاه عربستان است به عنوان نماینده ویژه پادشاه عربستان در اجلاس عدم تعهد در تهران شرکت کند. صالحی در ادامه خبر داده که ایران در حال رایزنی برای حضور سطح بالای روسیه در اجلاس عدم تعهد است. در همین حال کیم یونگ نام رییس کشور کره شمالی در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد. وی که پس از رهبر کره شمالی به عنوان دومین مقام قدرتمند کشور است و ریاست مجلس را برعهده دارد، به عنوان رییس کشور نیز محسوب می شود. به گفته صالحی، ونزوئلا میزبان بعدی این اجلاس در آینده خواهد بود.
جزییات هیات اماراتی در اجلاس
از طرف دیگر «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات در راس یک هیات عالی رتبه از وزارت خارجه امارات در نشست وزرای خارجه عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد. سعید الشامسی معاون وزیر خارجه در امور سازمان های بین المللی نیز به عنوان رییس هیات کارشناسی امارات برای نشست کارشناسان عدم تعهد معرفی شده است.
آماده باش «ناجا» برای اجلاس
از سوی دیگر «سردار احمدرضا رادان» جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه «نیروی انتظامی آمادگی برگزاری هرچه باشکوه تر اجلاس را در بعد امنیتی و انتظامی داراست»، از اتخاذ چهار لایه امنیتی و نظامی برای پایتخت در زمان برگزاری اجلاس شانزدهم سران جنبش غیرمتعهدها در تهران خبر داد. وی درباره اقدامات امنیتی و نظامی اتخاذی برای با شکوه برگزارشدن این اجلاس گفت: «برای مکان های برگزاری اجلاس در سطح کارشناسان، وزرای خارجه و سران، چند لایه امنیتی و انتظامی تعریف شده، چهار لایه امنیتی و نظامی نیز برای شهر تهران تعریف کرده ایم و پرسنل نیروی انتظامی در آماده باش صددرصد برای برگزاری هرچه باشکوه تر این اجلاس از بعد امنیتی و انتظامی هستند.» وی با اشاره به اهمیت آسایش مردم گفت: «محدودیت های ترافیکی در برخی از جاها خواهیم داشت. در برخی از معابر انسدادهایی انجام می دهیم، البته در این راستا معابر کمکی و پشتیبانی برای تسهیل در رفت و آمد مردم در نظر گرفته شده است.» رادان با بیان اینکه ما ناچاریم یک سری محدودیت ها را برای تسهیل رفت وآمدها اعمال کنیم، گفت: اطلاع رسانی های لازم در این ارتباط توسط راهنمایی رانندگی، رییس پلیس تهران و همچنین شبکه پیام اعمال خواهد شد. جانشین فرمانده ناجا به مردم توصیه کرد که در زمان برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در محدوده اجلاس تردد کمتری داشته باشند.
توجه خاص به شبکه بزرگراهی پایتخت
در همین حال «سیدجعفر تشکری هاشمی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با «مهر» بیشترین فعالیت حوزه ترافیک را مربوط به روزهای قبل از اجلاس دانست و اعلام کرد: در این روز ها شبکه بزرگراهی تهران به ویژه بزرگراه های شهید همت، شهیدحکیم، شهیدچمران، محمدعلی جناح، شهید نواب صفوی، شیخ فضل ا... نوری، شهیدچراغی، شهیدمدرس و آیت الله سعیدی که در مسیر تردد میهمانان قرار دارند را مورد توجه خاص قرار داده ایم. وی حدفاصل فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام(ره) به عنوان دروازه های ورودی تهران تا محل برگزاری اجلاس را از محورهایی که مورد توجه ویژه قرار گرفته اند، برشمرد و در پایان از استفاده از «افراد مسلط به زبان انگلیسی در ایستگاه های مترو و چاپ نقشه جیبی پایتخت به زبان انگلیسی از سوی سازمان تاکسیرانی» خبر داد .


نظر شما :