انتقاد اروپایی‌ها از گسترش تجارت آمریکا با ایران!

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۰۵۵۶۸ سرخط اخبار

در حالی که به تازگی مسأله اتهامات وارده از سوی سازمان مقررات نیویورک به بانک استاندارد چارتد انگلیس رفع و این بانک به پرداخت مبلغ ۳۴۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد، اکنون دیگر بانک های اروپایی دچار نگرانی از بابت انجام وظایف قانونی خود در قبال مشتریان ایرانی شده اند.

به گزارش «تابناک»، وال استریت ژورنال امروز در گزارشی به پیامدهای منفی محکومیت و اتهام زنی به استاندارد چارتد انگلیس پرداخته است.

در این گزارش آمده است که بسیاری از شرکت های تجاری شکایت کرده اند که پس از این ماجرا، بانک های طرف قرارداد آن ها حتی از انجام وظایف قانونی خود در قبال موارد تجاری مشمول ایران سر باز می زنند.

برخی از این شرکت ها گفته اند که گنگی و ابهام موجود در تحریم های آمریکا، منجر به پیامدهای منفی بر صادرات قانونی آن ها به ایران شده است، زیرا اکنون بانک های اروپایی دقیقا نمی دانند که در مقابل تحریم های آمریکا چه تکلیفی دارند.

در همین حال عنوان شده است که شرکتهای آمریکایی اما به دنبال تسهیلاتی که برای ارائه کمکهای بشر دوستانه به ایران صورت گرفته از فرستادن و فروش محصولات به تهران بهره فراوانی می برند.

این بحث از هنگامی آغاز شد که بانک استاندارد چارتد انگلیس متهم به پولشویی و انجام معاملات غیر قانونی با ایران و در پایان محکوم به پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار به سازمان مقررات تنظیمی نیویورک شد و این قائله پایان یافت.

«دومنیک کورژی»، یکی از نمایندگی های تجاری پژو ـ سیتروئن در شرق فرانسه گفته است: در حالی که آمریکایی ها به ما تکلیف می کنند، چه چیز خوب است و چه چیز نادرست، خود آنها به هیچ وجه از تبعات این امر و نهی متضرر نمی شوند.

وی افزوده است، در ماه آوریل و در پی تحریم های آمریکا که منجر به توقف خدمات دهی بانک های فرانسوی به ایران شد، شرکت پژو که قطعات یدکی به ایران می فرستاد، مراودات خود با ایران را متوقف ساخت که منجر به از دست رفتن ۲۸۰ شغل در این شرکت شد.

یکی از سخنگویان شرکت پژو با تأیید این گفته افزوده است که تعلیق ارسال محصولات و قطعات به ایران، ماهیانه معادل ده میلیون یورو برای شرکت زیان به همراه داشته اما در مقابل از دست رفتن مشاغل حتی این میزان خسارت هم مسأله کوچکی است.

به تازگی یکی از سخنگویان وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که برخی از مؤسسات مالی ایرانی در اتحادیه اروپا نیز به تحریم پیوسته و مشمول تحریم ها شده اند. دپارتمان خدمات مالی و وزارت خارجه هیچ توضیحی در این باره نکرده اند.

بنا بر آخرین آمار منتشره از کمیسیون اروپا، صادرات اروپا در پنج ماهه نخست سال جاری به ایران نسبت به مشابه سال گذشته به میزان ۳۲ درصد کاهش یافته و از رقم ۴. ۱۸ میلیارد یورو به ۲. ۷۹ میلیارد یورو رسیده است.

صادرات ایالات متحده به ایران اما میزانی بسیار کمتر از این رقم است، ولی به تازگی میزان صادرات محصولات قانونی شرکت های آمریکایی به ایران افزایش یافته است. بر اساس آخرین آمار منتشره از مرکز آمارگیری ایالات متحده، صادرات آمریکا به ایران در شش ماهه نخست امسال، به میزان ۷۰ درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش یافته و از رقم ۹۳. ۸ میلیون دلار به ۱۵۹. ۲ میلیون دلار رسیده است. مواد خوراکی، کشاورزی و محصولات پزشکی همچنان با نام کمک بشر دوستانه، از مزیت تجارت قانونی با ایران برخوردارند.

در همین حال، شرکت ها و بانک های اروپایی گلایه می کنند که همزمان با افزایش صادرات شرکت های آمریکایی به ایران، بانک های اروپایی از انجام مراودات با ایران از ترس تحریم و جریمه سر باز می زنند.

«فلیکس نوگارت»، قائم مقام بخش اقتصاد بین الملل اتاق بازگانی و صنایع آلمان گفته است، اکنون بانک های آلمانی پیش از انجام عملیات مالی با بانک های ایرانی «دو بار موارد را بررسی می کنند» و این امر وقت و هزینه بسیاری بر بانک ها تحمیل می کند.

یکی از مقامات کمیسیون اروپا گفته است که این کمیسیون پیش از امضای تحریم های جدید وضع شده از سوی ایالات متحده علیه بخش های مالی و نفت ایران، مراتب نگرانی و شکایت خود را از اثرات تحریم ها ذکر کرده است. اما وی درباره جزییات این امر توضیحی نداده است.

«نیگل کوشنر»، متخصص مباحث تحریم در مؤسسه دبلیو لیگال لندن، با اشاره به این موضوع و همچنین با تأکید بر آسان بودن صادرات از آمریکا به ایران گفته است: این موقعیتی بسیار عجیب است که صادرات محصولاتی همچون محصولات کشاورزی از آمریکا [که خود واضع تحریم هاست] بسیار آسانتر و بی دردسر تر از هر جای دیگری در خارج از ایالات متحده است.

گفتنی است، به تازگی مباحث مربوط تحریم های آمریکا علیه ایران و پیامدهای منفی آن علیه تجارت و بازرگانی در اروپا بیشتر مطرح می شود. پیش از این، رئیس کل استاندارد چارتد ضمن برگزاری نشست های محاکمه، اذعان کرده بود که مقامات آمریکایی نمی توانند هر گونه که می خواهند برای دیگران تصمیم بگیرند.


( ۱ )

نظر شما :